Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
75 – 41 – L/51 Sociální činnost
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 4. 7. 2012, č. j. MŠMT-11085/2012-23
Délka a forma vzdělávání: 2 roky, denní
Vzdělávací oblasti a obsahové okruhy |
Minimální počet vyučovacích hodin za celou dobu vzdělávání |
|
týdenních |
Celkový |
|
Jazykové vzdělávání 1. český jazyk 2. cizí jazyk |
2 5 |
64 160 |
Estetické vzdělávání |
3 |
96 |
Vzdělávání pro zdraví |
4 |
128 |
Řízení sociálních služeb |
4 |
128 |
Přímá péče a osobní asistence |
7 |
224 |
Sociálně - výchovná činnost |
14 |
448 |
Sociální vztahy a komunikace |
4 |
128 |
Volitelné vzdělávací oblasti: Společenskovědní vzdělávání Přírodovědné vzdělávání Matematické vzdělávání Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích |
6 |
192 |
Disponibilní hodiny |
15 |
480 |
Celkem |
64 |
2 048 |
Minimální týdenní počet vyučovacích hodin v jednotlivých ročnících je 29.
Poznámky:
1. Rámcové rozvržení obsahu vzdělávání je východiskem pro tvorbu učebních plánů ve ŠVP. Do učebního plánu školního vzdělávacího programu se zařazují vyučovací předměty, které se vytvářejí na základě vzdělávacích oblastí a obsahových okruhů stanovených v rámcovém rozvržení obsahu vzdělávání. Stanovené vzdělávací oblasti a obsahové okruhy a jejich minimální počty vyučovacích hodin jsou závazné, jejich dodržení ve ŠVP musí být prokazatelné.
2. Škola zařadí do ŠVP minimálně dvě volitelné vzdělávací oblasti. Z přírodovědného vzdělávání může škola zařadit jednu disciplínu. Volitelné vzdělávací oblasti slouží k prohloubení všeobecného vzdělání podle potřeb oboru a k zajištění přípravy žáků na společnou část maturitní zkoušky.
3. Disponibilní hodiny jsou určeny pro vytváření profilace ŠVP, realizaci průřezových témat, posílení hodinové dotace jednotlivých vzdělávacích oblastí a obsahových okruhů, pro podporu zájmové orientace žáků, pro zavádění výuky dalšího cizího jazyka.
4. Minimální počet týdenních vyučovacích hodin za celou dobu vzdělávání je 64, maximální 70.
5. Pro úspěšnou realizaci vzdělávání je nutné vytvářet podmínky pro osvojení požadovaných praktických dovedností a činností formou cvičení (v laboratořích, dílnách, odborných učebnách, fiktivních firmách apod.), učební a odborné praxe. Na cvičení, učební nebo odbornou praxi lze žáky dělit na skupiny, zejména z důvodů bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygienických požadavků podle platných právních předpisů. Obsah praktických činností se odvíjí od obsahových okruhů RVP Přímá péče a osobní asistence, Sociálně – výchovná činnost, Sociální vztahy a komunikace.
6. Do ŠVP musí být zařazena odborná praxe v minimálním rozsahu 2 týdny za celou dobu vzdělávání. Odborná praxe se organizuje v souladu s platnými právními předpisy.
7. Kromě toho zařadí škola učební praxi v minimálním rozsahu 4 vyučovací hodiny týdně za celou dobu vzdělávání.
8. Ve ŠVP musí být v každém ročníku zařazena v denní formě vzdělávání tělesná výchova, v minimálním rozsahu 2 hodiny týdně. Do jiných forem vzdělávání než denní se tělesná výchova zpravidla nezařazuje, pokud to nevyžaduje charakter odborné přípravy.
9. V obsahovém okruhu Přímá péče a osobní asistence může škola zohlednit získanou odbornou způsobilost žáků pro práci v sociálních službách nebo pro ošetřovatelská povolání (ve smyslu zákona č. 108/2009 Sb., zákon o sociálních službách a č. 96/2004 Sb., zákon o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání), doloženou příslušným certifikátem, a využít časovou dotaci obsahového okruhu pro posílení jiných odborných obsahových okruhů nebo pro odbornou profilaci vzdělávání.