Přeskočit navigaci


Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

79-43-K/61 Dvojjazyčné gymnázium

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, s platností od 1. 9. 2015 počínaje 1. ročníkem


RÁMCOVÉ ROZVRŽENÍ OBSAHU VZDĚLÁVÁNÍ

Délka a forma vzdělávání: 6 let, denní

 

Vzdělávací oblasti

Vzdělávací obory

1. ročník

2. ročník

3. ročník

4. ročník

5. ročník

6. ročník

Minimální časová dotace za 6 let

Jazyk a jazyková komunikace

     Český jazyk a literatura

Cizí jazyk

          z toho Jazyková příprava

          z toho Cizí jazyk a literatura 

Další cizí jazyk


P


P

-

V


P


P

-

P


P


-

P

P


P


-

P

P


P


-

P

P


P


-

V

V


18

32

16

-

16

Matematika a její aplikace

P

P

P*

P*

P*

V

17

Člověk a příroda

Fyzika

Chemie

Biologie

Geografie

Geologie

P

P

P**

P**

P**

V


52

Člověk a společnost

Občanský a společenskovědní základ

Dějepis

Geografie[1]

P

P

P**

P**

P**

V

Člověk a svět práce

Nutno zařadit

X

Umění a kultura

Hudební obor

Výtvarný obor

P

P

P

P

V

V


8

Člověk a zdraví

Tělesná výchova


Výchova ke zdraví

P

P

P

P

P


P

12

Nutno zařadit

X

Informatika a informační a komunikační technologie

V

V

V

V

V

V

5

Volitelné vzdělávací aktivity

V

V

V

V

V

P

8

Průřezová témata

Nutno zařadit

X

Disponibilní časová dotace


28

Celková povinná časová dotace


196

Z toho minimální týdenní časová dotace výuky v druhém vyučovacím jazyce

(včetně tematického okruhu Cizí jazyk a literatura)



11

11

11

11

44


Vysvětlivky:

* v rámci vzdělávacího oboru je nejméně polovina dotace vyučovacích hodin od 3. ročníku kontinuálně vyučována v druhém vyučovacím jazyce

** nejméně jeden vzdělávací obor z dané vzdělávací oblasti je od 3. ročníku kontinuálně vyučován v druhém vyučovacím jazyce

P     - vzdělávací obsah vzdělávací oblasti musí být zařazen v příslušném ročníku (ročnících)

V     - zařazení vzdělávacího obsahu vzdělávací oblasti do ročníku (ročníků) stanovuje ŠVP

Nutno zařadit                     - vzdělávací obsah vzdělávací oblasti (oboru) vymezený v RVP musí být v průběhu vyznačeného období do ŠVP zařazen; ŠVP stanovuje, v jakém ročníku (ročnících) a jakým způsobem se vzdělávací obsah realizuje

X     - časovou dotaci stanovuje ŠVP


Rámcový učební plán ve své konstrukci:


·    stanovuje pouze základní parametry organizace vzdělávání, čímž vytváří široký prostor pro variabilnost řešení učebních plánů školních vzdělávacích programů;

·    vymezuje jak celkovou minimální časovou dotaci pro jednotlivé vzdělávací oblasti (obory) v šestiletém vzdělávacím programu, tak i celkovou minimální časovou dotaci vyučovanou v cizím (druhém vyučovacím) jazyce na vyšším stupni šestiletého gymnázia;

·    umožňuje integraci vzdělávacích obsahů.


Ročník první a druhý jsou v rámci plnění povinné školní docházky koncipovány jako období, v němž si žáci společně osvojují funkční základy středního vzdělání s maturitní zkouškou, které je možno v dalších ročnících různými formami dále rozvíjet, prohlubovat a doplňovat. V této době absolvují v rámci vzdělávacího oboru Cizí jazyk intenzivní Jazykovou přípravu.


Ročník třetí až pátý jsou koncipovány jako období, kdy žáci rozvíjejí své vědomosti a dovednosti v jednotlivých vzdělávacích oborech a v některých nejazykových předmětech jsou schopni komunikovat a ovládat oborovou terminologii v cizím (tj. druhém vyučovacím) jazyce. Vzdělávání je ve většině vzdělávacích oblastí projektováno jako povinné s výjimkou vzdělávací oblasti Informatika a informační a komunikační technologie (zařazení v průběhu vzdělávání stanoví ŠVP) a s výjimkou vzdělávací oblasti Umění a kultura, jejíž zařazení je v 5. ročníku volitelné.

 

Ročník šestý nabízí na úrovni školních vzdělávacích programů poměrně značnou variabilitu vzdělávací nabídky, což umožňuje školám v maximální míře uspokojovat vzdělávací potřeby a zájmy žáků. Kromě vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura, vzdělávacího oboru Tělesná výchova a volitelných vzdělávacích aktivit nejsou žádné další vzdělávací obsahy projektovány jako povinné. Školní vzdělávací program stanovuje, zda budou ostatní vzdělávací oblasti (obory) zařazeny, jaká jim bude přidělena hodinová dotace (a v kterém vyučovacím jazyce bude vzdělávání probíhat) a jakým způsobem budou realizovány, a to mimo jiné s přihlédnutím na podobu profilové části maturitní zkoušky.





[1] Název tohoto vzdělávacího oboru je vzhledem k přírodovědně-sociální povaze Geografie uveden ve výčtu oborů u obou vzdělávacích oblastí – Člověk a příroda a Člověk a společnost. Avšak kvůli zachování obsahové celistvosti vzdělávacího oboru Geografie je jeho vzdělávací obsah uveden pouze u oblasti Člověk a příroda.

Zpět