Přeskočit navigaci

Šetření potřeb zaměstnavatelů - hlavní zjištění

Hlavní zjištění z realizovaného šetření potřeb zaměstnavatelů

Hlavní zjištění z realizovaného šetření potřeb zaměstnavatelů

Analytická zpráva Šetření potřeb zaměstnavatelů. Výzkumná zpráva ze sběru dat 2022 přináší informace z realizovaného šetření potřeb a zkušeností zaměstnavatelů v oblasti současných nároků na zaměstnance a připravenosti absolventů škol na vstup na trh práce.

Hlavní zjištění potřeb zaměstnavatelů dle sektorů:

Šetření potřeb zaměstnavatelů – sekundární sektor – shrnutí hlavních zjištění

Šetření potřeb zaměstnavatelů – terciární sektor – shrnutí hlavních zjištění

Šetření potřeb zaměstnavatelů – kvartérní sektor – shrnutí hlavních zjištění

Přijímání absolventů škol do zaměstnání

Zaměstnavatelé uvádějí, že absolventy obvykle přijímají nebo již v minulosti přijali a nevyhýbají se jim. Ale co se týče preference absolventů, k té se hlásí pouze 17 % zaměstnavatelů.

Negativní vliv na přijímaní absolventů škol měla nedávná koronavirová situace. Až dvě pětiny zaměstnavatelů potvrdilo, že během období koronaviru přijali méně absolventů než v období před pandemií covidu-19.

Kritéria ovlivňující rozhodnutí přijetí absolventa školy či uchazeče s praxí

Absolventi v konkurenci se zájemci s praxí o pracovní místo mohou přesvědčit především:

*    svým projeveným pracovním nasazením,

*    zájmem o práci, snahou nést zodpovědnost,

*    morálními hodnotami,

*    ochotou se dále vzdělávat a rozvíjet se,

*    klíčovými kompetencemi, jako samostatnost, ochota pracovat v týmu i komunikativnost a flexibilita.

Zájemci s praxí mají oproti absolventům škol výhodu v nabytých pracovních zkušenostech, u části pracovních pozic je toto kritérium ale zcela zásadní.

U všech je důležitá vlastní aktivita, snaha, ochota se přizpůsobit a zapadnout do kolektivu.


Zaměstnavatele k přijímaní absolventů škol vedou předpoklady, že absolventi škol jsou:

*    více ochotni se dále vzdělávat a mají zájem rozvíjet se

*    nezatíženi předchozími pracovními návyky

*    flexibilnější

*    mají větší ochotu a chuť pracovat.

Význačná část zaměstnavatelů přijímá absolventy škol ale z pragmatického důvodu, jelikož na trhu práce je nedostatek uchazečů s praxí. Důvodem je to častěji v případě náboru absolventů s vyučením.

Co odrazuje zaměstnavatele od přijímaní absolventů škol?

První skupina důvodů, která zaměstnavatele odrazuje od přijímaní absolventů škol, se týká samotných absolventů:

*    Nereálná představa absolventů o výši mzdy, pracovní době nebo o pracovním zařazení (setkává se s tím polovina zaměstnavatelů a u všech skupin absolventů, tj. u vyučených, s maturitou i u vysokoškoláků).

*    Více než třetina zaměstnavatelů považuje za důvod k nepřijetí absolventa nedostatek praxe a pracovních zkušeností.

*    Třetina zaměstnavatelů považuje za nevýhodu nízkou úroveň pracovní morálky absolventů. Výrazně častějším problémem je to u absolventů s vyučením.

*    Téměř 30 % firem uvádí, že absolventi nemají dostatečnou kvalitu odborných znalostí.

*    Více než čtvrtina má problém s tím, že absolventi potřebují delší dobu na zapracování, s čímž souvisejí i vyšší nároky, lidské či časové, na zaučení absolventa a jeho uvedení do praxe, což uvádí pětina firem.

*    Pětině firem na absolventech vadí jejich mentální nevyzrálost.


Druhá skupina důvodů, na kterou zaměstnavatelé při přijímání absolventů narážejí, zahrnuje důvody, které nemohou absolventi sami přímo ovlivnit.

*    Část firem (43 %) uvádí, že by o absolventy škol měla zájem, ale na trhu práce je jich nedostatek.

*    Necelá třetina zaměstnavatelů na pracovní pozici nemůže absolventa přijmout, protože pro danou pracovní pozici je nezbytná praxe a pracovníka bez praxe na ni nelze přijmout.

*    Více než čtvrtina zaměstnavatelů má zkušenosti s tím, že se na hledané pracovní pozice absolventi nehlásí.

Spolupráce zaměstnavatelů se středními školami

Jednou z cest, které vedou k tomu, aby znalosti, schopnosti a dovednosti absolventů škol více odpovídaly požadavkům trhu práce, je úzké propojení zaměstnavatelské a vzdělávací sféry. Spolupráci mezi firmami, institucemi a školami potvrdila necelá polovina respondentů.

Nejčastější formou spolupráce jsou odborné praxe žáků a studentů. Další možností, jak se seznámit s podmínkami reálného světa práce, jsou exkurze a návštěvy žáků a studentů na pracovišti. Relativně častá je i nabídka pracovních míst pro absolventy konkrétních škol, a to zejména inzercí na škole.

Hladkou a přínosnou spolupráci se středními školami potvrzuje pouze čtvrtina z nich. Nejčastěji zmiňovaným problémem je nedostatečná disciplinovanost a motivace žáků pro práci v reálném pracovním prostředí.

Očekávání zaměstnavatelů od dalšího vývoje středního odborného vzdělávání

Zaměstnavatelé by v první řadě uvítali větší důraz na praktické dovednosti žáků a více praktické výuky. Od praktické výuky očekávají, že se žáci budou učit moderní postupy, budou vykonávat praxi v oboru a nebudou vykonávat podřadné práce (např. úklid v dílně). Praxe žáků by podle nich měla odpovídat realitě, s čím se pak setkají v reálném pracovním prostředí, aby byli absolventi lépe připraveni pro nástup do pracovního procesu. S požadavky zaměstnavatelů na lepší praktické dovednosti žáků úzce souvisí i požadavek většího propojení teorie s praxí.

I samotní zaměstnavatelé vnímají, že u žáků je potřebné probudit větší zájem o obor. Problém bývá často už u výběru oboru a střední školy, v tomto případě by se měly zlepšit služby kariérového poradenství, které by žákům poskytly informace o možnostech budoucího uplatnění a výdělku. Často se prý setkávají s tím, že žáci v oboru, ve kterém se učí, nechtějí po ukončení střední školy pracovat a občas mají o oboru naivní představy. Dle názorů zaměstnavatelů by se měla zlepšit propagace oborů, po kterých je sice na trhu práce poptávka, ale které nemají dostatek absolventů.

Mezi očekávání zaměstnavatelů k vývoji středního odborného vzdělávání patří i větší důraz na formování pracovních návyků a pracovní morálky žáků. Část zaměstnavatelů to ale vnímá jako širší problém, řešení tedy neočekávají jenom od škol a změn vzdělávacího systému, ale dle jejich názoru se musí začít již v rodinách, v domácím prostředí. S tímto souvisí i další očekávání zaměstnavatelů k vývoji středního odborného vzdělávání, kterým je potřeba dát větší důraz na hodnoty jako morálka, slušné chování, úcta a respekt k ostatním.


Zpět