Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 53-41-N/41 Diplomovaný nutriční terapeut


Obor vzdělání: 53-41-N/4.  Diplomovaný nutriční terapeut


Škola: Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední zdravotnická škola, 5. května 51, Praha 4

 (Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická, Merhautova 15, Brno –viz dále)


Učební plán


Denní tříleté studium

                   

Kategorie a názvy vyučovacích

předmětů



Počet týdenních vyučovacích hodin

v ročníku

období

období

období

celkem

zimní

letní

zimní

letní

zimní

letní


1.

2.

3.

A. Povinné











a)základní










Cizí jazyk                                            A

2(2) Z

2(2) Z

2(2) KZ

2(2) ZK

2(2) ZK

2(2) ZK

12(12)

Latinská odborná terminologie

1 Z

1 ZK

-

-

-

-

2

Psychologie




2(1) Z

2(1) ZK

2(1) Z

2(1) KZ

1 ZK

-

9(4)

Anatomie a fyziologie



4 KZ

4 ZK

2 ZK

-

-

-

10

Chemie a biochemie           

2(1) KZ

3(1) KZ

2 Z

2 ZK

-

-

9(2)

Potravinářská chemie


       

-

-

-

-

1 Z

1 KZ

2

Klinika nemocí a dietologie                 A

-

3 Z

3 KZ

3 ZK

4 KZ

4 ZK

17

Poživatiny



3 Z

2 ZK

-

-

-

-

5

Základy přípravy pokrmů


4 ZK

-

-

-

-

-

4

Mikrobiologie, epidemiologie a hygiena

-

-

2 Z

2 ZK

-

-

4

Výchova ke zdraví



1(0,5) KZ

-

-

-

-

-

1(0,5)

Estetická výchova

         

-

-

-

1(1) Z

-

-

1(1)

Výživa člověka



1(0,5)  Z

1(0,5) KZ

-

-

-

-

2(1)

Léčebná výživa                                   A

-

2 Z

3 ZK

3 Z

2 ZK

3 KZ

13

Základy ošetřovatelství


-

-

-

1(1) KZ

-

-

1(1)

První pomoc


-

-

-

1(1) KZ

-

-

1(1)

Ekonomika a management


-

-

-

-

1(1) Z

2(1) KZ

3(2)

Zdravotnické právo a legislativa

-

-

-

-

1 Z

1 K Z

2

Informatika a  výpočetní technika

1(1) Z

1(1) KZ

-

-

-

-

2(2)

Technologické cvičení


10(10) KZ

7(7) KZ

-

-

-

-

17(17)

Nutriční a dietologická praxe

-

2(2) Z

15(15) Z

13(13) KZ

18(18) Z

18(18) ZK

66(66)

 Počet hodin celkem


31(16)

30(14,5)

31(18)

30(19)

30(21)

31(21)

183(109,5)

b)povinně volitelné


1(1)

2(2)

1(1)

2(2)

2(2)

1(1)

9(9)

Seminář z chemie



1(1)

1(1)

-

1(1)

-

-

3(3)

Etika a komunikace ve zdravotnictví

-

1(1)

1(1)

-

1(1)

-

3(3)

Konverzace v cizím jazyce


1(1)

1(1)

1(1)

1(1)

1(1)

1(1)

6(6)

Absolventský seminář


-

-

-

1(1)

1(1)

1(1)

3(3)

 Počet hodin celkem


32

32

32

32

32

32

192(118,5)

B. Nepovinné











Tělesná výchova










Ekologie












Přehled využití vyučovací doby v období září – červen (počet týdnů)

Činnost

1. ročník

2. ročník

3. ročník


zimní

letní

zimní

letní

zimní

letní

Teoreticko-praktické vyučování dle UP

15

11

16

11

14

15

Samostudium a zkouškové období

3

3

3

3

3

3

Odborná praxe

2

6

1

6

3

-

Příprava k absolutoriu

-

-

-

-

-

1

Absolutorium

-

-

-

-

-

1

C e l k e m

20

20

20

20

20

20








Z = zápočet          KZ = klasifikovaný zápočet          ZK = zkouška se zápisem klasifikace

A = předměty absolventské zkoušky


1. Studium se ukončuje absolutoriem v souladu s ustanovením vyhlášky o organizaci studia a jeho ukončování na vyšších odborných školách. Absolutorium je odborná zkouška, která se skládá z teoretické zkoušky z odborných předmětů, zkoušky z cizího jazyka, absolventské práce a její obhajoby. Témata absolventské práce se doporučují zadávat ve druhém ročníku nejpozději na počátku letního období.

2. Počet hodin učebního plánu může ředitel upravit v rozsahu 10%, a to tak, že se počet vyučovacích hodin praktického vyučování a odborné praxe nesníží a celkový počet hodin týdně bude upraven nejvýše na 26 – 32 hodin. Obsah učebních osnov tvoří základ vzdělání. Ředitel školy může učební osnovy doplnit v rámci povoleného limitu v rozsahu nejvýše 30 % hodinové dotace.

3. Dělení studijních skupin na skupiny při cvičeních určí ředitel školy podle podmínek školy a splnění zásad bezpečnosti práce a ochrany zdraví.

4. Praktické vyučování se realizuje formou cvičení v odborných učebnách nebo přímo ve zdravotnických i nezdravotnických zařízeních a formou odborné praxe. Odborná praxe studentů se koná v celkovém rozsahu 18 týdnů v průběhu studia pod vedením zkušených odborníků z praxe.

5. Ředitelství školy vytvoří podmínky pro konzultace studentů s vyučujícími mimo vyučovací hodiny stanovené učebním plánem,.


 Poznámky:  

1.   Rámcový učební plán vymezuje základ vzdělání v oboru a stanoví minimální hodinové dotace vyučovacích předmětů. Je závazným východiskem pro tvorbu konkretizovaného učebního plánu, podle kterého se uskutečňuje výuka v jednotlivých obdobích a ročnících. Škola rozpracuje rámcový učební plán do podoby konkretizovaného učebního plánu, a to pro celý studijní cyklus. Konkretizovaný učební plán, schválený ředitelem školy, je součástí povinné dokumentace školy.

2.   Konkretizovaný učební plán může být na základě vyhodnocení vzdělávacích výsledků a zkušeností z výuky pro následující cyklus upraven. Provedené úpravy musí být v souladu s rámcovým učebním plánem.

3.   Při zpracování konkretizovaného učebního plánu je třeba dbát na dodržování mezipředmětových vztahů a dalších didaktických zásad týkajících se strukturace učiva.

4.   Zařazení výběrových nebo volitelných předmětů, stanovení jejich pojetí, obsahu a rozsahu je v kompetenci školy – učební osnovy, zpracované vyučujícími a schválené ředitelem školy, se stávají součástí povinné dokumentace školy. Časová kapacita stanovená v rámcovém učebním plánu pro tyto předměty může být využita i k posílení předmětů povinného základu. Výběrové a volitelné předměty slouží k prohloubení profesní, zájmové nebo následné studijní orientace studentů, k zohlednění potřeb a možností regionálního trhu práce, k doplnění a rozšíření vybraných  oblastí ošetřovatelské péče, technologické praxe a léčebné výživy.  Druhý cizí jazyk, a to v  rozsahu 2 vyučovací hodiny týdně ve dvou ročnících, tj. 4 týdenní vyučovací hodiny celkem bude podle možností školy zařazen jako nepovinný předmět.

5.   Zařazení, struktura, obsah i rozsah nepovinných vyučovacích předmětů je plně v kompetenci ředitele školy, který také schvaluje jejich učební osnovy.

6.   Dělení hodin ve vyučovacích předmětech je v pravomoci ředitele školy, který musí postupovat v souladu s požadavky BOZP a s platnými předpisy stanovenými MŠMT pro dělení tříd.

Odborná praxe v  rozsahu 18 týdnů se zařazuje v průběhu celého studia. Její rozvržení  je v kompetenci školy. Odborná praxe se organizuje v období školního vyučování. Studenti jsou zařazováni do zařízení zdravotní, sociální a veřejné sféry na smluvním základě.







Vzdělávací program: 53-41-N/41 Diplomovaný nutriční terapeut


Obor vzdělání: 53-41-N/4.  Diplomovaný nutriční terapeut


Škola: Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická, Merhautova 15, Brno



Učební plán


Denní studium – týdenní hodiny

Kategorie a názvy vyučovacích předmětů

denní studium

Počet týdenních vyučovacích hodin v ročníku

období

období

období

celkem

zimní

letní

zimní

letní

zimní

letní


1.

2.

3.

A. Povinné








a)základní








Cizí jazyk                          *

2(2) Z

2(2) Z

2(2) KZ

2(2) ZK

2(2) KZ

2(2) ZK

12(12)

Latinská odborná terminologie

1 Z

1 ZK

-

-

-

-

2

Psychologie

2(1) Z

2(1) ZK

2(1) Z

2(1) KZ

1 ZK

-

9(4)

Anatomie a fyziologie

4 KZ

4 ZK

2 ZK

-

-

-

10

Chemie a biochemie           

2(1) KZ

3(1) KZ

2 Z

2 ZK

-

-

9(2)

Chemie potravin        

-

-

-

-

1 Z

1 KZ

2

Klinika nemocí a dietologie

-

3 Z

3 KZ

3 ZK

4 KZ

4 ZK

17

Potraviny

3 Z

2 ZK

-

-

-

-

5

Základy přípravy pokrmů

4 ZK

-

-

-

-

-

4

Mikrobiologie, epidemiologie
a hygiena

-

-

2 Z

2 ZK

-

-

4

Výchova ke zdraví

1(0,5) KZ

-

-

-

-

-

1(0,5)

Estetická výchova         

-

-

-

1(1) Z

-

-

1(1)

Výživa člověka

1(0,5)  Z

1(0,5) KZ

-

-

-

-

2(1)

Léčebná výživa                  *

-

2 Z

3 ZK

3 Z

2 ZK

3 KZ

13

Základy ošetřovatelství

-

-

-

1(1) KZ

-

-

1(1)

První pomoc

-

-

-

1(1) KZ

-

-

1(1)

Ekonomika a management

-

-

-

-

1(1) Z

2(1) KZ

3(2)

Zdravotnické právo

a legislativa

-

-

-

-

1 Z

1 KZ

2

Informatika a  výpočetní technika

1(1) Z

1(1) KZ

-

-

-

-

2(2)

Technologické cvičení

10(10) KZ

7(7) KZ

-

-

-

-

17(17)

Nutriční a dietologická praxe

-

2(2) Z

15(15) Z

13(13) KZ

18(18) Z

18(18)ZK

66(66)

Počet hodin celkem

31(16)

30(14,5)

31(18)

30(19)

30(21)

31(21)

183 (109,5)

b)povinně volitelné

1(1)

2(2)

1(1) Z

2(2)

2(2)

1(1)

9(9)

Seminář z chemie

1(1) Z

1(1) Z

-

1(1) Z

-

-

3(3)

Etika a komunikace
ve zdravotnictví

-

1(1) Z

1(1) Z

-

1(1) Z

-

3(3)

Konverzace v cizím jazyce

1(1) Z

1(1) Z

1(1) Z

1(1) Z

1(1) Z

1(1) Z

6(6)

Absolventský seminář

-

-

-

1(1) Z

1(1) Z

1(1) Z

3(3)

Počet hodin celkem

32

32

32

32

32

32

192 (118,5)

B. Volitelné








Tělesná výchova








Cizí jazyk








Ekologie









Přehled využití vyučovací doby v období září – červen (počet týdnů)

Činnost

1. ročník

2. ročník

3. ročník


zimní

letní

zimní

letní

zimní

letní

Teoreticko-praktické vyučování dle UP

15

11

16

11

14

15

Samostudium a zkouškové období

  3

  3

  3

  3

  3

  3

Odborná praxe

  2

  6

  1

  6

  3

  -

Příprava k absolutoriu

  -

  -

  -

  -

  -

  1

Absolutorium

  -

  -

  -

  -

  -

  1

Časová rezerva

  0

  0

  0

  0

  0

  0

C e l k e m

20

20

20

20

20

20


Z   = zápočet                                                 KZ = klasifikovaný zápočet       

ZK  = zkouška                                                *  =  předměty absolventské zkoušky


1.   Rámcový učební plán vymezuje základ vzdělání v oboru a stanoví minimální hodinové dotace  vyučovacích předmětů. Je závazným východiskem pro tvorbu konkretizovaného učebního plánu, podle kterého se uskutečňuje výuka v jednotlivých obdobích a ročnících. Škola rozpracuje rámcový učební plán do podoby konkretizovaného učebního plánu, a to   pro celý studijní cyklus. Rozsah seminářů v rámci jednotlivých tematických celků určí   vyučující daného předmětu podle závažnosti probíraného tématu. Konkretizovaný učební   plán, schválený ředitelem školy, je součástí povinné dokumentace školy.

2.   Učební plán může být na základě vyhodnocení vzdělávacích výsledků a zkušeností z výuky pro následující cyklus upraven. Provedené úpravy musí být v souladu rámcovým učebním plánem. Počet hodin učebního plánu může ředitel upravit  rozsahu 10%, a to tak, že se počet vyučovacích hodin praktického vyučování a odborné praxe nesníží a celkový počet hodin týdně bude upraven nejvýše na 30 – 35 hodin. Obsah učebních osnov tvoří základ vzdělání. Ředitel školy může učební osnovy doplnit v rámci povoleného limitu v rozsahu nejvýše 30 % hodinové dotace. Při zpracování konkretizovaného učebního plánu je třeba dbát na dodržování mezipředmětových vztahů a dalších didaktických zásad týkajících se strukturace učiva.

3.   Při vzdělávání v některých předmětech nebo v jiných odůvodněných případech lze dělit studijní skupiny na podskupiny, přičemž je ředitel školy povinen zohlednit požadavky BOZP, didaktickou a metodickou náročnost předmětu.

4.   Praktické vyučování se realizuje formou cvičení v odborných učebnách nebo přímo ve zdravotnických i nezdravotnických zařízeních a formou odborné praxe, která se uskuteční pod vedením zkušených odborníků z praxe. Odborná praxe v  rozsahu 18 týdnů se zařazuje v průběhu celého studia. Její rozvržení  je v kompetenci školy v období školního roku. Studenti jsou zařazováni do zařízení  zdravotní, sociální a veřejné sféry na smluvním základě.

5.   Studium se ukončuje absolutoriem v souladu s ustanovením vyhlášky o organizaci studia a jeho ukončování na vyšších odborných školách. Absolutorium je odborná zkouška, která se skládá z teoretické zkoušky z odborných předmětů, zkoušky z cizího jazyka, absolventské práce a její obhajoby. Témata absolventské práce se doporučují zadávat ve druhém ročníku nejpozději na počátku letního období.

6.   Zařazení povinně volitelných předmětů, stanovení jejich pojetí, obsahu a rozsahu je v kompetenci školy – učební osnovy, zpracované vyučujícími a schválené ředitelem školy, se stávají součástí povinné dokumentace školy. Časová kapacita stanovená v rámcovém učebním plánu pro tyto předměty může být využita i k posílení předmětů povinného základu. Volitelné předměty slouží k prohloubení profesní, zájmové nebo následné studijní orientace studentů, k zohlednění potřeb a možností regionálního trhu práce, k doplnění a rozšíření vybraných  oblastí ošetřovatelské péče, technologické praxe a léčebné výživy.

7.   Zařazení,  struktura, obsah i rozsah volitelných vyučovacích předmětů je plně v kompetenci ředitele školy, který také schvaluje jejich učební osnovy. Druhý cizí jazyk, a to v  rozsahu 2 vyučovací hodiny týdně ve dvou ročnících, tj. čtyři týdenní vyučovací hodiny celkem bude podle možností školy zařazen jako volitelný předmět.

8.   Ředitelství školy vytvoří podmínky pro konzultace studentů s vyučujícími mimo vyučovací hodiny stanovené učebním plánem.

9.   Škola zařadí podle podmínek 1-2 sportovní kurzy. Sportovní kurzy se organizují v souladu s metodickým pokynem MŠMT ČR k organizaci lyžařského výcviku studentů základních a středních škol a metodickým pokynem k organizování sportovně-turistických kurzů středních škol.


Zpět