Přeskočit navigaci

Prostupnost vzdělávacím systémem

Prostupnost vzdělávacím systémem

Český vzdělávací systém je poměrně dobře prostupný a lze do něj vstoupit i v dospělosti. Při splnění určitých podmínek mohou ve vyšší úrovni vzdělávání pokračovat absolventi všech typů vzdělávacích cest.


Je čas na změnu

*    Jestliže jste kdysi se školou skončili předčasně, tzn. bez výstupního certifikátu (výučního listu, maturitního vysvědčení), a nepokusili se získat vzdělání jinde a jinak, byla to chyba. Na trhu práce jste hodnoceni jako osoby bez vzdělání a bez kvalifikace a podle toho vypadají vaše šance najít dobrou práci.

*    I po delší době se však můžete do školy vrátit a studium různými způsoby dokončit. Snížená schopnost učit se a nedostatek času ale mohou sehrát nepříznivou roli.

*    Vazby mezi počátečním a dalším vzděláváním se zlepšují, ale stále existují „slepé uličky“. Někdy musí dospělý člověk, který si přeje dokončit svá dřívější studia, udělat krok zpět nebo dokonce změnit svůj původní studijní plán.


Možnosti vzdělávání dospělých se stále rozšiřují. Nemusíte všechno vědět, využijte služeb kariérového poradenství.

Nejtypičtější je výběr lineární vzdělávací cesty, tj. příprava v jednoznačně koncipovaném oboru vzdělání a získání odborné kvalifikace po absolvování celého studijního cyklu.

Příklad: po absolvování základní školy si žák zvolí obor s maturitou, po úspěšném ukončení studia pokračuje na vysoké škole.

základní škola – střední škola – vysoká škola


Možný je i vnitřní průchod vzdělávacím systémem. Pokud žák za jistých okolností musí nebo chce předčasně ukončit zvolené vzdělávání, může přestoupit do jiného oboru vzdělání. Čím bližší si oba dva obory jsou, tím menší je „ztráta“. Někdy je dokonce možné plynule pokračovat ve vzdělávání v příslušném postupovém ročníku.

Příklad: žák, který si původně vybral maturitní cestu, ale ukáže se, že je nad jeho síly, může přestoupit do oboru s vyučením stejného zaměření. V tomto případě prakticky plynule naváže.


Tam, kde u oborů – původního a nově zvoleného – není obsahová shoda (např. žák z technického oboru přestupuje do oboru humanitního), může být žákovi uznáno částečné vzdělání, které získal v předchozím studiu. Zpravidla jde o všeobecně vzdělávací složku, tedy předměty jako český jazyk, cizí jazyk, matematika, dějepis aj.


Největší chybou je, když žák předčasně ukončí studium a vzdělávací systém zcela opustí. Je sice možné se po nějakém čase vrátit v rámci dalšího vzdělávání a studium dokončit, ale doba odstupu hraje v různých aspektech nepříznivou roli.


Postupně se zlepšují vazby mezi počátečním a dalším vzděláváním, ale dosud stále existují „slepé uličky“, kdy dospělý člověk s neukončeným středním vzděláním musí udělat krok zpět nebo dokonce změnit svůj studijní plán.



Zpět