Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

29-41-M/01 Technologie potravin

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23

RÁMCOVÉ ROZVRŽENÍ OBSAHU VZDĚLÁVÁNÍ

Délka a forma vzdělávání: 4 roky, denní


Vzdělávací oblasti a obsahové okruhy

Minimální počet vyučovacích hodin za celou dobu vzdělávání

týdenních

celkový

Jazykové vzdělávání

-   český jazyk

-   cizí jazyk


5

10


160

320

Společenskovědní vzdělávání

5

160

Přírodovědné vzdělávání

8

256

Matematické vzdělávání

10

320

Estetické vzdělávání

5

160

Vzdělávání pro zdraví

8

256

Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích


6


192

Ekonomické vzdělávání

4

128

Potravinářská biologie a mikrobiologie


6


192

Technická příprava

2

64

Potravinářská technologie

13

416

Metody a postupy analýzy potravin


19


608

Disponibilní hodiny

27

864

Celkem

128

4 096

Minimální týdenní počet vyučovacích hodin v jednotlivých ročnících je 29.

Poznámky:

1.   Rámcové rozvržení obsahu vzdělávání je východiskem pro tvorbu učebních plánů ve ŠVP. Do učebního plánu školního vzdělávacího programu se zařazují vyučovací předměty, které se vytvářejí na základě vzdělávacích oblastí a obsahových okruhů stanovených v rámcovém rozvržení obsahu vzdělávání. Stanovené vzdělávací oblasti a obsahové okruhy a jejich minimální počty vyučovacích hodin jsou závazné, jejich dodržení ve ŠVP musí být prokazatelné.

2.   Disponibilní hodiny jsou určeny pro vytváření profilace ŠVP, realizaci průřezových témat, posílení hodinové dotace jednotlivých vzdělávacích oblastí a obsahových okruhů, pro podporu zájmové orientace žáků, pro zavádění výuky dalšího cizího jazyka.

3.   Minimální počet týdenních vyučovacích hodin za celou dobu vzdělávání je 128, maximální 140.

4.   Přírodovědné vzdělávání ve ŠVP vychází z varianty B fyzikální složky a z varianty A chemické složky v RVP. Z důvodu specifických potřeb oboru se chemické a biologické složce vzdělávání věnují z RVP stanoveného minimálního počtu týdenních vyučovacích hodin 4 týdenní hodiny.

5.   Pro úspěšnou realizaci vzdělávání je nutné vytvářet podmínky pro osvojení požadovaných praktických dovedností a činností formou cvičení (v laboratořích, dílnách, odborných učebnách, fiktivních firmách apod.), učební a odborné praxe. Na cvičení, učební nebo odbornou praxi lze žáky dělit na skupiny, zejména z důvodů bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygienických požadavků podle platných právních předpisů. Obsah praktických činností se odvíjí od vzdělávacích oblastí a obsahových okruhů RVP.

6.   Do ŠVP musí být zařazena odborná praxe v minimálním rozsahu 4 týdny za celou dobu vzdělávání. Odborná praxe se organizuje v souladu s platnými předpisy. Odbornou praxi lze vykonávat i v období školních prázdnin maximálně v rozsahu 3 týdnů za celou dobu vzdělávání. Kromě odborné praxe škola zařadí učební praxi v rámci obsahových okruhů mikrobiologie potravin, potravinářská technologie a metody analýzy potravin, a to v minimálním rozsahu 4 týdenní vyučovací hodiny za celou dobu vzdělávání.

7.   Ve ŠVP musí být v každém ročníku zařazena tělesná výchova, v minimálním rozsahu 2 hodiny týdně, doporučuje se zařadit další sportovní a relaxační aktivity podporující zdravý vývoj žáků.

8.   Je žádoucí, aby škola vytvářela podmínky pro zkvalitňování jazykových znalostí žáků a pro výuku dalších cizích jazyků.


Zpět