Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
75-41-M/01 Sociální činnost
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23
RÁMCOVÉ ROZVRŽENÍ OBSAHU VZDĚLÁVÁNÍ
Délka a forma vzdělávání: 4 roky, denní
Vzdělávací oblasti a obsahové okruhy |
Minimální počet vyučovacích hodin za celou dobu vzdělávání |
|
týdenních |
celkový |
|
Jazykové vzdělávání - český jazyk - cizí jazyk |
5 10 |
160 320 |
Společenskovědní vzdělávání |
5 |
160 |
Přírodovědné vzdělávání |
4 |
128 |
Matematické vzdělávání |
8 |
256 |
Estetické vzdělávání |
5 |
160 |
Vzdělávání pro zdraví |
8 |
256 |
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích |
4 |
128 |
Ekonomické vzdělávání |
3 |
96 |
Řízení sociálních služeb |
6 |
192 |
Přímá péče a osobní asistence |
10 |
320 |
Sociálně-výchovná činnost |
20 |
640 |
Sociální vztahy a komunikace |
8 |
256 |
Disponibilní hodiny |
32 |
1 024 |
Celkem |
128 |
4 096 |
Minimální týdenní počet vyučovacích hodin v jednotlivých ročnících je 29.
Poznámky:
1. Rámcové rozvržení obsahu vzdělávání je východiskem pro tvorbu učebních plánů ve ŠVP. Do učebního plánu školního vzdělávacího programu se zařazují vyučovací předměty, které se vytvářejí na základě vzdělávacích oblastí a obsahových okruhů stanovených v rámcovém rozvržení obsahu vzdělávání. Stanovené vzdělávací oblasti a obsahové okruhy a jejich minimální počty vyučovacích hodin jsou závazné, jejich dodržení ve ŠVP musí být prokazatelné.
2. Disponibilní hodiny jsou určeny pro vytváření profilace ŠVP, realizaci průřezových témat, posílení hodinové dotace jednotlivých vzdělávacích oblastí a obsahových okruhů, pro podporu zájmové orientace žáků, pro zavádění výuky dalšího cizího jazyka.
3. Minimální počet týdenních vyučovacích hodin za celou dobu vzdělávání je 128, maximální 140.
4. Přírodovědné vzdělávání ve ŠVP vychází z varianty C fyzikální složky a z varianty B chemické složky v RVP.
5. Pro úspěšnou realizaci vzdělávání je nutné vytvářet podmínky pro osvojení požadovaných praktických dovedností a činností formou cvičení (v laboratořích, dílnách, odborných učebnách, fiktivních firmách apod.), učební a odborné praxe. Na cvičení, učební nebo odbornou praxi lze žáky dělit na skupiny, zejména z důvodů bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygienických požadavků podle platných právních předpisů. Obsah praktických činností se odvíjí od vzdělávacích oblastí a obsahových okruhů RVP.
6. Do ŠVP musí být zařazena odborná praxe v minimálním rozsahu 4 týdny za celou dobu vzdělávání. Odborná praxe se organizuje v souladu s platnými právními předpisy. Kromě toho zařadí škola učební praxi, a to v minimálním rozsahu 6 týdenních vyučovacích hodin za celou dobu vzdělávání.
7. Ve ŠVP musí být v každém ročníku zařazena tělesná výchova, v minimálním rozsahu 2 hodiny týdně, doporučuje se zařadit další sportovní a relaxační aktivity podporující zdravý vývoj žáků.
8. Je žádoucí, aby škola vytvářela podmínky pro zkvalitňování jazykových znalostí žáků a pro výuku dalších cizích jazyků podle zájmu a schopností žáků.
9. V obsahovém okruhu přímá péče a osobní asistence může škola zohlednit získanou odbornou způsobilost žáků pro práci v sociálních službách nebo pro ošetřovatelská povolání (ve smyslu zákona č. 108/2009 Sb., zákon o sociálních službách a č. 96/2004 Sb., zákon o podmínkách získávání uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání), doloženou příslušným certifikátem, a využít časovou dotaci obsahového okruhu pro posílení jiných odborných obsahových okruhů nebo pro odbornou profilaci vzdělávání.