Přeskočit navigaci

Oborová nabídka středních škol

Vliv školské reformy a optimalizace sítě škol v letech 1998–2019 na realizovanou nabídku oborů vzdělání

Vliv školské reformy a optimalizace sítě škol v letech 1998–2019 na realizovanou nabídku oborů vzdělání

Počet oborů vzdělání ve středním odborném vzdělávání poklesl v období 1998–2019 o 68 %. Ve školním roce 2019/20 bylo ve středním odborném vzdělávání realizováno 255 oborů vzdělání (RVP).

Počet školoborů v rámci středního odborného vzdělávání poklesl celkově o 16 %, k nejvýraznějšímu snížení došlo v nástavbovém studiu (o 69 %). Počet škol nabízejících střední vzdělání poklesl celkově o 26 %, nejvýrazněji v rámci nástavbového studia (o 52 %). Počet žáků ve středním odborném vzdělávání celkově poklesl o 32 %, nejvíce v nástavbovém studiu (o 71 %).

Zavedení výuky podle rámcových vzdělávacích programů (RVP) a s ním související změny soustavy oborů vzdělání vedly k celkovému zpřehlednění nabídky oborů. Výsledná redukce počtu oborů vzdělání (nyní RVP) ve středním odborném vzdělávání dosáhla 68 %. Ve školním roce 2019/20 bylo ve středním odborném vzdělávání realizováno 255 oborů vzdělání (RVP). Kategorie gymnaziálních oborů zahrnuje dalších 8 oborů vzdělání vyučovaných podle 4 RVP.

Šíře realizované vzdělávací nabídky

Šíři vzdělávací nabídky středních škol neboli počet možností, z nichž je v celé České republice reálně možné vybírat, nejlépe dokládá počet školoborů (tj. počet realizovaných kombinací školy a oboru vzdělání), v nichž probíhá výuka 1. ročníků (denní i jiné formy studia).

Změny v období 1998–2019:

*    Počet školoborů v rámci středního odborného vzdělávání v období 1998–2019 poklesl celkově o 16 %, přičemž k nejvýraznějšímu snížení došlo v nástavbovém studiu (o 69 %). V případě středního vzdělání s výučním listem dosáhl pokles 26 % a 4leté střední odborné vzdělání s maturitní zkouškou dokonce zaznamenalo mírný nárůst počtu školoborů (o 14 %).

*    Počet škol nabízejících střední vzdělání poklesl celkově o 26 %. Nejvýraznější pokles zaznamenala kategorie nástavbového studia (o více než polovinu), v případě středního vzdělání s výučním listem a čtyřletého vzdělání s maturitní zkouškou nastalo snížení zhruba o čtvrtinu.

*    Počet oborů vzdělání (RVP) v rámci středního odborného vzdělávání poklesl celkově o 68 %, přičemž nejvýraznější pokles zaznamenala kategorie nástavbového studia (o 76 %). V případě středního vzdělání s výučním listem a čtyřletého vzdělání s maturitní zkouškou došlo ke snížení na úrovni 60 %.

*    Počet žáků ve středním odborném vzdělávání celkově poklesl o 32 %. Zatímco v případě čtyřletého středního vzdělání s maturitní zkouškou byl pokles žáků pouze 19%, nástavbové studium zaznamenalo úbytek žáků ve výši 71 %.

*    Počet realizovaných skupin oborů vzdělání se změnil jen minimálně, poklesl z 28 na 27. Relativně největší snížení zaznamenalo nástavbové studium (o 16 %), v případě maturitního vzdělání (bez gymnázií) šlo o 7% pokles a obory středního vzdělání s výučním listem dokonce zaznamenaly 12% nárůst počtu skupin, v rámci kterých jsou vyučovány.

Základní přehled změn sítě škol nabízejících odborné vzdělávání

Poznámka: Střední škola je chápána jako subjekt pouze s jedním ředitelstvím vyučující alespoň jeden obor, který vede k dosažení středního vzdělání. Tj. i v případech, kdy jsou v názvu školy uvedeny její součásti (např. SOU a SOŠ), je ve statistice započtena pouze jako jeden subjekt, má-li společné ředitelství.

Skupiny oborů vzdělání

Nejčastější skupiny oborů v rámci denní formy vzdělávání (bez rozlišení stupně středního vzdělání, školní rok 2019/20, podíl z celkového počtu realizovaných školoborů):

*    Strojírenství a strojírenská výroba (14 %)

*    Gastronomie, hotelnictví a turismusElektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika (shodně 8 %)

*    Stavebnictví, geodézie a kartografie, Obecně odborná příprava (lycea a praktická škola) a Zemědělství a lesnictví (shodně 7 %)

*    Umění a užité umění (6 %)

*    Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technikaEkonomika a administrativa (shodně 5 %).


Následující obrázek ukazuje výslednou situaci po skončení reforem a optimalizace sítě škol, a to v rozlišení na stupně středního vzdělání s výučním listem a maturitní zkouškou (souhrnně za všechny formy vzdělávání), bez zahrnutí stupně střední vzdělání (tj. nejnižší stupeň středního vzdělání, kategorie J a C, poskytující jen vysvědčení, nikoli výuční list nebo maturitu). Skupiny oborů jsou seřazeny sestupně podle celkového počtu školoborů poskytujících střední vzdělání s výučním listem nebo maturitní zkouškou (bez zohlednění počtu školoborů kategorie C a J).

Poznámka: Skupina Obecně odborná příprava v obrázku zahrnuje pouze obory lyceí, nezahrnuje obor Praktická škola.


Změny v období 1998–2019 (všechny formy vzdělávání):

*    Nejsilněji zastoupené jsou přibližně stejné skupiny (Strojírenství, Stavebnictví, Elektrotechnika a výpočetní technika, Gastronomie a hotelnictví a Ekonomika a administrativa), ačkoli jejich pořadí se proměnilo.

*    Podíl skupiny Podnikání v oboru se snižoval – v důsledku sloučení velkého počtu oborů, přeřazení čtyřletých oborů do skupiny Ekonomika a administrativa a snížení počtu škol nabízejících tyto obory.

*    Ve skupině Textilní výroba a oděvnictví došlo v reakci na změny na trhu práce k výraznému snížení počtu škol i poklesu zájmu žáků.

*    Skupina Informatické obory vznikla v roce 2008 v reakci na potřeby trhu práce, jedná se pouze o jeden maturitní obor (Informační technologie).

Počty školoborů středního odborného vzdělávání realizovaných v 1. ročníku

Znázorněný trend zachycuje vývoj ve školních rocích 1998/99, 2003/04, 2008/09, 2016/17 a 2019/20.


Další informace k této problematice

Zpět