Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
82-44-P/01 Hudba
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 19. 4. 2010, č. j. 1606/2010-23
RÁMCOVÉ ROZVRŽENÍ OBSAHU VZDĚLÁVÁNÍ
Délka a forma vzdělávání: 6 let, denní
Vzdělávací oblasti a obsahové okruhy |
Minimální počet vyučovacích hodin za celou dobu vzdělávání |
|||
týdenních |
celkový |
|||
Jazykové vzdělávání - český jazyk - cizí jazyk |
5 12 |
160 384 |
||
Společenskovědní vzdělávání |
5 |
160 |
||
Estetické vzdělávání |
5 |
160 |
||
Vzdělávání pro zdraví |
8 |
256 |
||
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích |
4 |
128 |
||
Zaměření oboru |
Hra na hudební nástroj |
Ostatní |
Hra na hudební nástroj |
Ostatní |
Společný odborný základ |
30 |
35 |
960 |
1 120 |
Odborná příprava dle zaměření |
20–30 |
35 |
640–960 |
1 120 |
Umělecko-pedagogická příprava |
8 |
8 |
256 |
256 |
Disponibilní hodiny |
33–44 |
54 |
1 056–1 408 |
1 728 |
Celkem |
130–151 |
171 |
4 160–4 832 |
5 472 |
Minimální týdenní počet vyučovacích hodin v jednotlivých ročnících je 15.
Poznámky:
1. Rámcové rozvržení obsahu vzdělávání je východiskem pro tvorbu učebních plánů ve ŠVP. Do učebního plánu školního vzdělávacího programu se zařazují vyučovací předměty, které se vytvářejí na základě vzdělávacích oblastí a obsahových okruhů stanovených v rámcovém rozvržení obsahu vzdělávání. Stanovené vzdělávací oblasti a obsahové okruhy a jejich minimální počty vyučovacích hodin jsou závazné, jejich dodržení ve ŠVP musí být prokazatelné.
2. Rámcové rozvržení obsahu vzdělávání zohledňuje nutnost samostatné přípravy žáků, která probíhá mimo vyučování na základě pokynů pedagoga.
3. Disponibilní hodiny jsou určeny pro vytváření profilace ŠVP, realizaci průřezových témat, posílení hodinové dotace jednotlivých vzdělávacích oblastí a obsahových okruhů, pro podporu zájmové orientace žáků, pro zavádění výuky dalšího cizího jazyka.
4. Minimální počet týdenních vyučovacích hodin za celou dobu vzdělávání je v zaměření na hru na hudební nástroj 130 - 151, v ostatních zaměřeních oboru (dirigování, skladba apod.) 171. Maximální počet týdenních vyučovacích hodin za celou dobu vzdělávání je 240.
5. Rozpětí minimálního počtu týdenních vyučovacích hodin za celou dobu vzdělávání v zaměření na hru na hudební nástroj zohledňuje specifické potřeby vzdělávání ve hře na konkrétní hudební nástroje, které škola uplatní v učebním plánu ve ŠVP. Tato specifika vyplývají zejména z rozsahu nutné samostatné přípravy žáků, která probíhá mimo vyučování na základě pokynů pedagoga. Pro vyučovací předměty zařazené v učebním plánu musí být v intencích stanoveného rozpětí uveden již pevný počet týdenních vyučovacích hodin v jednotlivých ročnících vzdělávání.
6. Pro úspěšnou realizaci vzdělávání je nutné vytvářet podmínky pro osvojení požadovaných praktických dovedností a činností formou praktické odborné přípravy a umělecké praxe. Na praktickou odbornou přípravu, uměleckou praxi nebo umělecko-pedagogickou praxi lze žáky dělit na skupiny podle platných právních předpisů. Individuální výuka žáků je organizována v souladu s potřebami oboru. Obsah praktických činností se odvíjí od vzdělávacích oblastí a obsahových okruhů RVP.
7. Průměrný počet vyučovacích hodin v ročníku za týden je s ohledem na nezbytné dělení žáků na skupiny a na nezbytnou individuální výuku žáků stanoven na xx,xx pro každý ročník. Uvedená hodnota ukazatele H je stanovena jako minimální pro určení výše finančních prostředků přidělovaných podle § 160 až 162 školského zákona a vyhlášky č. 492/2005 Sb., o krajských normativech.
8. Do ŠVP musí být zařazena umělecká praxe v minimálním rozsahu 2 týdny za celou dobu vzdělávání. Umělecká praxe se organizuje v souladu s platnými právními předpisy.
9. Do ŠVP musí být zařazena umělecko-pedagogická praxe v minimálním rozsahu 30 vyučovacích hodin za celou dobu vzdělávání.
10. Je žádoucí, aby škola vytvářela podmínky pro zkvalitňování jazykových znalostí žáků a pro výuku dalších cizích jazyků podle zájmu a schopností žáků.