Jak zlepšit nebo udržet kvalitu v odborném vzdělávání?
Kvalitou v odborném vzdělávání se zabývá projekt EQAVET a celoevropská síť národních referenčních bodů, z nichž jedním je také Národní pedagogický institut České republiky. Vzdělávacím institucím, odborným školám i jejich zřizovatelům a zaměstnavatelům EQAVET nabízí nástroje pro zajišťování kvality, jako je cyklus kvality, ukazatele kvality nebo kritéria pro studijní a pracovní podmínky. Tato kritéria mohou pomoci školám a firmám v nastavení i udržení kvalitní spolupráce zejména v praktickém vyučování.
Základním a nejdůležitějším principem zajišťování kvality je cyklus kvality, který probíhá ve čtyřech fázích: plánování, realizace, vyhodnocení a revize.
Cyklus kvality využívá jako základní prvek také řada sofistikovaných komplexních systémů pro řešení kvality (např. ISO, CAF, akční plánování, strategic management, projektové plánování). Jde o přehledný postup, známý též jako cyklus PDCA (Plan, Do, Check, Act).
Pro spolupráci škol a zaměstnavatelů slouží čtrnáct kritérií pro studijní a pracovní podmínky, která vycházejí z evropského doporučení č. 153/2018. Nabízejí praktický přehled a návod pro školy i zaměstnavatele, jak mohou zahájit, sledovat a rozvíjet kvalitu spolupráce. Najdeme mezi nimi kritéria s přímým dopadem na žáka (písemná dohoda, odměna žákům, praktická příprava na pracovišti), ale také na zaměstnavatele (daňové a jiné zvýhodnění zaměstnavatelů) a kritéria zaměřená na možnost zahraniční spolupráce, kariérového poradenství či právní ochrany.
Příkladem zajišťování kvality v odborném vzdělávání je účast zaměstnavatelů u závěrečných zkoušek či absolutoria nebo strategické ošetření jejich pravidelné účasti rovněž u maturitních zkoušek, dále také vzdělávání instruktorů praktického vyučování ve firmách nebo sledování uplatnění absolventů školy v praxi. Kritéria kvality by měla být ošetřena ve smluvním vztahu mezi školou a spolupracujícími partnery.
Více informací najdete na webu www.eqavet.cz.