Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

53-41-M/03 Praktická sestra

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 17. 4. 2018, č. j. MSMT-6186/2018-5


RÁMCOVÉ ROZVRŽENÍ OBSAHU VZDĚLÁVÁNÍ

Délka a forma vzdělávání: 4 roky, denní


Vzdělávací oblasti a obsahové okruhy

Minimální počet vyučovacích hodin za celou dobu vzdělávání

týdenních

celkový

Jazykové vzdělávání

český jazyk

cizí jazyk


5

10


160

320

Společenskovědní vzdělávání

5

160

Přírodovědné vzdělávání

4

128

Matematické vzdělávání

7

224

Estetické vzdělávání

5

160

Vzdělávání pro zdraví

8

256

Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích


4


128

Ekonomické vzdělávání

2

64

Základ pro poskytování ošetřovatelské péče


8


256

Ošetřovatelství a ošetřování nemocných


54


1728

Sociální vztahy a dovednosti

5

160

Disponibilní hodiny

11

352

Celkem

128

4 096

Poznámky:

1.   Minimální počet povinných vyučovacích hodin týdně je 29 hodin, maximální počet povinných vyučovacích hodin týdně je 35. V případě odborné praxe v rámci praktického vyučování je nejvýše 40 povinných vyučovacích hodin týdně (§26, odst. 2 školského zákona).

2.   Rámcové rozvržení obsahu vzdělávání je východiskem pro tvorbu učebních plánů ve ŠVP. Do učebního plánu školního vzdělávacího programu se zařazují vyučovací předměty, které se vytvářejí na základě vzdělávacích oblastí a obsahových okruhů stanovených v rámcovém rozvržení obsahu vzdělávání. Stanovené vzdělávací oblasti a obsahové okruhy a jejich minimální počty vyučovacích hodin jsou závazné, jejich dodržení ve ŠVP musí být prokazatelné.

3.   Pro získání uceleného přehledu ve vzdělávací oblasti Ošetřovatelství a ošetřování nemocných je nutné zahrnout výuku odborných předmětů s největším důrazem na základní medicínské obory, a to na chirurgii, ošetřovatelskou péči o nemocné v chirurgii, internu, ošetřovatelskou péči o nemocné v interně, v minimálním v rozsahu 2/3 z celkového počtu vyučovacích hodin za celou dobu vzdělávání.

4.   Disponibilní hodiny jsou určeny pro posílení hodinové dotace jednotlivých vzdělávacích oblastí a obsahových okruhů, pro realizaci průřezových témat, podporu zájmové orientace žáků, pro zavádění výuky dalšího cizího jazyka.

5.   Přírodovědné vzdělávání ve ŠVP vychází z varianty C fyzikální složky a z varianty B chemické složky v RVP.

6.   Ve ŠVP musí být v každém ročníku zařazena tělesná výchova, v minimálním rozsahu 2 hodiny týdně; doporučuje se zařadit další sportovní a relaxační aktivity podporující zdravý vývoj žáků.

7.   Do ŠVP musí být zařazeno také praktické vyučování formou cvičení v odborných učebnách a laboratořích školy (ve školních laboratořích), učební a odborné praxe v reálném pracovním prostředí. Celkový rozsah praktického vyučování je v denní formě vzdělávání minimálně 1 200 hodin za 4 roky. Z toho odborná praxe činí minimálně 4 týdny; odborná praxe se zařazuje zpravidla do 3. nebo 4. ročníku. Učební praxe se uskutečňuje průběžně po celou dobu vzdělávání.

Obsah praktických činností se odvíjí zejména od obsahového okruhu Ošetřovatelství a ošetřování nemocných.

Délka praktického vyučování v jiné než denní formě vzdělávání může být zkrácena za podmínek stanovených vyhláškou č. 39/2005 Sb., §3(7)[1].

8.   Do zkráceného studia se zařazuje povinně výuka odborného cizího jazyka v minimálním rozsahu 64 hodin celkem.

9.   Průměrný počet vyučovacích hodin ve třídě za týden je s ohledem na nezbytné dělení tříd na skupiny při teoretickém i praktickém vyučování stanoven v rozsahu uvedeném v platném znění nařízení vlády, kterým se stanoví pro základní školy, střední školy a konzervatoře zřizované krajem, obcí nebo svazkem obcí maximální počet hodin výuky financovaný ze státního rozpočtu.





[1] Vyhláška č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů.

Zpět