Spokojenost absolventů škol s volbou oboru
Spokojenost absolventů s vybraným oborem vyjadřuje tzv. míra identifikace s oborem, která udává procento absolventů daného oboru, kteří by si znovu zvolili stejný studijní obor.
Důvody nespokojenosti absolventů s vystudovaným oborem spočívají často v nezájmu o obor (například pokud se žák nedostal na obor, na který se původně hlásil), v nespokojenosti se získanou úrovní vzdělání nebo úrovní jednotlivých kompetencí, při problémech a omezených možnostech pokračovat v nástavbovém studiu nebo v terciárním vzdělávání nebo při potížích při hledání zaměstnání. Důležitým nástrojem zvyšování spokojenosti žáků se zvoleným oborem je využívání kariérového poradenství a poskytování dostatku informací nejen o samotném oboru, ale i v následném pracovním uplatnění.
Poznámka: Uvedené údaje byly zjištěny na základě dotazování žáků posledních ročníků učebních a maturitních oborů (r. 2015) a absolventů VOŠ s odstupem 3 let od ukončení studia (r. 2014) a dále absolventů VOŠ po 8 letech od ukončení studia (r. 2019).
Spokojenost s volbou oboru – žáci posledních ročníků učebních oborů (kategorie H)
Celková spokojenost žáků učebních oborů s vybraným oborem, vyjádřená na základě tzv. míry identifikace s oborem, není příliš vysoká. Přibližně 53 % žáků posledních ročníků učebních oborů kategorie H uvedlo, že by si znovu vybrali stejný obor. Naopak přibližně 47 % by raději zvolilo jiný obor.
Poměrně výrazné rozdíly se ukazují při srovnání vybraných skupin učebních oborů. Zatímco žáci ze skupin Stavebnictví, geodézie a kartografie, Strojírenství a strojírenská výroba a Osobní a provozní služby jsou s volbou oboru poměrně spokojeni a více než 60 % z nich by si vybralo stejný obor znovu, ve skupinách Zemědělství a lesnictví a Elektrotechnika a telekomunikační a výpočetní technika by si vybrala stejný obor zhruba polovina z nich (50 %, resp. 57 %). O něco nižší míru identifikace s oborem pak najdeme ve skupinách Gastronomie, hotelnictví a turismus (41 %) a Potravinářství (45 %). V těchto skupinách by si tedy mírně nadpoloviční podíl žáků zvolil raději jiný obor. Výrazně nejnižší je míra identifikace s oborem ve skupině Obchod, kde by se v tomto oboru znovu vyučilo jen asi 29 % žáků, zatímco asi 71 % by si raději zvolilo jiný obor.
Podíl žáků posledních ročníků učebních oborů, kteří by znovu studovali svůj obor
Míra identifikace s oborem u vyučených |
Skupina oborů |
Podíl vyučených, kteří by znovu zvolili svůj obor |
Velmi nízká |
66 Obchod |
29 % |
Nízká |
65 Gastronomie, hotelnictví a turismus |
41 % |
|
29 Potravinářství |
45 % |
Střední |
41 Zemědělství a lesnictví |
50 % |
26 Elektrotechnika, telekomunikace a VT |
57 % |
|
Vysoká |
36 Stavebnictví, geodézie a kartografie |
62 % |
|
23 Strojírenství a strojírenská výroba |
64 % |
|
69 Osobní a provozní služby |
69 % |
Celkem – žáci posl. ročníků – vybrané sk. oborů kat. H |
|
53 % |
Hlavní důvody, proč by se žáci raději vyučili v jiném oboru
Důvody |
Celkové % žáků, kteří by z tohoto důvodu změnili obor |
Skupiny oborů, kde se tento důvod vyskytuje nejčastěji (% žáků dané skupiny oborů, kteří uvedli, že by z tohoto důvodu změnili obor) |
Obor původně nechtěl studovat |
15 % |
Obchod (27 %), Zemědělství a lesnictví (21 %) |
Ztráta zájmu o obor |
21 % |
Zemědělství a lesnictví (32 %), Gastronomie, hotelnictví a turismus (30 %), Obchod (27 %) |
Nízká úroveň přípravy v oboru |
16 % |
Zemědělství a lesnictví (29 %), Obchod (27 %), Potravinářství (17 %) |
Obor byl příliš náročný |
7 % |
Obchod (13 %), Potravinářství (13 %) |
Raději by studoval gymnázium |
1 % |
Potravinářství (3 %), Stavebnictví (2 %) |
Chtěl by více praktickou výuku |
18 % |
Gastronomie, hotelnictví a turismus (23 %), Potravinářství (21 %), Zemědělství a lesnictví (18 %), Strojírenství a strojírenská výroba (17 %) |
V oboru se obtížně hledá zaměstnání |
15 % |
Obchod (37 %), Osobní a provozní služby (23 %), Zemědělství a lesnictví (18 %) |
Obor není perspektivní |
12 % |
Obchod (27 %), Potravinářství (16 %) |
Nízký plat v oboru |
20 % |
Obchod (30 %), Potravinářství (35 %), Zemědělství a lesnictví (25 %), Gastronomie, hotelnictví a turismus (28 %) |
Spokojenost s volbou oboru – žáci posledních ročníků maturitních oborů (kategorie M)
Žáci maturitních oborů jsou s volbou oboru tradičně více spokojeni než žáci učebních oborů, což se projevuje i ve vyšší míře identifikace s oborem. Přibližně 61 % by znovu zvolilo stejný obor studia, zatímco jen necelých 39 % by dalo přednost studiu jiného oboru.
Na rozdíl od vyučených jsou v případě žáků maturitních oborů středních odborných škol rozdíly v míře identifikace s oborem relativně nízké. Nejnižší míru identifikace s oborem, tedy nejnižší zájem znovu si zvolit stejný obor studia, projevili žáci ve skupinách Publicistika, knihovnictví a informatika, Zdravotnictví, Doprava a spoje, Gastronomie, hotelnictví a turismus. V těchto skupinách se podíl žáků, kteří by zopakovali svoji volbu, pohybuje jen kolem 50 %.
Přibližně v pásmu širšího průměru se pohybuje míra identifikace s oborem ve skupinách Informatické obory (57 % by zvolilo stejný obor), Ekologie a životní prostředí (59 %), Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika (59 %), Obecně odborná příprava (60 %), Ekonomika a administrativa (61 %), Právo, právní a veřejnosprávní činnost (62 %) a Stavebnictví (62 %).
Relativně vyšší podíl žáků spokojených se zvoleným oborem najdeme ve skupinách Pedagogika, učitelství a sociální péče (69 %), Strojírenství a strojírenská výroba (70 %), Zemědělství a lesnictví (74 %) a Umění a užité umění (79 %).
Důvody nespokojenosti s oborem se v jednotlivých vybraných skupinách liší. Obecně častým důvodem, proč by si žáci zvolili jiný obor, je ztráta zájmu o obor (22 %). Častěji je tento důvod zastoupen ve skupinách Doprava a spoje (15 %), Ekonomika a administrativa (15 %), *Publicistika, knihovnictví a informatika (22 %).
Podobně častým důvodem, který žáci uvádějí jako důvod preference jiného oboru, je zájem o více praktickou výuku (23 %). Tento důvod uvádějí nejčastěji žáci ze skupin Informatické obory (27 %), *Ekologie a životní prostředí (27 %), Právo, právní a veřejnosprávní činnost (26 %), Elektrotechnika (28 %), Doprava a spoje (28 %), *Publicistika, knihovnictví a informatika (33 %).
Nízká úroveň přípravy v oboru je důvodem potenciální změny oboru u asi 14 % žáků maturitních oborů. Nejčastěji jsou z tohoto důvodu nespokojeni žáci ve skupinách Informatické obory (21 %), *Ekologie a životní prostředí (27 %), Elektrotechnika, telekomunikační a VT (19 %), Doprava a spoje (26 %), Gastronomie, hotelnictví a turismus (19 %), *Publicistika, knihovnictví a informatika (26 %).
Naopak přílišnou náročnost oboru uvádí celkově 11 % žáků, nejčastěji žáci ve skupinách Informatické obory (18 %), Elektrotechnika, telekomunikační a VT (17 %), Stavebnictví (20 %) a *Zdravotnictví (14 %).
Další oblastí, která je důvodem nespokojenosti s oborem, jsou obtíže při uplatnění oboru na trhu práce, finanční ohodnocení a podobně. Obtížné hledání zaměstnání je velmi častým důvodem, proč by si žáci zvolili jiný obor, především ve skupinách Publicistika, knihovnictví a informatika (48 %), *Ekologie a životní prostředí (23 %).
Nízký plat v oboru, jako důvod, proč by raději studovali jiný obor, uvádějí nejčastěji žáci ze skupin oborů Zdravotnictví (33 %), Gastronomie, hotelnictví a turismus (21 %), Publicistika, knihovnictví a informatika (44 %), Pedagogika, učitelství a sociální péče (22 %).
Podíl žáků posledních ročníků maturitních oborů, kteří by znovu studovali svůj obor
Míra identifikace s oborem u žáků maturitních oborů |
Skupina oborů |
% žáků maturitních oborů (posl. ročníků), kteří by znovu zvolili svůj obor |
Nízká |
*72 Publicistika, knihovnictví a inf. |
50 % |
|
*53 Zdravotnictví |
53 % |
|
37 Doprava a spoje |
53 % |
|
65 Gastronomie, hotelnictví a tur. |
53 % |
Střední (kolem průměru) |
18 Informatické obory |
57 % |
|
*16 Ekologie a životní prostředí |
59 % |
|
26 Elektrotechnika, telekomunikace a VT |
59 % |
|
78 Obecně odborná příprava |
60 % |
|
63 Ekonomika a administrativa |
61 % |
|
68 Právo, právní a veřejnosprávní čin. |
62 % |
|
36 Stavebnictví |
62 % |
Vysoká |
75 Pedagogika, učitelství a soc. péče |
69 % |
|
23 Strojírenství a strojírenská výroba |
70 % |
|
41 Zemědělství a lesnictví |
74 % |
|
82 Umění a užité umění |
79 % |
Průměr za žáky posledních ročníků maturitních oborů |
|
61 % |
Pozn. * jsou označeny skupiny oborů, kde je počet respondentů nižší než 30
Hlavní důvody, proč by žáci raději vystudovali v jiném oboru
Důvody |
Celkové % žáků, kteří by z tohoto důvodu změnili obor |
Skupiny oborů, kde se tento důvod vyskytuje nejčastěji |
Obor původně nechtěl studovat |
9 % |
Doprava a spoje (15 %), Ekonomika a administrativa (15 %), *Publicistika, knihovnictví a informatika (22 %) |
Ztráta zájmu o obor |
22 % |
Doprava a spoje (26 %), Gastronomie, hotelnictví a turismus (32 %), Informatické obory (28 %), *Publicistika, knihovnictví a informatika (32 %) |
Nízká úroveň přípravy v oboru |
14 % |
Informatické obory (21 %), *Ekologie a životní prostředí (27 %), Elektrotechnika, telekomunikace a VT (19 %), Doprava a spoje (26 %), Gastronomie, hotelnictví a turismus (19 %), *Publicistika, knihovnictví a informatika (26 %) |
Obor byl příliš náročný |
11 % |
Informatické obory (18 %), Elektrotechnika, telekomunikace a VT (17 %), Stavebnictví (20 %), *Zdravotnictví (14 %) |
Raději by studoval gymnázium |
8 % |
Informatické obory (11 %), *Ekologie a životní prostředí (12 %), Právo, právní a veřejnosprávní činnost (11 %), *Publicistika, knihovnictví a inf. (15 %), Obecně odborná příprava (12 %) |
Chtěl by více praktickou výuku |
23 % |
Informatické obory (27 %), *Ekologie a životní prostředí (27 %), Právo, právní a veřejnosprávní činnost (26 %), Elektrotechnika (28 %), Doprava a spoje (28 %), *Publicistika, knihovnictví a informatika (33 %) |
V oboru se obtížně hledá zaměstnání |
12 % |
Publicistika, knihovnictví a informatika (48 %), *Ekologie a životní prostředí (23 %) |
Obor není perspektivní |
9 % |
Publicistika, knihovnictví a informatika (30 %), *Ekologie a životní prostředí (15 %), Gastronomie, hotelnictví a turismus (16 %) |
Nízký plat v oboru |
10 % |
Zdravotnictví (33 %), Gastronomie, hotelnictví a turismus (21 %), Publicistika, knihovnictví a informatika (44 %), Pedagogika, učitelství a sociální péče (22 %) |
Pozn. * jsou označeny skupiny oborů, kde je počet respondentů nižší než 30
Spokojenost s volbou oboru – absolventi vyšších odborných škol
U absolventů vyšších odborných škol je podíl těch, kteří by si znovu zvolili svůj studijní obor, vysoký; na stejný obor by se hlásilo 75 % absolventů. Podíl absolventů, kteří jsou spokojeni s volbou svého oboru, je zde tedy vyšší než u vyučených a mírně vyšší i v porovnání s absolventy maturitních oborů středních odborných škol. Na druhé straně, stejný obor na VOŠ by studovalo jen 38 % absolventů VOŠ, zatímco 37 % by dalo přednost studiu tohoto oboru na VŠ. Přibližně 9 % by studovalo stejný obor na VOŠ a 16 % jiný obor na vysoké škole.
Podíl absolventů VOŠ, kteří by znovu zvolili svůj obor
Míra identifikace s oborem absolventů VOŠ Obor (skupina oborů) |
Podíl absolventů VOŠ, kteří by znovu studovali svůj obor |
41 Zemědělství a lesnictví |
67,7 % |
53 Zdravotnictví |
77,9 % |
63 Ekonomika a administrativa |
72,8 % |
64 Podnikání v oborech, odvětví |
64,0 % |
65 Gastronomie, hotelnictví a turismus |
66,0 % |
68 Právo, právní a veřejnosprávní činnost |
72,6 % |
75 Pedagogika, učitelství a sociální péče |
77,9 % |
Celkem za vybrané skupiny oborů |
74,6 % |
Celkem VOŠ – bez rozlišení oborů |
75,2 % |
Důvody nespokojenosti absolventů VOŠ s oborem (názory absolventů 8 let od ukončení VOŠ)
K nejčastěji uváděným důvodům, proč by si absolventi vyšších odborných škol raději vybrali jiný studijní obor, patří:
nízký plat (75 % z těch, kteří by změnili obor)
špatné pracovní podmínky (63 % z těch, kteří by změnili obor)
špatné uplatnění oboru na trhu práce (63 % z těch, kteří by změnili obor)
ztráta zájmu o studovaný obor (kolem 40 % z těch, kteří by změnili obor)
Důvody nespokojenosti s volbou oboru na VOŠ a preference studia na VŠ (názory absolventů 8 let od ukončení VOŠ)
Přibližně třetina absolventů VOŠ (31 %) by znovu zvolila raději studium na VŠ, přitom 24 % by na VŠ studovalo stejný nebo podobný obor, jako absolvovali na VOŠ, zatímco kolem 7 % by zároveň změnilo i oborové zaměření. Hlavní důvody, proč by tito absolventi dali přednost magisterskému nebo bakalářskému studiu, jsou:
nízká prestiž VOŠ a titulu DiS. (83 % z těch, kteří by zvolili raději VŠ)
horší platové ohodnocení absolventů VOŠ v porovnání s VŠ (63 % z těch, kteří by dali přednost VŠ)
špatná prostupnost mezi VOŠ a VŠ a nemožnost pokračovat přímo v magisterském studiu, tedy bez časové prodlevy a nutnosti doplnit si titul Bc. (77 % z těch, kteří by studovali VŠ)
nevyhovující „středoškolský“ systém vyučování a každodenní výuka (40 % z těch, kteří by studovali VŠ)
nižší zájem zaměstnavatelů o absolventy VOŠ (40 % z těch, kteří by studovali VŠ)
nízká úroveň vzdělání (30 % z těch dotázaných, kteří by preferovali VŠ)