Vzdělávací program: 82-42-N/01 Restaurování kovů
Obor vzdělání: 82-42-N/.. Konzervátorství a restaurátorství
Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.
Detailní informaci získáte porovnáním učebních plánů těchto škol:
Střední uměleckoprůmyslová škola a Vyšší odborná škola, Skálova 373, Turnov
Vyšší odborná škola restaurátorská s.r.o., Alšovo nám. 75, Písek
Učební plán
denní forma vzdělávání
Počet vyučovacích hodin týdně – přednášky / cvičení //zimní období / letní období
Název vyučovacího předmětu |
1.ročník z. o. l. o. |
2.ročník z. o. l. o. |
3.ročník z. o. l. o. |
Celkem |
Absolutorium |
|||
Povinné předměty |
||||||||
Cizí jazyk |
0/3 ZK |
0/3 ZK |
0/3 ZK |
0/3 ZK |
0/3 ZK |
0/3 ZK |
0/18 |
A |
Dějiny uměleckých řemesel |
3/0 ZK |
3/0 ZK |
3/0 ZK |
3/0 ZK |
2/0 ZK |
2/0 ZK |
16/0 |
A |
Pomocné vědy |
1/0 KZ |
1/0 KZ |
1/0 KZ |
1/0 KZ |
1/0 KZ |
1/0 KZ |
6/0 |
|
Anatomie |
1/0 Z |
1/0 KZ |
|
|
|
|
2/0 |
|
Výtvarná dokumentace |
0/3 Z |
0/3 KZ |
0/2 Z |
0/2 KZ |
0/3 Z |
0/3 KZ |
0/16 |
A |
Odborné modelování |
0/3 Z |
0/3 KZ |
|
|
|
|
0/6 |
|
Plastická anatomie |
|
|
0/2 Z |
0/2 KZ |
|
|
0/4 |
|
Speciální chemie |
1/2 Z |
1/2 ZK |
1/2 ZK |
1/2 ZK |
|
|
4/8 |
|
Odborná praxe |
|
|
|
|
|
0/20KZ |
0/20 |
|
Povinně volitelné předměty Zaměření 1: Restaurování a konzervování obecných kovů, drahých kovů a kovů platinových Zaměření 2: Restaurování a konzervování kovů železných Zaměření 3: Restaurování a konzervování broušených a rytých přírodních, organických a syntetických materiálů |
||||||||
Technologie konzer. a rest./zam.1 a 2 |
1/2 ZK |
1/2 ZK |
1/2 ZK |
1/2 ZK |
0/3 ZK |
0/3 ZK |
4/14 |
A |
Technologie konzer. a rest./zaměř. 3 |
1/2 ZK |
1/2 ZK |
1/2 ZK |
1/2 ZK |
0/3 ZK |
0/3 ZK |
4/14 |
A |
Praktická cvičení v rest./zaměř. 1 |
0/12 KZ |
0/12 KZ |
0/15 KZ |
0/15 KZ |
0/20 KZ |
|
0/74 |
A |
Praktická cvičení v rest./zaměř. 2 |
0/12 KZ |
0/12 KZ |
0/15 KZ |
0/15 KZ |
0/20 KZ |
|
0/74 |
A |
Praktická cvičení v rest./zaměř. 3 |
0/12 KZ |
0/12 KZ |
0/15 KZ |
0/15 KZ |
0/20 KZ |
|
0/74 |
A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Celkem – přednášky/cvičení |
6/26 |
6/26 |
6/26 |
6/26 |
4/28 |
4/28 |
32/160 |
|
Celkem |
32 |
32 |
32 |
32 |
32 |
32 |
192 |
|
Celkem (3840 hod.): Cizí jazyk = 360 hod.// PCR = 1880 hod. // VDO = 320 hod.
Z zápočet KZ klasifikovaný zápočet
ZK zkouška A absolutorium
Absolutorium:
1. Zkouška z cizího jazyka
2. Teoretická zkouška z odborných předmětů:
Dějiny uměleckých řemesel
Technologie konzervování a restaurování
Výtvarná dokumentace - závěrečná práce
3. Absolventská práce a její obhajoba, jejíž součástí je ověření praktických dovedností z praktických cvičení v restaurování.
Poznámky k učebnímu plánu:
1. Do vyššího ročníku postoupí student, který úspěšně splnil podmínky stanovené akreditovaným vzdělávacím programem 82-42-N/01 Restaurování kovů, pro příslušný ročník, zásady se řídí schváleným klasifikačním řádem školy.
2. Učitelé přizpůsobí rámcově stanovené učivo časovým možnostem a dotacím hodin. Týdenní časové dotace se mohou změnit nebo kumulovat podle zařazení tematických přednášek externích učitelů, celkový počet hodin zůstane zachován.
3. Specializace studenta se částečně odvozuje od dosavadní úrovně vědění a dovedností řemeslných technik, částečně je na vůli studenta.
4. Povinně volitelné předměty řeší různá zaměření a specializace vzdělávacího programu v předmětech: Technologie konzervování a restaurování a Praktická cvičení v restaurování z důvodu individuálních přístupů, zvláštností technik a metod, hloubky a náročnosti dané problematiky.
5. Po dobu školních prázdnin lze konat zejména povinné kurzy, odborné praxe a po dohodě zkoušejícího či zkušební komise se studentem i zkoušky. Volný čas studentů v době školních prázdnin nesmí být těmito činnostmi zkrácen na dobu kratší než 4 týdny.
6. Laboratorní cvičení jsou součástí předmětu Speciální chemie a další laboratorní cvičení jsou součástí Technologie konzervování a restaurování.
7. Všechny seminární práce, ročníkové práce a restaurátorské dokumentace se zpracovávají na počítači, odevzdávají se v tištěné formě a na CD.
8. Všechny seminární práce, ročníkové práce (DUŘ, POV, SCH, TKR), tři restaurátorské dokumentace (včetně absolventské) a výkresy (VDO) se presentují při absolutoriu.
9. Do zaměření na restaurování a konzervování broušených a rytých přírodních, organických a syntetických materiálů patří: drahé kameny (přírodní, syntetické), slonovina, želvovina, rohovina, mušle, perly, korál, perleť, kost, mořská pěna, láva, porcelán, biskvit, plasty.
10. Odborné praxe se konají v rozsahu 3 týdnů v období prázdnin, v I. a II. ročníku a v rozsahu 2 týdnů ve III. ročníku. Hodina trvá 60 minut.
11. Souvislá odborná praxe se koná v letním období III. ročníku v rozsahu 280 hodin. Hodina trvá 60 minut.
13. Volba absolventské práce (zadání restaurování památky) proběhne již v letním období ve II. ročníku.
14. Pojem „studenti“ v celém textu vzdělávacího programu Restaurování kovů zastupuje dohromady studenty i studentky.
Formy hodnocení
*Hodnocení a klasifikaci upravuje klasifikační řád. Do vyššího ročníku postoupí student, který úspěšně splnil podmínky stanovené akreditovaným vzdělávacím programem 82-42-N/01 Restaurování kovů, pro příslušný ročník. Zkoušky je možné opakovat dvakrát. Hodnocení musí být ukončeno nejpozději do konce následujícího období.
Klasifikační řád
Každý vyučující předmětu je povinen zveřejnit před zahájením výuky program vyučovaného předmětu, který obsahuje zejména:
a) anotaci vyučovacího předmětu,
b) požadavky kladené na studenty v průběhu období a u zkoušky, jakož i podmínky stanovené pro udělení zápočtu nebo klasifikovaného zápočtu,
c) seznam literatury ke studiu.
Zkoušející vyvěsí měsíc před začátkem zkouškového období termíny a zadání otázek a podmínek pro konání klasifikovaných zápočtů a zkoušek z jednotlivých předmětů.
V případě, že nelze studenta hodnotit ze závažných důvodů, určí ředitel školy termín, do kterého má být hodnocení studenta ukončeno. Hodnocení musí být ukončeno nejpozději do konce následujícího období.
Hodnocení se provádí formou:
d) průběžného hodnocení
e) zápočtu (Z)
f) klasifikovaného zápočtu (KZ)
g) zkoušky (ZK)
Předměty, ve kterých se vyžaduje hodnocení „zápočet, klasifikovaný zápočet, zkouška“ jsou stanoveny v učebním plánu.
Organizace zkoušek: písemný test nepřesáhne 45 minut, test praktického charakteru nepřesáhne 90 minut, ústní zkouška nepřekročí 20 minut.
Průběžné hodnocení se může provádět v seminářích, ve cvičeních, v praktickém vyučování, v odborné praxi, a při exkurzích. Vyučující provádí průběžné hodnocení zejména kontrolními otázkami, zadáváním písemných prací, testy, zadáváním samostatných úkolů, seminárními pracemi. Výsledky průběžného hodnocení mohou být příslušným způsobem zohledněny při zkoušce, v klasifikovaném zápočtu a zápočtu. Do výkazu o studiu se průběžné hodnocení nezapisuje.
Zápočet se uděluje za splnění požadavků, které pro jeho získání určuje program předmětu. Zápočet uděluje vyučující předmětu, za který se zápočet uděluje. Ve výkazu o studiu se udělení zápočtu zapisuje slovem započteno, k čemuž se připojí datum jeho udělení a podpis vyučujícího. Neudělení zápočtu se do výkazu o studiu nezapisuje.
Při klasifikovaném zápočtu se navíc hodnotí a způsobem jako u zkoušky klasifikuje, jak student splnil požadavky zápočtu.
Zkouškami se prověřují vědomosti studenta z předmětu a jeho schopnost uplatňovat poznatky získané studiem.
Podle způsobu provedení může mít klasifikovaný zápočet a zkouška formu ústní, písemnou, praktickou nebo kombinovanou.
Výsledky klasifikovaného zápočtu nebo zkoušky jsou hodnoceny známkami:
1 – výborně
2 – velmi dobře
3 – dobře
4 – nevyhověl/a
V případě, že je nutné určit prospěchový průměr, započítávají se všechny známky ze všech konaných zkoušek a klasifikovaných zápočtů.
Výsledek klasifikovaného zápočtu a zkoušky zapíše zkoušející slovy do výkazu o studiu a připojí datum a podpis. Nezapisuje se stupeň 4 – nevyhověl. Výsledek všech hodnocení se rovněž zaznamenává do předepsaného tiskopisu.
Opravné zkoušky se konají: 1. opravná (termín dohodne student se zkoušejícím), 2. opravná (komisionální zkouška) v opravném termínu, který stanoví ředitel školy.
Termíny hodnocení: řádný termín zkoušek ve zkouškovém období je pro zimní období v měsíci lednu a pro letní období v měsíci červnu. I. opravný termín (kdy musí být vykonána zkouška) si dohodne student s vyučujícím, nejpozději však do konce února pro zimní období, pro letní období nejpozději do 31. srpna. II. opravný termín stanoví ředitel školy pro zimní období nejpozději do konce června a pro letní období nejpozději do 30. září. O postupu do dalšího ročníku rozhoduje ředitel. V případě, že student nesplnil úspěšně podmínky stanovené akreditovaným vzdělávacím programem pro příslušný ročník, buď může jeden ročník (za studium) opakovat, nebo může požádat o přerušení studia až na dobu dvou roků.
Uzavření ročníku v indexu pro I. a II. ročník musí být provedeno do 31. srpna (v případě konání 2. opravné zkoušky do 30. září) a u III. ročníku do 10. dne před konáním absolutoria v červnu.
Předměty absolutoria: cizí jazyk (anglický jazyk, německý jazyk), dějiny uměleckých řemesel, technologie restaurování a konzervování, výtvarná dokumentace, obhajoba absolventské práce v restaurování umělecko-řemeslné památky dle specializace.
Komisionální přezkoušení
1. Forma komisionální zkoušky se použije vždy v případě konání druhé opravné zkoušky a dále v případech, kdy student požádá ředitele školy o přezkoušení z důvodu pochybností o správnosti hodnocení svého vzdělávání. Tuto formu zkoušky lze dále použít v případě konání rozdílové zkoušky (přestup na jiný obor) a v případech, kdy to stanoví akreditovaný vzdělávací program.
2. Komisionální zkouška se koná v termínu stanoveném ředitelem školy tak, aby byl stanovený termín zkoušky studentovi oznámen alespoň 7 dní před jejím konáním. Pokud je termín dohodnutý se studentem, není předchozí oznámení nutné.
3. Zkušební komisi jmenuje ředitel školy.
4. Komise je tříčlenná; tvoří ji předseda, kterým je ředitel školy nebo jím pověřený učitel, zkoušející učitel, jímž je vyučující studenta danému předmětu, a přísedící, kterým je jiný vyučující téhož nebo příbuzného vyučovacího předmětu. Je-li vyučujícím ředitel, jmenuje předsedu komise místně příslušný odbor školství.
5. Výsledek zkoušky určí komise většinou hlasů. O komisionální zkoušce se pořizuje protokol, který se stává součástí pedagogické dokumentace studenta.
6. Student může v jednom dni skládat pouze jednu komisionální zkoušku. Výsledek komisionální zkoušky, který je konečný, sdělí ředitel školy prokazatelným způsobem studentovi. Další přezkoušení není možné, s výjimkou případů, kdy tuto formu hodnocení stanovil akreditovaný program.
7. Student se může ze závažných důvodů od komisionální zkoušky omluvit, avšak nejpozději den před jejím zahájením. V takovém případě ředitel školy stanoví, případně se studentem dohodne náhradní termín zkoušky. Od náhradního termínu zkoušky se lze omluvit jen jednou.
8. Odstoupí-li student od zkoušky po jejím zahájení, nedostaví-li se ke zkoušce bez omluvy, jeho omluva nebyla uznána, nebo poruší-li závažným způsobem pravidla zkoušky, posuzuje se, jako by zkoušku vykonal neúspěšně. Student se může ze závažných zejména zdravotních důvodů písemně omluvit i dodatečně, avšak nejpozději do 3 dnů od uplynutí termínu určeného pro vykonání zkoušky. O uznání závažnosti a omluvení důvodů rozhoduje ředitel školy.
9. Konkrétní obsah a rozsah komisionální zkoušky stanoví ředitel školy v souladu s akreditovaným vzdělávacím programem. Zkouška může být ústní, písemná nebo praktická podle charakteru vyučovaného předmětu; formy zkoušky se mohou kombinovat.
10. Komisionální zkouška je veřejná s výjimkou písemné zkoušky a jednání zkušební komise o hodnocení studenta; praktické zkoušky jsou neveřejné v případech, kdy je to nutné z důvodu ochrany zdraví, bezpečnosti práce.
Pro ukončení studia absolutoriem se postupuje dle vyhlášky MŠMT č. 10/2005. Sb. ze dne 27. 12. 2004.
Počet týdenních vyučovacích hodin
Přehled využití týdnů v období září až červen
Činnost |
Počet týdnů v období 1. 2. 3. 4. 5. 6. |
|||||||
Vyučování podle učebního plánu |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
14 |
||
Zkouškové období |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
||
Časová rezerva |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
||
Celkem |
20 |
20 |
20 |
20 |
20 |
18 |
||
Absolutorium |
|
|
|
|
|
2 |
||
Formy vzdělávání
Při výuce se upřednostňují aktivizující metody pedagogické práce, zejména pak metody problémové. Z hlediska organizace výchovně vzdělávacího procesu je pro tento studijní obor charakteristická vysoká míra praktického vyučování v odborných učebnách, školních dílnách, ateliérech, laboratořích apod. a individuální práce učitele se studentem. Ve většině cvičení se uplatňuje názorná praktická demonstrace výstupu teorie kombinovaná s volnějšími metodami experimentu a tvořivého objevování, motivující žáky k osobnímu bližšímu vztahu k oboru.
Do rámce vzdělávací činnosti v praktických cvičeních se v souladu se stanoveným obsahem postupně zařazuje realizace zakázek restaurování, případně kopie uměleckých památek zejména starožitných a ze sbírek muzeí a galerií.
Formami výuky jsou: přednášky, semináře, praktická cvičení, souvislá odborná praxe, konzultace, řízené samostudium, samostudium.
Přednášky - teoretický výklad hlavních souvislostí, principů, problémů s vyjádřením potřeby hledat řešení. Vyučující přednese a probere nejdůležitější podstatu stanovené obsahové náplně. Zbývající části jsou zadávány k individuálnímu studiu. Rozsah uveden v učebním plánu.
Semináře - využívají aktivního zájmu a práce studentů k procvičování a prohlubování probrané látky, k osvojení do úrovně organické přirozené samozřejmosti. Seminární práce prohlubují samostatnost a osobní vztah k dané problematice.
Praktická a laboratorní cvičení - slouží k praktickému řešení problémů, ověřování teoretických znalostí a k získávání a osvojování potřebných manuálních dovedností a návyků, včetně dodržování bezpečnosti práce. Rozsah uveden v učebním plánu.
Odborná praxe - pod dohledem pedagoga, profesionálního restaurátora - specialisty s Povolením k restaurování pro danou skupinu, probíhá přímá realizace restaurování společně s důrazem na dodržování platných předpisů v oblasti bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci a implementace příslušných právních předpisů souvisejících s výkonem praktických činností. Vyučovací hodina trvá 60 minut. Rozsah uveden v učebním plánu.
Konzultace - slouží k bližšímu objasnění látky a doplnění cvičení a seminářů, jako kompenzování nepřítomnosti studenta a ve vyrovnávání úrovně v počátku studia. Konzultační hodina ve všech formách vzdělávání trvá 45 minut. Týdně stanovena 1 hodina pro humanitní předměty, 1 hodina pro chemicko-technologické předměty.
K vyrovnání rozdílné vstupní úrovně znalostí a dovedností žáků se může ve studijním plánu u některých předmětů stanovit doplňující samostudium s realizací potřebných prací a s konzultacemi.
Řízené samostudium – slouží k osvojování znalostí prostřednictvím projekce z data-báze interních studijních materiálů (CD, DVD, VHS) a studiem z profesní specializované interní knihovny. Umožňuje samostatně zpracovávat zadané seminární a ročníkové práce. Projekce 3 hodiny týdně.
Samostudium průběžné – upevňuje a prohlubuje přednášenou problematiku.
Samostudium k získání hodnocení - slouží k přípravě ke zkouškám (zkouškové období, uvedeno v 6. 4 počet týdenních vyučovacích hodin)
Samostudium a konzultace
|
Počet hodin (45 minut), týdně |
||
|
I. ročník |
II. ročník |
III. ročník |
Konzultace, humanitní předměty |
1 |
1 |
1 |
Konzultace, chemicko-technologické předměty |
1 |
1 |
1 |
Řízené samostudium |
3 |
3 |
3 |
Samostudium průběžně |
4 |
4 |
4 |
Samostudium k získání hodnocení (zkouš. období) |
25 |
25 |
25 |
Učební plán
denní forma vzdělávání
Název předmětu (zkratka) |
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
Celkem |
|
|||||||||||||||||||
ZO1 |
LO |
ZO |
LO |
ZO |
LO |
Hodin za týden |
Hodin za celé vzděl. |
|
||||||||||||||||
|
P2 |
C |
K3 |
P |
C |
K |
P |
C |
K |
P |
C |
K |
P |
C |
K |
P |
C |
K |
P |
C |
|
|
||
Povinné předměty/bod Cd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Cizí jazyk I., II., III. (A) (AJ/NJ) |
1 |
1 |
ZK |
0 |
2 |
ZK |
0 |
2 |
ZK |
0 |
2 |
ZK |
0 |
1 |
ZK |
0 |
1 |
ZK |
1 |
9 |
152 |
|
||
Dějiny umění I., II., III. (A) (DU) |
2 |
0 |
ZK |
2 |
0 |
ZK |
2 |
0 |
ZK |
2 |
0 |
ZK |
|
|
|
1 |
0 |
ZK |
9 |
0 |
142 |
|
||
Dějiny umění I., II. (A) (DUU) |
|
|
|
|
|
|
2 |
0 |
ZK |
1 |
1 |
ZK |
2 |
0 |
ZK |
|
|
|
5 |
1 |
86 |
|
||
Technologie I., II., III. (A) (TE) |
2 |
0 |
ZK |
1 |
1 |
ZK |
2 |
0 |
ZK |
1 |
1 |
ZK |
1 |
1 |
ZK |
1 |
0 |
ZK |
8 |
3 |
166 |
|
||
Chemie pro restaurátory I., II. (CHE) |
2 |
0 |
Z |
1 |
1 |
ZK |
2 |
0 |
ZK |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
1 |
96 |
|
||
Kresba a malba pro rest.praxi I.,II.(KM) |
0 |
3 |
Z |
0 |
3 |
ZK |
0 |
2 |
Z |
0 |
2 |
ZK |
|
|
|
|
|
|
0 |
10 |
140 |
|
||
Modelování pro rest. praxi I., II. (MO) |
0 |
3 |
Z |
0 |
3 |
ZK |
0 |
3 |
Z |
0 |
3 |
ZK |
|
|
|
|
|
|
0 |
12 |
192 |
|
||
Restaurátorská dokumentace (RD) |
|
|
|
0 |
1 |
Z |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
1 |
16 |
|
||
Fotografická dokumentace I. (FTD I.) |
|
|
|
0 |
1 |
Z |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
1 |
16 |
|
||
Seminář k absolventské práci (SAP) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
1 |
Z |
0 |
1 |
Z |
0 |
2 |
26 |
|
||
Restaurátorská praxe (A) (RP) |
0 |
10 |
Z |
0 |
10 |
ZK |
0 |
10 |
Z |
0 |
11 |
ZK |
0 |
18 |
ZK |
0 |
18 |
ZK |
0 |
77 |
1016-1124 |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Odborná praxe / (OP) bod Ce |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
35 |
Z |
|
|
|
|
|
140-350 |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Povinně volitelné předměty/bod Cf |
1 |
0 |
Z |
1 |
0 |
Z |
1 |
0 |
Z |
1 |
0 |
Z |
1 |
0 |
Z |
|
|
|
5 |
0 |
74 |
|
||
Muzeologie (MUZEO) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Pomocné vědy historické (PVH) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Ikonografie (IKON) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Historické sbírky (HS) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Etnografie (ETNO) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Religionistika (RELIG) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Legislativa ČR. (LEGIS) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Chemie (CHE/Vp) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Fotografická dokumentace II. (FTD II.) |
0 |
1 |
Z |
0 |
1 |
Z |
0 |
1 |
Z |
0 |
1 |
Z |
0 |
1 |
Z |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||
Celkem hodin (bez Odborné praxe) |
25 |
27 |
26 |
25 |
25 |
22 |
150 |
2122-2230 |
|
|||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||
Poznámky k učebnímu plánu
1 Vzdělávací období: ZO – zimní období, LO – letní období.
2 P – přednášky, C – praktická cvičení ve školních atelierech, semináře, konverzace, odborná praxe.
3 K – Klasifikace: ZK – zkouška, Z – zápočet.
Značení - I., II., III. u předmětů AJ, NJ, DU, TE, CHE, KM, MO, FTD značí obsah výuky téhož předmětu v 1., 2. a 3. ročníku. Pro DUU značí obsah výuky předmětu v 2. a 3. ročníku. Pro FTD II. značí volitelný předmět.
Předměty značeny (A) jsou povinné pro absolutorium: 1) Cizí jazyk (anglický jazyk nebo německý jazyk), 2) Dějiny umění a Technologie, 3) Teoretická absolventská práce a Restaurátorská zpráva (podrobně zpracovaná dle zásad památkové péče), jejich presentace a obhajoba obou částí absolventské práce spolu s presentací restaurovaného historického artefaktu.