Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
23-62-L/51 Optik
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 19. 4. 2010, č. j. 1606/2010-23
RÁMCOVÉ ROZVRŽENÍ OBSAHU VZDĚLÁVÁNÍ
Délka a forma vzdělávání: 2 roky, denní
Vzdělávací oblasti a obsahové okruhy |
Minimální počet vyučovacích hodin za celou dobu vzdělávání |
|
týdenních |
celkový |
|
Jazykové vzdělávání - český jazyk - cizí jazyk |
2 5 |
64 160 |
Estetické vzdělávání |
3 |
96 |
Vzdělávání pro zdraví |
4 |
128 |
Matematické vzdělávání |
4 |
128 |
Optické součásti a výrobky |
12 |
384 |
Výroba optiky |
16 |
512 |
Volitelné vzdělávací oblasti: Společenskovědní vzdělávání Přírodovědné vzdělávání Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích |
4 |
128 |
Disponibilní hodiny |
14 |
448 |
Celkem |
64 |
2 048 |
Minimální týdenní počet vyučovacích hodin v jednotlivých ročnících je 29.
Poznámky:
1. Rámcové rozvržení obsahu vzdělávání je východiskem pro tvorbu učebních plánů ve ŠVP. Do učebního plánu školního vzdělávacího programu se zařazují vyučovací předměty (moduly), které se vytvářejí na základě vzdělávacích oblastí a obsahových okruhů stanovených v rámcovém rozvržení obsahu vzdělávání. Stanovené vzdělávací oblasti a obsahové okruhy a jejich minimální počty vyučovacích hodin jsou závazné, jejich dodržení ve ŠVP musí být prokazatelné.
2. Škola zařadí do ŠVP minimálně jednu z volitelných vzdělávacích oblastí. Z přírodovědného vzdělávání může škola zařadit jednu disciplínu. Volitelné vzdělávací oblasti slouží k prohloubení všeobecného vzdělávání podle potřeb oboru a k zajištění přípravy žáků na společnou část maturitní zkoušky.
3. Disponibilní hodiny jsou určeny pro vytváření profilace ŠVP, realizaci průřezových témat, posílení hodinové dotace jednotlivých vzdělávacích oblastí a obsahových okruhů, pro podporu zájmové orientace žáků, pro zavádění výuky dalšího cizího jazyka.
4. Minimální počet týdenních vyučovacích hodin za celou dobu vzdělávání je 64, maximální 70.
5. Pro úspěšnou realizaci vzdělávání je nutné vytvářet podmínky pro osvojení požadovaných praktických dovedností a činností formou cvičení (v laboratořích, dílnách, odborných učebnách, fiktivních firmách apod.), učební a odborné praxe. Na cvičení, učební nebo odbornou praxi lze žáky dělit na skupiny, zejména z důvodů bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygienických požadavků podle platných právních předpisů. Obsah praktických činností se odvíjí od vzdělávacích oblastí a obsahových okruhů RVP výroba optiky, popř. optické součásti a výrobky.
6. Do ŠVP musí být zařazena odborná praxe v minimálním rozsahu 2 týdny za celou dobu vzdělávání. Odborná praxe se organizuje v souladu s platnými právními předpisy.
7. Kromě toho zařadí škola učební praxi v minimálním rozsahu 4 týdenní vyučovací hodiny za celou dobu vzdělávání.
8. Ve ŠVP musí být v každém ročníku zařazena v denní formě vzdělávání tělesná výchova, v minimálním rozsahu 2 hodiny týdně. Do jiných forem vzdělávání než denní se tělesná výchova zpravidla nezařazuje, pokud to nevyžaduje charakter odborné přípravy.