Klíčové kompetence pro život
Většina mladých lidí touží po úspěchu, dobré práci a nezávislosti. Na trhu práce jsou úspěšní ti, kteří nabídnou víc než odborné znalosti. Zaměstnavatelé stále více hodnotí u uchazečů o práci dovednosti, které se dobře využijí i v každodenním životě.
O čem je řeč?
Klíčové kompetence, nebo také dovednosti jsou soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot, které jsou důležité pro osobní rozvoj a uplatnění člověka ve společnosti.
Dovednost je dispozice získaná učením, která pomáhá ke správnému, rychlému a úspornému vykonávání určité činnosti vhodnou metodou.
Pozn. Výraz dovednost je nahrazován výrazem kompetence, i když původní význam slova kompetence je oprávnění, povinnost, schopnost, způsobilost, pravomoc.
Osvojování a upevňování klíčových kompetencí je celoživotní proces. Začíná už v předškolním vzdělávání a stále se rozvíjí po celý život.
Na základní škole směřují zejména k zodpovědnému rozhodování o volbě studia na střední škole a povolání – týkají se práce s informacemi, sebehodnocení, osobní odpovědnosti a motivace učit se novým věcem.
Už teď můžeš o svých dovednostech přemýšlet:
V jakých povoláních by se daly tvoje silné stránky využít?
Jaké to jsou?
Čeho si na sobě nejvíc ceníš?
Na čem potřebuješ zapracovat?
Co se na základní škole naučíš – ochutnávka
Kompetence k učení
různé styly učení, plánovat, organizovat a řídit vlastní učení, kriticky hodnotit výsledky
vyhledávat a třídit informace, využívat je v učení i praktickém životě
hledat souvislosti, propojovat poznatky z různých oblastí a vytvářet komplexnější pohled
Kompetence k řešení problémů
rozpoznat problém, hledat příčiny a řešení, vytvářet si vlastní úsudek, sledovat vlastní pokrok při zdolávání problémů
řešit problémy samostatně s využitím logických, matematických a empirických postupů
kriticky myslet, umět se rozhodnout a být zodpovědný za svá rozhodnutí a výsledky svých činů
Kompetence komunikativní
formulovat své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřovat se výstižně, souvisle a kultivovaně
naslouchat druhým lidem, vhodně reagovat, diskutovat, argumentovat a obhajovat své názory, využívat komunikativních dovedností k vytváření vztahů
využívat informační a komunikační prostředky a technologie pro účinnou komunikaci
Kompetence sociální a personální
pracovat ve skupině, spoluvytvářet pravidla týmové práce, utvářet pozitivní atmosféru v týmu
efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu
podporovat sebedůvěru a samostatný rozvoj, řídit svoje jednání tak, aby vedlo k pocitu sebeuspokojení a sebeúcty
Kompetence občanské
respektovat přesvědčení druhých lidí, vážit si jejich vnitřních hodnot, odmítat útlak a hrubé zacházení
chápat principy zákonů a společenských norem, znát svá práva a povinnosti ve škole i mimo ni, chovat se zodpovědně v krizových situacích a v situacích ohrožujících život a zdraví člověka
respektovat a chránit naše tradice a kulturní i historické dědictví
Kompetence pracovní
používat bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržovat pravidla, plnit povinnosti a závazky
hodnotit výsledky pracovní činnosti z hlediska kvality, funkčnosti, hospodárnosti a společenského významu i z hlediska ochrany zdraví osob a životního prostředí
využívat znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost, včetně rozvoje podnikatelského myšlení.