Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
79-41-K/41 Gymnázium
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 24.7.2007, č.j. 12 698/2007-23
RÁMCOVÝ UČEBNÍ PLÁN
Délka a forma vzdělávání: 4 roky, denní
Rámcový učební plán ve své konstrukci:
- stanovuje pouze základní parametry organizace vzdělávání, čímž vytváří široký prostor pro variabilnost řešení učebních plánů školních vzdělávacích programů;
- snižuje množství normativních prvků směrem k vyšším ročníkům, a umožňuje tak školám mnohem účinněji realizovat své vzdělávací záměry a pružně reagovat na vzdělávací potřeby a zájmy žáků;
- vymezuje celkovou minimální časovou dotaci pro jednotlivé vzdělávací oblasti (obory) ve čtyřletém vzdělávacím programu a na vyšším stupni víceletého gymnázia;
- umožňuje integraci vzdělávacího obsahu.
První a druhý ročník jsou koncipovány jako období, ve kterém si žáci společně osvojují funkční základy středního vzdělání s maturitní zkouškou, které je možno v dalších ročnících různými formami dále rozvíjet, prohlubovat a doplňovat. Z toho důvodu je vzdělávání v 1. a 2. ročníku v převážné většině vzdělávacích oblastí projektováno jako povinné.
Třetí a čtvrtý ročník nabízí na úrovni školních vzdělávacích programů poměrně značnou variabilitu vzdělávací nabídky, což umožňuje školám v maximální míře uspokojovat vzdělávací potřeby a zájmy žáků. Kromě vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace, Matematika a její aplikace (ve třetím ročníku) a vzdělávacího oboru Tělesná výchova nejsou žádné další vzdělávací oblasti a vzdělávací obory projektovány jako povinné. Zda a do kterých z těchto ročníků budou ostatní vzdělávací oblasti (obory) zařazeny, jaká jim bude přidělena hodinová dotace a jakým způsobem budou realizovány, stanovuje školní vzdělávací program. Volitelné vzdělávací aktivity musí škola žákům nabídnout minimálně ve 3. a 4. ročníku.
Mezi vzdělávacími oblastmi, které rámcový učební plán zahrnuje, zaujímá specifické postavení oblast Člověk a svět práce a vzdělávací obor Výchova ke zdraví. RVP G pro ně vymezuje vzdělávací obsah, a je tedy povinností školního vzdělávacího programu garantovat, že žáci budou mít dostatek příležitostí si tento vzdělávací obsah osvojit. Rámcový učební plán však blíže neurčuje, ve kterých ročnících a jakým způsobem má být vzdělávací obsah těchto oblastí (oborů) realizován, zda samostatně, nebo v propojení se vzdělávacím obsahem jiných vzdělávacích oborů. Konkrétní řešení těchto otázek ponechává rámcový učební plán na školních vzdělávacích programech.
Obecné poznámky
Minimální týdenní časová dotace v jednotlivých ročnících[1] je 27, maximální 35 hodin (v souladu se školským zákonem). Celková povinná časová dotace v 1.–4. ročníku je 132 hodin na žáka. Tato časová dotace je garantována státem. Škola může stanovit maximální časovou dotaci až do výše 140 hodin, časová dotace nad rámec povinné časové dotace není hrazena státem.
Pro úspěšnou realizaci RVP G je nutné vytvářet podmínky pro praktické činnosti (laboratorní cvičení, praktická cvičení), realizaci seminářů, výuku ICT, jazyků apod., na které je nutno žáky dělit do menších skupin. Z tohoto důvodu je minimální průměrný počet vyučovacích hodin ve třídě za týden, včetně nezbytného dělení tříd (hodnota H – § 2, odstavec 2, písmeno b, vyhlášky č. 492/2005, o krajských normativech, ve znění pozdějších předpisů), stanoven na 53 pro všechny ročníky čtyřletého gymnázia a vyššího stupně víceletých gymnázií.
Do učebního plánu školního vzdělávacího programu se zařazují vyučovací předměty, které vznikají ze vzdělávacího obsahu vzdělávacích oborů. Pro vyučovací předměty škola určí časovou dotaci, kterou čerpá z celkové minimální dotace stanovené pro příslušnou vzdělávací oblast (obor), v rámcovém učebním plánu tak, aby byl naplněn vzdělávací obsah oboru vymezený v RVP G.
Vzdělávací obsah vzdělávacích oborů lze realizovat různými způsoby, např. semináře, cvičení, praktika, projekty; konkrétní způsoby realizace stanovuje ŠVP.
Škola může vytvářet integrované předměty v souladu s podmínkami, které rámcový vzdělávací program klade na integraci vzdělávacího obsahu oborů a průřezových témat. Časovou dotaci v takovém případě škola čerpá z dotací příslušných vzdělávacích oblastí a z disponibilní časové dotace v rámcovém učebním plánu.
Rámcový učební plán
Vzdělávací oblasti Vzdělávací obory |
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
4. ročník |
Minimální čas. dotace za 4 roky |
Jazyk a jazyková komunikace |
|
|
|
|
|
Český jazyk a literatura |
P |
P |
P |
P |
12 |
Cizí jazyk |
P |
P |
P |
P |
12 |
Další cizí jazyk |
P |
P |
P |
P |
12 |
Matematika a její aplikace |
P |
P |
P |
V |
10 |
Člověk a příroda |
P |
P |
V |
V |
|
Fyzika |
|
|
|
|
|
Chemie |
|
|
|
|
|
Biologie |
|
|
|
|
|
Geografie |
|
|
|
|
|
Geologie |
|
|
|
|
36 |
Člověk a společnost |
P |
P |
V |
V |
|
Občanský a společenskovědní základ |
|
|
|
|
|
Dějepis |
|
|
|
|
|
Geografie |
|
|
|
|
|
Člověk a svět práce |
Z |
Z |
Z |
Z |
X |
Umění a kultura |
P |
P |
V |
V |
4 |
Hudební obor |
|
|
|
|
|
Výtvarný obor |
|
|
|
|
|
Člověk a zdraví |
P |
P |
P |
P |
8 |
Tělesná výchova |
|
|
|
|
|
Výchova ke zdraví |
Z |
Z |
Z |
Z |
X |
Informatika a informační a komunikační technologie |
V |
V |
V |
V |
4 |
Volitelné vzdělávací aktivity |
V |
V |
P |
P |
8 |
Průřezová témata |
Z |
Z |
Z |
Z |
X |
Disponibilní časová dotace |
|
|
|
|
26 |
Celková povinná časová dotace |
|
|
|
|
132 |
Časová dotace v jednotlivých ročnících musí být minimálně 27 hodin, maximálně 35 hodin.
Vysvětlivky:
P – vzdělávací obsah oborů dané vzdělávací oblasti musí být zařazen v příslušném ročníku (ročnících)
V – zařazení vzdělávacího obsahu oborů dané vzdělávací oblasti do ročníku/ů stanovuje ŠVP
Z – vzdělávací obsah vzdělávací oblasti (oboru) vymezený v RVP G musí být v průběhu vyznačeného období do ŠVP zařazen; ŠVP stanovuje, v jakém ročníku (ročnících) a jakým způsobem se vzdělávací obsah realizuje.
X – časovou dotaci stanovuje ŠVP
Poznámky ke vzdělávacím oblastem
Jazyk a jazyková komunikace
Vzdělávací oblast zahrnuje vzdělávací obory Český jazyk a literatura, Cizí jazyk a Další cizí jazyk.
Do školního vzdělávacího programu musí být zařazeny nejméně dva cizí jazyky, jedním z nich musí být jazyk anglický.
Matematika a její aplikace
Vzdělávací oblast je zároveň i vzdělávacím oborem.
Člověk a příroda
Vzdělávací oblast zahrnuje vzdělávací obory Fyzika, Chemie, Biologie, Geografie a Geologie.
Člověk a společnost
Vzdělávací oblast zahrnuje vzdělávací obory Občanský a společenskovědní základ, Dějepis a Geografie.
Člověk a svět práce
Vzdělávací oblast je zároveň i vzdělávacím oborem.
Vzdělávací obsah oboru Člověk a svět práce musí být v průběhu vzdělávání ve čtyřletém vzdělávacím programu a na vyšším stupni víceletého gymnázia do ŠVP zařazen; ŠVP stanovuje, v jakém ročníku (ročnících) a jakým způsobem se vzdělávací obsah realizuje.
Umění a kultura
Vzdělávací oblast zahrnuje Hudební a Výtvarný obor.
Žákům musí být nabídnut vzdělávací obsah těchto oborů (prostřednictvím předmětů, modulů atd.) tak, aby si na základě vlastní volby mohli osvojit vzdělávací obsah vymezený alespoň v jednom z oborů v plném rozsahu, včetně obsahu integrujícího tématu Umělecká tvorba a komunikace.
Člověk a zdraví
Vzdělávací oblast zahrnuje vzdělávací obory Tělesná výchova a Výchova ke zdraví.
Vzdělávací obor Tělesná výchova musí být vzhledem ke zdravotním a hygienickým potřebám žáků zařazen do všech ročníků.
Vzdělávací obsah oboru Výchova ke zdraví musí být v průběhu vzdělávání ve čtyřletém vzdělávacím programu a na vyšším stupni víceletého gymnázia do ŠVP zařazen; ŠVP stanovuje v jakém ročníku (ročnících) a jakým způsobem se vzdělávací obsah realizuje.
Informatika a informační a komunikační technologie
Vzdělávací oblast je zároveň i vzdělávacím oborem.
Volitelné vzdělávací aktivity
Časová dotace pro další vzdělávací aktivity je určena pro vytváření nabídky volitelných předmětů, které rozvíjejí klíčové kompetence a prohlubují a funkčně rozvíjejí vzdělávací obsah předmětů v ŠVP.
Průřezová témata
Průřezová témata tvoří povinnou součást vzdělávání na gymnáziu.
Na vyšším stupni gymnázia je nutné do ŠVP zařadit všechny tematické okruhy všech průřezových témat z RVP G, průřezová témata ale nemusí být zařazena v každém ročníku.
Hloubka, rozsah a formy realizace průřezových témat jsou zcela v kompetenci školy a konkretizují se v ŠVP – průřezová témata lze realizovat jako součást vzdělávacího obsahu jiných vzdělávacích oborů, je možné jim věnovat samostatné projekty, semináře, kurzy, besedy apod., případně je lze realizovat jako samostatný předmět v ŠVP.
Disponibilní časová dotace
Využití disponibilní časové dotace je plně v kompetenci a odpovědnosti ředitele školy.
Využití celé disponibilní časové dotace v učebním plánu ŠVP je závazné.
Disponibilní časová dotace je určena:
- pro realizaci průřezových témat;
- pro zavedení dalších vyučovacích předmětů;
- pro vytváření profilace škol;
- pro posílení časové dotace jednotlivých vzdělávacích oblastí (oborů).
[1] V případě nepravidelného rozvržení výuky se minimální a maximální povinná týdenní časová dotace chápe jako průměrná.