UČEBNÍ PLÁN
Název vzdělávacího programu: 79-41-K/81 Gymnázium
Název vzdělávacího programu: 79-41-K/61 Gymnázium
Učební plán denního studia
(se změnami provedenými k 1. 9. 2007)
Pokud není určeno jinak, platí vše, co je v RVP pro základní vzdělání stanoveno pro 2. stupeň základního vzdělávání (resp. pro 6. – 9. ročník), i pro odpovídající ročníky šestiletých a osmiletých gymnázií. Pro nižší stupeň gymnázia platí údaje uvedené v následující tabulce v sloupci 2. stupeň (6. – 9. ročník). Učební plán pro vyšší ročníky gymnázia naleznete u oboru vzdělání 79-41-K/41 Gymnázium.
Vzdělávací oblasti |
Vzdělávací obory |
1. stupeň |
2. stupeň |
|
1. - 5. ročník |
6. - 9. ročník |
|||
Minimální časová dotace |
||||
Jazyk a jazyková komunikace |
Český jazyk a literatura |
35 |
15 |
|
Cizí jazyk |
9 |
12 |
||
Matematika a její aplikace |
20 |
15 |
||
Informační a komunikační technologie |
1 |
1 |
||
Člověk a jeho svět |
12 |
– |
||
Člověk a společnost |
Dějepis |
– |
11 |
|
Výchova k občanství |
||||
Člověk a příroda |
Fyzika |
– |
21 |
|
Chemie |
– |
|||
Přírodopis |
– |
|||
Zeměpis |
– |
|||
Umění a kultura |
Hudební výchova |
12 |
10 |
|
Výtvarná výchova |
||||
Člověk a zdraví |
Výchova ke zdraví |
– |
10 |
|
Tělesná výchova |
10 |
|||
Člověk a svět práce |
5 |
3 |
||
Průřezová témata |
P |
P |
||
Disponibilní časová dotace |
|
14 |
24 [1] |
|
Celková povinná časová dotace |
118 |
122 |
||
|
|
|
|
|
P = povinnost zařadit a realizovat se všemi žáky v průběhu vzdělávání na daném stupni, časovou dotaci lze čerpat z disponibilní časové dotace
Poznámky k rámcovému učebnímu plánu
ü Rámcový učební plán (RUP) pro základní vzdělávání závazně stanovuje:
§ začlenění vzdělávacích oblastí a vzdělávacích oborů do základního vzdělávání na 1. stupni (v 1. – 5. ročníku) a na 2. stupni (v 6. – 9. ročníku)
§ minimální časovou dotaci pro jednotlivé vzdělávací oblasti (vzdělávací obory) na daném stupni základního vzdělávání
§ povinnost zařadit a realizovat se všemi žáky na daném stupni průřezová témata
§ disponibilní časovou dotaci
§ celkovou povinnou časovou dotaci pro 1. a 2. stupeň základního vzdělávání
§ poznámky ke vzdělávacím oblastem (vzdělávacím oborům) v RUP
Celková povinná časová dotace je v RUP stanovena pro 1. stupeň základního vzdělávání na 118 hodin[2], pro 2. stupeň základního vzdělávání na 122 hodin[3],[4]. Celková povinná časová dotace uvedená v RUP představuje maximální povinnou týdenní časovou dotaci[5] na daném stupni základního vzdělávání[6].
ü Při konstrukci učebního plánu v ŠVP a realizaci výuky musí být dodrženy dvě podmínky:
§ musí být dodržena celková povinná časová dotace na daném stupni základního vzdělávání (118, resp. 122 hodin)
§ nesmí být překročena maximální týdenní hodinová dotace stanovená pro jednotlivé ročníky základního vzdělávání školským zákonem (1. a 2. ročník 22 hodin, 3. – 5. ročník 26 hodin, 6. a 7. ročník a odpovídající ročníky víceletých středních škol 30 hodin, 8. a 9. ročníky a odpovídající ročníky víceletých středních škol 32 hodin).
§ současně se stanovuje minimální týdenní hodinová dotace pro jednotlivé ročníky základního vzdělávání takto: 1. a 2. ročník 18 hodin, 3. – 5. ročník 22 hodin, 6. a 7. ročník a odpovídající ročníky víceletých středních škol 28 hodin, 8. a 9. ročníky a odpovídající ročníky víceletých středních škol 30 hodin.
§ Celková povinná časová dotace je tvořena minimální časovou dotací pro vzdělávací oblasti (vzdělávací obory) a disponibilní časovou dotací.
§ Minimální časová dotace pro jednotlivé vzdělávací oblasti (vzdělávací obory) je závazná[7]. Číslo udává, kolik hodin týdně musí škola minimálně věnovat dané vzdělávací oblasti (vzdělávacím oborům) na příslušném stupni základního vzdělávání.
§ Disponibilní časová dotace je vymezena pro 1. stupeň základního vzdělávání v rozsahu 14 hodin a pro 2. stupeň základního vzdělávání v rozsahu 24 hodin. (Využití disponibilní časové dotace viz dále v kapitole 7.2.) Škola využívá disponibilní časovou dotaci k realizaci takových vzdělávacích obsahů, které podporují specifická nadání a zájmy žáků a pozitivně motivují žáky k učení. V případě žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je možné využít disponibilní časovou dotaci k zařazení předmětů speciální pedagogické péče.
§ Na základě RUP vytvářejí školy učební plán, při jehož tvorbě respektují vymezení RUP a zásady pro zpracování školního vzdělávacího programu formulované v kapitole 11 tohoto dokumentu10
Poznámky ke vzdělávacím oblastem
Jazyk a jazyková komunikace
ü vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura je realizován ve všech ročnících základního vzdělávání
ü psaní je součástí Komunikační a slohové výchovy, realizuje se zpravidla v menších časových celcích, než je vyučovací hodina
ü vzdělávání v jiném mateřském jazyce než českém se realizuje podle zvláštních ustanovení
ü vzdělávací obsah vycházející ze vzdělávacího oboru Cizí jazyk má týdenní časovou dotaci 3 hodiny a je zařazen povinně do 3.-9. ročníku; s výukou Cizího jazyka je možné začít při zájmu žáků a souhlasu jejich rodičů i v nižších ročnících; přednostně musí být žákům nabídnuta výuka anglického jazyka; pokud žák (jeho zákonný zástupce) zvolí jiný cizí jazyk než anglický, musí škola prokazatelně upozornit zákonné zástupce žáka na skutečnost, že ve vzdělávacím systému nemusí být zajištěna návaznost ve vzdělávání zvoleného cizího jazyka při přechodu žáka na jinou základní nebo střední školu
ü vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Další cizí jazyk je do školního roku 2011/2012 zařazen jako volitelný; škola má povinnost jej nabídnout všem žákům nejpozději od 8. ročníku; pro Další cizí jazyk je vymezena disponibilní časová dotace v rozsahu minimálně 6 hodin; pokud si žák nezvolí Další cizí jazyk, volí z nabídky jiné vzdělávací obsahy, které lépe odpovídají jeho zájmům
ü Další cizí jazyk může být německý, francouzský, španělský, italský, ruský, slovenský, polský, případně jiný jazyk; anglický jazyk jako Další cizí jazyk musí škola nabídnout žákům, kteří nezvolili anglický jazyk jako Cizí jazyk
Matematika a její aplikace
ü vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Matematika a její aplikace je realizován ve všech ročnících základního vzdělávání
Informační a komunikační technologie
ü vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Informační a komunikační technologie je realizován na 1. i 2. stupni základního vzdělávání
Člověk a jeho svět
ü vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět je realizován ve všech ročnících 1. stupně základního vzdělávání
Člověk a společnost
ü vzdělávací obsah vzdělávací oblasti je realizován ve všech ročnících 2. stupně základního vzdělávání
Člověk a příroda
ü vzdělávací obsah vzdělávací oblasti je realizován ve všech ročnících 2. stupně základního vzdělávání
Umění a kultura
ü vzdělávací obsah vzdělávací oblasti je realizován ve všech ročnících základního vzdělávání
Člověk a zdraví
Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví je realizován pouze na 2. stupni základního vzdělávání; vzdělávací obsah Výchovy ke zdraví na 1. stupni je zařazen do vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Tělesná výchova je realizován ve všech ročnících základního vzdělávání; časová dotace pro Tělesnou výchovu nesmí ze zdravotních a hygienických důvodů klesnout pod 2 hodiny týdně.
Součástí vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru Tělesná výchova je tematický okruh Zdravotní tělesná výchova, jehož prvky jsou preventivně využívány v hodinách Tělesné výchovy pro všechny žáky nebo jsou zadávány žákům se zdravotním oslabením místo činností, které jsou kontraindikací jejich oslabení; školám se současně doporučuje vyrovnávat pohybový deficit žáků III. zdravotní skupiny a jejich potřebu korektivních cvičení zařazováním povinného či volitelného předmětu vycházejícího z tematického okruhu Zdravotní tělesná výchova.
Člověk a svět práce
Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Člověk a svět práce je realizován na 1. i 2. stupni základního vzdělávání.
Na 1. stupni je vzdělávací obsah realizován ve všech ročnících, všechny 4 tematické okruhy jsou pro školu povinné; na 2. stupni je povinný tematický okruh Svět práce a z ostatních sedmi tematických okruhů vybírá škola nejméně jeden tematický okruh, které je nutné realizovat v plném rozsahu.
Tematický okruh Svět práce je povinný pro všechny žáky v plném rozsahu a vzhledem k jeho zaměření na výběr budoucího povolání je vhodné jej řadit do nejvyšších ročníků 2. stupně.
Průřezová témata
ü průřezová témata tvoří povinnou součást základního vzdělávání
ü všechna průřezová témata musí být zařazena na 1. i 2. stupni, ale nemusí být obsažena v každém ročníku
ü průřezová témata je možné zařadit do ŠVP jako integrativní součást realizovaných vzdělávacích obsahů; způsob realizace průřezových témat a stanovení časové dotace v jednotlivých ročních je v kompetenci školy
Disponibilní časová dotace
ü využití disponibilní časové dotace je plně v kompetenci a odpovědnosti ředitele školy
ü využití celé disponibilní časové dotace v učebním plánu ŠVP je závazné
Disponibilní časová dotace je určena:
§ k realizaci volitelných vzdělávacích obsahů, které musí vycházet z cílů základního vzdělávání a rozvíjet klíčové kompetence žáků;
§ k realizaci vzdělávacího obsahu oboru Další cizí jazyk v rozsahu minimálně 6 hodin (nejpozději od 8. ročníku) nebo k realizaci jiných volitelných obsahů ve stejné časové dotaci
§ k posílení časové dotace jednotlivých vzdělávacích oblastí a vzdělávacích oborů nad rámec vymezené minimální časové dotace
§ k vytváření časové dotace pro realizaci dalších povinných vzdělávacích obsahů dotvářejících zaměření školy
§ k nabídce dalších volitelných vzdělávacích obsahů
§ k realizaci průřezových témat
§ k realizaci doplňujících vzdělávacích oborů
§ k posílení časové dotace TV ve dvou po sobě následujících ročnících 1. stupně, kde probíhá povinná výuka plavání
§ k realizaci vzdělávacích obsahů podporujících vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
[1] Škola má povinnost nabídnout žákům na 2. stupni vzdělávací obsah oboru Další cizí jazyk v rozsahu 6 vyučovacích hodin (nejpozději od 8. ročníku). Žák, který si nezvolí Další cizí jazyk, si musí ve stejné časové dotaci vybrat z jiných volitelných obsahů.
[2] Málotřídní školy, které nedisponují všemi ročníky 1. stupně, stanovují ve svém ŠVP časovou dotaci pro jednotlivé ročníky s přihlédnutím k tomu, že školy, kam žáci odcházejí, vymezují počty hodin v navazujících ročnících spíše na horní hranici rozmezí.
[3] Šestiletá gymnázia stanovují ve svém ŠVP časovou dotaci pro vyučovací předměty v ročnících nižšího stupně gymnázia s přihlédnutím k poměrnému zastoupení časových dotací jednotlivých vzdělávacích oblastí vymezených v rámcovém učebním plánu RVP ZV. Celková povinná časová dotace pro ročníky nižšího stupně šestiletého gymnázia je stanovena v rozsahu 64 hodin.
[4] Pro vzdělávání žáků se zdravotním postižením je možné ve všech ročnících využit maximální týdenní časové dotace stanovené pro jednotlivé ročníky ve školském zákoně k časovému posílení předmětů, které vzhledem k postižení žáků vyžadují vyšší časovou dotaci, nebo k zařazení předmětů speciálně pedagogické péče.
[5] V případě nepravidelného rozvržení výuky se maximální povinná týdenní časová dotace chápe jako průměrná.
[6] Celková povinná časová dotace je vázána na žáka, tj. každý žák musí v průběhu 1. stupně absolvovat 118 hodin a v průběhu 2. stupně 122 hodin.
[7] Specifika vzdělávání žáků se zdravotním postižením – viz kapitola 8.