Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
53-41-M/03 Praktická sestra
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 17. 4. 2018, č. j. MSMT-6186/2018-5
RÁMCOVÉ ROZVRŽENÍ OBSAHU VZDĚLÁVÁNÍ
Délka a forma vzdělávání: 4 roky, denní
Vzdělávací oblasti a obsahové okruhy |
Minimální počet vyučovacích hodin za celou dobu vzdělávání |
|
týdenních |
celkový |
|
Jazykové vzdělávání český jazyk cizí jazyk |
5 10 |
160 320 |
Společenskovědní vzdělávání |
5 |
160 |
Přírodovědné vzdělávání |
4 |
128 |
Matematické vzdělávání |
7 |
224 |
Estetické vzdělávání |
5 |
160 |
Vzdělávání pro zdraví |
8 |
256 |
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích |
4 |
128 |
Ekonomické vzdělávání |
2 |
64 |
Základ pro poskytování ošetřovatelské péče |
8 |
256 |
Ošetřovatelství a ošetřování nemocných |
54 |
1728 |
Sociální vztahy a dovednosti |
5 |
160 |
Disponibilní hodiny |
11 |
352 |
Celkem |
128 |
4 096 |
Poznámky:
1. Minimální počet povinných vyučovacích hodin týdně je 29 hodin, maximální počet povinných vyučovacích hodin týdně je 35. V případě odborné praxe v rámci praktického vyučování je nejvýše 40 povinných vyučovacích hodin týdně (§26, odst. 2 školského zákona).
2. Rámcové rozvržení obsahu vzdělávání je východiskem pro tvorbu učebních plánů ve ŠVP. Do učebního plánu školního vzdělávacího programu se zařazují vyučovací předměty, které se vytvářejí na základě vzdělávacích oblastí a obsahových okruhů stanovených v rámcovém rozvržení obsahu vzdělávání. Stanovené vzdělávací oblasti a obsahové okruhy a jejich minimální počty vyučovacích hodin jsou závazné, jejich dodržení ve ŠVP musí být prokazatelné.
3. Pro získání uceleného přehledu ve vzdělávací oblasti Ošetřovatelství a ošetřování nemocných je nutné zahrnout výuku odborných předmětů s největším důrazem na základní medicínské obory, a to na chirurgii, ošetřovatelskou péči o nemocné v chirurgii, internu, ošetřovatelskou péči o nemocné v interně, v minimálním v rozsahu 2/3 z celkového počtu vyučovacích hodin za celou dobu vzdělávání.
4. Disponibilní hodiny jsou určeny pro posílení hodinové dotace jednotlivých vzdělávacích oblastí a obsahových okruhů, pro realizaci průřezových témat, podporu zájmové orientace žáků, pro zavádění výuky dalšího cizího jazyka.
5. Přírodovědné vzdělávání ve ŠVP vychází z varianty C fyzikální složky a z varianty B chemické složky v RVP.
6. Ve ŠVP musí být v každém ročníku zařazena tělesná výchova, v minimálním rozsahu 2 hodiny týdně; doporučuje se zařadit další sportovní a relaxační aktivity podporující zdravý vývoj žáků.
7. Do ŠVP musí být zařazeno také praktické vyučování formou cvičení v odborných učebnách a laboratořích školy (ve školních laboratořích), učební a odborné praxe v reálném pracovním prostředí. Celkový rozsah praktického vyučování je v denní formě vzdělávání minimálně 1 200 hodin za 4 roky. Z toho odborná praxe činí minimálně 4 týdny; odborná praxe se zařazuje zpravidla do 3. nebo 4. ročníku. Učební praxe se uskutečňuje průběžně po celou dobu vzdělávání.
Obsah praktických činností se odvíjí zejména od obsahového okruhu Ošetřovatelství a ošetřování nemocných.
Délka praktického vyučování v jiné než denní formě vzdělávání může být zkrácena za podmínek stanovených vyhláškou č. 39/2005 Sb., §3(7)[1].
8. Do zkráceného studia se zařazuje povinně výuka odborného cizího jazyka v minimálním rozsahu 64 hodin celkem.
9. Průměrný počet vyučovacích hodin ve třídě za týden je s ohledem na nezbytné dělení tříd na skupiny při teoretickém i praktickém vyučování stanoven v rozsahu uvedeném v platném znění nařízení vlády, kterým se stanoví pro základní školy, střední školy a konzervatoře zřizované krajem, obcí nebo svazkem obcí maximální počet hodin výuky financovaný ze státního rozpočtu.
[1] Vyhláška č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů.