Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
23 – 65 – H/03 Strojník silničních strojů
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 4. 7. 2012, č. j. MŠMT-11085/2012-23
Rámcové rozvržení obsahu vzdělávání
Délka a forma vzdělávání: 3 roky, denní
Vzdělávací oblasti a obsahové okruhy |
Minimální počet vyučovacích hodin za celou dobu vzdělávání |
|
týdenních |
Celkový |
|
Jazykové vzdělávání 1. český jazyk 2. cizí jazyk |
2 5 |
64 160 |
Společenskovědní vzdělávání |
3 |
96 |
Přírodovědné vzdělávání |
4 |
128 |
Matematické vzdělávání |
4 |
128 |
Estetické vzdělávání |
2 |
64 |
Vzdělávání pro zdraví |
3 |
96 |
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích |
3 |
96 |
Ekonomické vzdělávání |
2 |
64 |
Základy strojírenství |
6 |
192 |
Pozemní komunikace |
15 |
480 |
Servis vozidel a strojů pro stavbu a údržbu pozemních komunikací |
30 |
960 |
Disponibilní hodiny |
15 |
480 |
Celkem |
96 |
3 072 |
Minimální týdenní počet vyučovacích hodin v jednotlivých ročnících je 29.
Poznámky:
1. Rámcové rozvržení obsahu vzdělávání je východiskem pro tvorbu učebních plánů ve ŠVP. Do učebního plánu školního vzdělávacího programu se zařazují vyučovací předměty, které se vytvářejí na základě vzdělávacích oblastí a obsahových okruhů stanovených v rámcovém rozvržení obsahu vzdělávání. Stanovené vzdělávací oblasti a obsahové okruhy a jejich minimální počty vyučovacích hodin jsou závazné, jejich dodržení ve ŠVP musí být prokazatelné.
2. Disponibilní hodiny jsou určeny pro vytváření profilace ŠVP, realizaci průřezových témat, posílení hodinové dotace jednotlivých vzdělávacích oblastí a obsahových okruhů, pro podporu zájmové orientace žáků, pro zavádění výuky dalšího cizího jazyka.
3. Minimální počet týdenních vyučovacích hodin za celou dobu vzdělávání je 96, maximální 105.
4. Z důvodu specifických potřeb oboru se fyzikální složce přírodovědného vzdělávání věnují RVP stanoveného minimálního počtu týdenních vyučovacích hodin stanovených RVP pro přírodovědné vzdělávání 2 týdenní hodiny.
5. Pro úspěšnou realizaci vzdělávání je nutné vytvářet podmínky pro osvojení požadovaných praktických dovedností a činností formou cvičení (v laboratořích, dílnách, odborných učebnách, fiktivních firmách apod.), učební a odborné praxe. Na cvičení, učební nebo odbornou praxi lze žáky dělit na skupiny, zejména z důvodů bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygienických požadavků podle platných právních předpisů. Počet žáků na jednoho učitele odborného výcviku je stanoven vládním nařízením.
6. Obsah praktických činností se odvíjí od vzdělávacích oblastí a obsahových okruhů RVP, zejména od okruhů Pozemní komunikace a Servis vozidel a strojů pro stavbu a údržbu pozemních komunikací. Minimální rozsah praktických činností formou odborného výcviku musí činit 35 vyučovacích hodin týdně za celou dobu vzdělávání.
7. Ve ŠVP musí být v každém ročníku zařazena tělesná výchova, doporučuje se zařadit další sportovní a relaxační aktivity podporující zdravý vývoj žáků. Pokud bude vyučování organizováno tak, že se bude střídat týden teoretického vyučování a týden odborného výcviku, a pokud nebude možno zajistit výuku tělesné výchovy i v týdnu odborného výcviku, nesmí klesnout počet hodin tělesné výchovy v týdnu teoretického vyučování pod 2 hodiny. V případě, že v rámci jednoho týdne bude probíhat teoretické vyučování i odborný výcvik, je rozsah tělesné výchovy v tomto týdnu 2 hodiny. Je žádoucí zařazovat vhodné pohybové aktivity kompenzující jednostranné fyzické zatížení žáků také v průběhu odborného výcviku.
8. Škola vytváří podmínky pro zkvalitňování jazykových znalostí žáků a pro výuku dalších cizích jazyků podle zájmu a schopností žáků.
9. Výuka k získání řidičského oprávnění se realizuje podle pravidel výuky a výcviku v autoškole a její obsah je dán platnými předpisy. Pro absolvování oboru vzdělání není podmínkou získání řidičského oprávnění.