Co potřebují absolventi na trhu práce?
Text vychází z průzkumu absolventů středních škol s odstupem 6 let od ukončení střední školy a poskytuje údaje o tom, jaké znalosti a dovednosti získané na střední škole absolventi využívají ve svém zaměstnání, co nejvíce potřebovali pro úspěšný vstup na trh práce a jaké znalosti a dovednosti jim naopak chyběly. Pro ilustraci uvádíme i některé vybrané odpovědi.
Poznámka: Údaje byly zjištěny z dotazování absolventů maturitních oborů, kteří ukončili studium ve šk. roce 2008/9, které probíhalo v roce 2015, tedy s odstupem 6 let od ukončení střední školy. Těžiště šetření spočívalo v analýze otevřených odpovědí. Vzhledem k menšímu vzorku respondentů je třeba procentuální výsledky vnímat jen jako orientační.
Jaké znalosti a dovednosti získané na střední škole využívají absolventi v současném zaměstnání?
Absolventi učebních oborů (kategorie H, případně kategorie H + nástavbové studium)
Absolventi učebních oborů v současném zaměstnání využívají zejména všeobecné dovednosti (více než 80 % z nich), přitom většina (63 %) je potřebuje spíše často a 19 % velmi často. Na druhém místě jsou odborné praktické znalosti, které využívá 69 % vyučených, přitom vysoké procento (38 % vyučených) je potřebuje velmi často. Podstatné jsou pro vyučené rovněž odborné teoretické znalosti (v zaměstnání je využívá 63 %, z toho 25 % velmi často a 38 % spíše často). Méně důležitá je znalost práce na PC, ale přesto ji velmi nebo spíše často využívá více než polovina dotázaných v rámci vzorku (51 %, z toho 13 % velmi často a 38 % spíše často). Znalost cizího jazyka využívá 31 %, z toho 6 % ji v zaměstnání potřebuje velmi často a 25 % spíše často.
Absolventi maturitních oborů (kategorie M, případně dále terciárního vzdělávání)
Absolventi maturitních oborů využívají v rámci sledovaných kompetencí ve svém zaměstnání nejčastěji znalost práce na PC (75 %, z toho 45 % velmi často a 30 % spíše často), dále odborné praktické dovednosti (46 %, z toho 19 % rozhodně často a 24 % spíše často) a odborné teoretické znalosti (43 %, z toho 19 % rozhodně často a 24 % spíše často). Všeobecné znalosti využívá 52 % dotázaných.
Porovnáme-li obě kategorie, pak absolventi učebních oborů využívají ze znalostí a kompetencí získaných na střední škole častěji odborné teoretické i praktické znalosti, naopak méně často práci na PC a cizí jazyk. Poněkud překvapivě také častěji využívají všeobecné znalosti, i když jen „spíše často“. Důvodem rozdílů je jak obsah a náplň práce, tak i skutečnost, že většina absolventů maturitních oborů pokračuje v terciárním vzdělávání, ve kterém si odborné i všeobecné znalosti dále rozšiřují. Ze svého pohledu tedy využívají více znalosti získané v průběhu terciárního vzdělávání než znalosti ze střední školy. Dalším faktorem, který ovlivňuje vyšší využití odborných znalostí a dovedností v kategorii vyučených, je skutečnost, že absolventi učebních oborů častěji pracují přímo ve svém oboru. S odstupem tří let od ukončení studia byl tento podíl 46 % v kategorii vyučených a 33 % v kategorii absolventů maturitních oborů.[1]
Jak často využíváte ve svém zaměstnání znalosti a dovednosti získané na střední škole? (v % odpovědí rozhodně často + spíše často)
Co potřebují absolventi středních škol pro úspěch na trhu práce?
Jednou z oblastí, na kterou se průzkum zaměřil, bylo zjištění, jaké znalosti a dovednosti (bez ohledu na to, zda byly získány na střední škole, nebo v průběhu nástavbového, případně terciárního studia) absolventi středních škol potřebují, aby co nejlépe uspěli na trhu práce.
Absolventi učebních oborů (kategorie H, případně kategorie H + nástavbové studium)
Z hlediska odpovědi „rozhodně ano“[2] absolventi učebních oborů pro úspěšný vstup na trh práce nejvíce potřebují praktické dovednosti (90 %), dále ochotu se učit (80 %), pracovní nasazení, zájem o práci (80 %) a praxi v oboru (75 %).
Dále uvádějí potřebu schopnosti komunikovat (65 %) a porozumět instrukcím (70 %). Více než 60 % se domnívá, že důležité je absolvovat obor, o který mají zaměstnavatelé zájem. Mírně nadpoloviční většina pak považuje za důležité i další aspekty – loajalitu k zaměstnavateli (60 %), znalost práce na PC (55 %), znalost cizího jazyka (54 %), schopnost práce v týmu (55 %) a schopnost prezentace, případně sebeprezentace (55 %). Jako relativně méně podstatné se pro úspěšný vstup na trh práce absolventům jeví teoretické znalosti. Jako „rozhodně potřebné“ je hodnotí 45 % vyučených.
Absolventi maturitních oborů (kategorie M, případně dále terciárního vzdělávání)
V kategorii maturitních oborů je podle absolventů opět nejdůležitější pracovní nasazení (77 %), praxe v oboru (76 %) a schopnost komunikace (78 %), porozumění pokynům (75 %). Dále jsou to praktické dovednosti (75 %), znalost práce na PC (75 %) a znalost cizího jazyka (67 %), které jsou podstatnější než u vyučených. Podstatná je i ochota se učit (69 %). Více než polovina sledovaného vzorku se domnívá, že důležitý je vhodný obor, o který mají zaměstnavatelé zájem (57 %), schopnost práce v týmu (53 %), schopnost se prezentovat (57 %).
Jako relativně méně podstatné se pro úspěšný vstup na trh práce absolventům jeví teoretické znalosti. Jako „rozhodně potřebné“ je hodnotí 32 % absolventů maturitních oborů.
Co potřebují absolventi středních škol pro úspěch na trhu práce (v % odpovědí rozhodně ano)
Můžeme tedy shrnout, že absolventi učebních i maturitních (případně později i terciárních) oborů hodnotí pro úspěšný vstup na trh práce jako nejdůležitější především dobrou úroveň praktických dovedností a praxi v oboru. Podstatné je podle nich i pracovní nasazení, zájem o práci a ochota se učit a také řada tzv. „měkkých dovedností“ jako schopnost komunikace, prezentace, porozumění pokynům, práce v týmu a další. Po absolventy maturitních oborů je důležitá i dobrá znalost práce na PC a ovládání cizího jazyka. Nadpoloviční většina pak považuje za velmi důležitou vhodnou volbu oboru, o který je na trhu práce zájem.
Co absolventům při vstupu na trh práce nejvíce chybí?
Absolventi učebních oborů (kategorie H, případně kategorie H + nást. studium)
Praxe (33 % dotázaných)
Cizí jazyk (33 %)
Odborné znalosti (13 %)
· V oboru, v kterém momentálně pracuji, mi chybělo vzdělání ekonomického směru.
Schopnost se prezentovat a prosadit (13 %)
· Každý se musí naučit chodit na trhu práce a umět se prodat. To vás nikdo nenaučí.
Další, např. řidičský průkaz
Absolventi maturitních oborů (kategorie M, případně dále terciárního vzdělávání)
Cizí jazyk, resp. druhý cizí jazyk (35 %)
· Mluvení v cizím jazyce. Nutnost doučit se sama.
· Důkladná znalost cizího jazyka – angličtina. Pouze základní znalosti ze střední školy.
· Dobré komunikační schopnosti v cizím jazyce (hlavně anglický jazyk) – okruh nabídek práce se pro zájemce o práci pak hodně zužuje.
· Dva cizí jazyky. Z jednoho jsem maturoval a druhý mě naučili, tak jako aby se neřeklo, takže samouk.
· Znalost cizího jazyka. Je to však pouze moje vina. Nepotřebuji ho k vykonávání mé práce a tak jsem se věnovala jeho studiu pouze v nejnutnějším rozsahu pro překonání dalšího ročníku.
Odborná praxe (24 %)
· Chyběla mi trochu praxe, ale po brigádách nebyl problém doplnit…
· Dostatečná praxe, mít tak čím "oslnit" mezi 10 stejně vzdělanými kandidáty.
· Nedostatek praxe během studia a nedostatek celkového projevení osobnosti (prezentace, práce v týmu).
· Praxe v konkrétní firmě. Rozhodně mi chyběla praxe ve stavebním oboru.
Pracovní a další zkušenosti (11 %)
· Chybělo mi téměř vše. Co jsem se naučil jak na střední, tak poté na vysoké škole, bylo neplatné už v době, kdy jsem se to učil. Musel jsem si tedy vzdělání spojené s oborem doplňovat ve volném čase. Při vstupu na trh práce mi nejvíce chyběla dovednost vyjednávání obchodních podmínek a podmínek spolupráce, znalost litery zákona pro aktuální období, znalost účetních zákonů pro aktuální období aj., tedy všeobecný přehled.
· Zkušenosti, ale ty se dají získat pouze praxí a věkem.
· Znalosti z reálného života … nic, co si člověk sám nezařídí, nevydupe, nesežene, nemá …
· Vedoucí schopnosti, plánování času, asertivita, samostatnost i práce v týmu, řešení problémů a rozhodování …
· Znalosti práce s administrativou v zaměstnání. Schopnost správně vyplnit náležité dokumenty – třídní kniha, individuální vzdělávací plán, tvorba školního vzdělávacího plánu.
Schopnost prezentace (11 %)
· Schopnost prezentovat před větším počtem lidí.
· Správná sebeprezentace, vyjadřovací schopnosti, přesvědčovací schopnosti, schopnost rychle reagovat, lepší znalost cizích jazyků.
· Schopnost sebeprezentace, zvládání stresových situací a zátěže.
· Schopnost prezentace a prodání sama sebe.
· Sebedůvěra, schopnost prezentovat a obhájit svůj názor.
Chybějící odborné znalosti (7 %)
· Znalosti z oblasti ekonomiky a práva.
· Hra na hudební nástroj.
· Speciální pedagogika.
Nedostatečné praktické dovednosti (3 %)
Nedostatek schopnosti komunikovat (6 %)
· Komunikace, vedení jednání, problematika výběrových řízení.
· Komunikace s lidmi, reprezentativní vzhled.
Práce na PC (1,1 %)
Konkrétnější statistické údaje o požadavcích na absolventy ze strany zaměstnavatelské sféry, pracovníků úřadů práce nebo pracovních agentur jsou dostupné na dalších stránkách IS Infoabsolvent: