Přeskočit navigaci

Šetření potřeb zaměstnavatelů – kvartérní sektor – shrnutí hlavních zjištění

Analytická zpráva Šetření potřeb zaměstnavatelů - kvartérní sektor navazuje na předchozí souhrnnou analýzu z šetření potřeb zaměstnavatelů (2022) pokrývající všechny sektory a je součástí trojice sektorově zaměřených analýz.

Stěžejní kritéria při přijímání nových zaměstnanců jsou zejména pracovitost, zájem o práci a zodpovědnost, a to jak u absolventů, tak u uchazečů s praxí. Mezi hojně zmiňované faktory patří také loajalita a čestnost a také ochota dále se vzdělávat. Pro uchazeče s praxí pak platí, že je důležitým aspektem samostatnost a odborná kvalifikace.

Upřednostňovaný typ dovedností na škále měkké či tvrdé (profesní) se mírně liší na základě vzdělání uchazeče. Obecně převažuje akcent na tvrdé dovednosti. U vysokoškolsky vzdělaných uchazečů jsou však očekávány o něco více, než je tomu u skupin s nižším dosaženým vzděláním. Při vyjadřování preferencí profesních dovedností ve smyslu hluboké/úzce zaměřené či široké je patrný příklon spíše k širšímu zaměření.

Obrázek: Při náboru nových pracovníků více rozhodují klíčové (měkké) nebo profesní dovednosti?

Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Obdélník, číslo

Popis byl vytvořen automaticky

Z hlediska přijímání absolventů panuje mezi firmami v kvartéru poměrně vstřícný postoj, s odmítavým názorem vystoupilo pouhé 1 % zaměstnavatelů, necelá pětina absolventy dokonce preferuje. Pokud se tedy firmy v rámci kvartéru chystají nabrat absolventy, nebo je již nabraly, pak v 85 % případů jde o absolventy s VŠ vzděláním a v 71 % s maturitou.

Mezi nejčastěji zmiňovanými důvody přijímání absolventů napříč vzdělanostními skupinami patří ochota se dále vzdělávat a pracovat na sobě a nezatíženost předchozími návyky. U vysokoškolsky vzdělaných absolventů často bývaly zmiňovány jako důvod jejich přijímání nové teoretické znalosti, znalost nových technologií a originalita nápadů. U absolventů s vyučením, podobně jako v ostatních sektorech, hraje roli také personální nedostatek mezi uchazeči s praxí.

Problémy spojené s nabíráním absolventů obvykle spočívají v nereálných představách absolventů o pracovních podmínkách (výše mzdy, pracovní doba, zařazení) a dále také v nedostatku absolventů pro dané pracovní pozice. U absolventů s vyučením byla často zmiňována jejich nízká pracovní morálka, nedostatečná míra odbornosti a delší doba potřebná na jejich zapracování.

Oblasti, na něž nejsou absolventi při nástupu do praxe dostatečně připraveni, se obvykle týkají ochoty nést zodpovědnost a praktických zkušeností z oboru. Poměrně často zaměstnavatelé zmiňovali také nepřipravenost v rovině interpersonálních dovedností.

Ohledně spolupráce se středními školami se mírně nadpoloviční většina zaměstnavatelů kvartéru vyjádřila, že ji realizuje. Ti, kteří zatím se SŠ nespolupracují, ze dvou pětin deklarují ochotu se do spolupráce zapojit. Hlavním důvodem nespolupráce se středními školami, který zaměstnavatelé v kvartéru uváděli, je zejména nedostatek lidí, kteří by se tomu mohli ve firmě či organizaci věnovat. Dále je to malý zájem o spolupráci ze strany ať již firem samotných, či škol. Specifikem kvartérního sektoru je pak v tomto ohledu i částečná orientace na spolupráci s vysokými školami.

Nejčastěji zmiňované formy spolupráce firem se středními školami jsou odborné praxe a výcvik žáků na pracovišti. V menší míře pak zaměstnavatelé zmiňovali realizaci exkurzí pro žáky a studenty na pracovišti a také nabízení pracovních míst pro absolventy konkrétních škol.

Problémy spojené se spoluprací firem a středních škol se namnoze týkají nedostatečné disciplinovanosti žáků a motivovanosti pro práci v reálném pracovním prostředí a nedostatku jejich zručnosti. Ve třetině případů firmy zmiňovaly časovou náročnost takové kooperace.

Co se týče očekávání dalšího vývoje středního odborného vzdělávání, zaměstnavatelé nejvíce zmiňovali oblast praktických dovedností žáků a více praktické výuky, jakožto prostor pro zlepšení. Dále zazníval důraz na hodnoty jako morálka, úcta, respekt k ostatním a také formování pracovních návyků a v podobné míře i probuzení většího zájmu žáků o obor a propojení teorie s praxí.

Oblast nových technologií a jejich zavádění do firem a organizací by měla spočívat podle zaměstnavatelů v kvartéru zejména v digitalizaci procesů, rozvoji kybernetické bezpečnosti a také ve využívání cloudových služeb. U více než čtvrtiny dotázaných firem není zavádění nových technologií v plánu.


Zpět