Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
79-43-K/61 Dvojjazyčné gymnázium
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, s platností od 1. 9. 2015 počínaje 1. ročníkem
RÁMCOVÉ ROZVRŽENÍ OBSAHU VZDĚLÁVÁNÍ
Délka a forma vzdělávání: 6 let, denní
Vzdělávací oblasti Vzdělávací obory |
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
4. ročník |
5. ročník |
6. ročník |
Minimální časová dotace za 6 let |
Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a literatura Cizí jazyk z toho Jazyková příprava z toho Cizí jazyk a literatura Další cizí jazyk |
P P - V |
P P - P |
P - P P |
P - P P |
P - P P |
P - V V |
18 32 16 - 16 |
Matematika a její aplikace |
P |
P |
P* |
P* |
P* |
V |
17 |
Člověk a příroda Fyzika Chemie Biologie Geografie Geologie |
P |
P |
P** |
P** |
P** |
V |
52 |
Člověk a společnost Občanský a společenskovědní základ Dějepis Geografie[1] |
P |
P |
P** |
P** |
P** |
V |
|
Člověk a svět práce |
Nutno zařadit |
X |
|||||
Umění a kultura Hudební obor Výtvarný obor |
P |
P |
P |
P |
V |
V |
8 |
Člověk a zdraví Tělesná výchova Výchova ke zdraví |
P |
P |
P |
P |
P |
P |
12 |
Nutno zařadit |
X |
||||||
Informatika a informační a komunikační technologie |
V |
V |
V |
V |
V |
V |
5 |
Volitelné vzdělávací aktivity |
V |
V |
V |
V |
V |
P |
8 |
Průřezová témata |
Nutno zařadit |
X |
|||||
Disponibilní časová dotace |
|
28 |
|||||
Celková povinná časová dotace |
|
196 |
|||||
Z toho minimální týdenní časová dotace výuky v druhém vyučovacím jazyce (včetně tematického okruhu Cizí jazyk a literatura) |
|
|
11 |
11 |
11 |
11 |
44 |
Vysvětlivky:
* v rámci vzdělávacího oboru je nejméně polovina dotace vyučovacích hodin od 3. ročníku kontinuálně vyučována v druhém vyučovacím jazyce
** nejméně jeden vzdělávací obor z dané vzdělávací oblasti je od 3. ročníku kontinuálně vyučován v druhém vyučovacím jazyce
P - vzdělávací obsah vzdělávací oblasti musí být zařazen v příslušném ročníku (ročnících)
V - zařazení vzdělávacího obsahu vzdělávací oblasti do ročníku (ročníků) stanovuje ŠVP
Nutno zařadit - vzdělávací obsah vzdělávací oblasti (oboru) vymezený v RVP musí být v průběhu vyznačeného období do ŠVP zařazen; ŠVP stanovuje, v jakém ročníku (ročnících) a jakým způsobem se vzdělávací obsah realizuje
X - časovou dotaci stanovuje ŠVP
Rámcový učební plán ve své konstrukci:
· stanovuje pouze základní parametry organizace vzdělávání, čímž vytváří široký prostor pro variabilnost řešení učebních plánů školních vzdělávacích programů;
· vymezuje jak celkovou minimální časovou dotaci pro jednotlivé vzdělávací oblasti (obory) v šestiletém vzdělávacím programu, tak i celkovou minimální časovou dotaci vyučovanou v cizím (druhém vyučovacím) jazyce na vyšším stupni šestiletého gymnázia;
· umožňuje integraci vzdělávacích obsahů.
Ročník první a druhý jsou v rámci plnění povinné školní docházky koncipovány jako období, v němž si žáci společně osvojují funkční základy středního vzdělání s maturitní zkouškou, které je možno v dalších ročnících různými formami dále rozvíjet, prohlubovat a doplňovat. V této době absolvují v rámci vzdělávacího oboru Cizí jazyk intenzivní Jazykovou přípravu.
Ročník třetí až pátý jsou koncipovány jako období, kdy žáci rozvíjejí své vědomosti a dovednosti v jednotlivých vzdělávacích oborech a v některých nejazykových předmětech jsou schopni komunikovat a ovládat oborovou terminologii v cizím (tj. druhém vyučovacím) jazyce. Vzdělávání je ve většině vzdělávacích oblastí projektováno jako povinné s výjimkou vzdělávací oblasti Informatika a informační a komunikační technologie (zařazení v průběhu vzdělávání stanoví ŠVP) a s výjimkou vzdělávací oblasti Umění a kultura, jejíž zařazení je v 5. ročníku volitelné.
Ročník šestý nabízí na úrovni školních vzdělávacích programů poměrně značnou variabilitu vzdělávací nabídky, což umožňuje školám v maximální míře uspokojovat vzdělávací potřeby a zájmy žáků. Kromě vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura, vzdělávacího oboru Tělesná výchova a volitelných vzdělávacích aktivit nejsou žádné další vzdělávací obsahy projektovány jako povinné. Školní vzdělávací program stanovuje, zda budou ostatní vzdělávací oblasti (obory) zařazeny, jaká jim bude přidělena hodinová dotace (a v kterém vyučovacím jazyce bude vzdělávání probíhat) a jakým způsobem budou realizovány, a to mimo jiné s přihlédnutím na podobu profilové části maturitní zkoušky.
[1] Název tohoto vzdělávacího oboru je vzhledem k přírodovědně-sociální povaze Geografie uveden ve výčtu oborů u obou vzdělávacích oblastí – Člověk a příroda a Člověk a společnost. Avšak kvůli zachování obsahové celistvosti vzdělávacího oboru Geografie je jeho vzdělávací obsah uveden pouze u oblasti Člověk a příroda.