Přeskočit navigaci

Faktory, které ovlivňují volbu učební nebo maturitní úrovně vzdělání

Faktory, které ovlivňují volbu učební nebo maturitní úrovně vzdělání

Text vychází z průzkumu absolventů středních škol s odstupem 3 let od ukončení střední školy a poskytuje údaje o tom, jaké faktory ovlivnily volbu odborného vzdělání na učební nebo maturitní úrovni vzdělání. Celá publikace, ze které jsou údaje převzaty, je dostupná na: http://www.infoabsolvent.cz/Temata/PublikaceAbsolventi?Stranka=9-0-166

Poznámka: Údaje byly zjištěny z dotazování absolventů učebních i maturitních oborů, kteří ukončili studium ve školním roce 2014/15. Šetření probíhalo v roce 2018, tedy s odstupem 3 let od ukončení střední školy.


Faktory, které ovlivnily výběr učební úrovně vzdělání:

Žáci byli při výběru učební úrovně vzdělání nejvíce ovlivněni zájmem o prakticky zaměřené vzdělání a velký vliv měl i konkrétní zájem o obor nabízený na škole. Více než polovina žáků zvažovala dobré uplatnění na trhu práce. Polovinu budoucích učňů jako jeden z faktorů výběru odradily obavy z obtížnosti státní maturity nebo náročnosti některých konkrétních maturitních předmětů. Roli pro vstup do učební úrovně vzdělání hrály i slabší studijní výsledky, kratší doba odborné přípravy i sociální faktory (horší finanční situace rodiny) nebo možnost stipendia v oboru.

Žáci zvažovali při výběru konkrétně následující důvody, případně výhody vyučení v oboru:

*    Zájem o prakticky zaměřené vzdělání (68 %)

*    Zájem o obor nabízený na škole (63 %)

*    Dobré uplatnění oboru na trhu práce (51 %)

*    Obavy z nezvládnutí státní maturity (50 %)

*    Obavy z nezvládnutí některých předmětů v maturitním oboru (47 %)

*    Kratší doba vzdělání (37 %)

*    Slabší studijní výsledky (37 %)

*    Přání/vzor rodičů (26 %)

*    Horší finanční situace rodiny (20 %)

*    Stipendium / jiná podpora oboru (13 %)

*    Motivační faktory pro výběr odborného vzdělání na úrovni vyučení – vybrané skupiny oborů: 

*    Strojírenství a strojírenská výroba - nejčastějším důvodem výběru učebního oboru byl zájem o prakticky zaměřené vzdělání (67,7 %), který zhruba odpovídal průměru. Na druhém místě byl zájem o obor (58,1 %) a na třetím dobré uplatnění na trhu práce (48,8 %), které se opět příliš nelišily od průměrných hodnot. Obavy z maturity nebo nezvládnutí některých předmětů ovlivnily kolem 40 % dotázaných, což je mírně podprůměrem. Podobně ani horší prospěch nebo kratší doba vzdělávání nebyly ve srovnání s ostatními sledovanými skupinami příliš dominantní. Vysoce nad průměrem je pak vliv stipendií, které při výběru učebního oboru vzalo v úvahu 26,5 % dotázaných.

*    Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika - nejčastějším důvodem, proč se budoucí žáci tohoto oboru chtěli vyučit byl zájem o prakticky zaměřené vzdělání (71,4 %) a dobré uplatnění na trhu práce (71,4 %) a zájem o obor (66,7 %). Obavy z nezvládnutí maturity uvádí 46,2 % z nich, což je lehce podprůměrem. Naopak v rámci našeho šetření se ukazuje významný vliv stipendií (37,5 %).

*    Gastronomie, hotelnictví a turismus - nejčastějším důvodem proč si žáci zvolili vyučení byl zájem o prakticky zaměřenou výuku (63,0 %), ale na druhém místě to byly obavy z nezvládnutí maturitní zkoušky (61,1 %) a dále zájem o obor (60,9 %). Nadprůměrně často absolventi uváděli, že si učební obor vybrali z důvodu obav z nezvládnutí některého z konkrétních předmětů (58,3 %) nebo kvůli kratší době vzdělávání (47,2 %).

*    Osobní a provozní služby dominantním důvodem učení v tomto oboru byl zájem o prakticky zaměřené vzdělání (83,3 %) a na druhém místě zájem o obor (75,0 %). Obavy z maturitní zkoušky (45,0 %) nebo některých předmětů (40,0 %) ovlivnily žáky při výběru učební úrovně v tomto oboru spíše lehce podprůměrně.

Tab.1: Nejčastější důvody volby učební úrovně vzdělání – vybrané skupiny oborů (v % odpovědí rozhodně ano + spíše ano)[1][2]


Tab. 2: Důvody volby učební úrovně vzdělání – vybrané skupiny oborů (v % odpovědí rozhodně ano +  spíše ano)[3]


Faktory, které ovlivnily výběr maturitního odborného vzdělání:

Pro výběr maturitního odborného vzdělání je nejdůležitější zájem o získání maturitní úrovně vzdělání, dále, podobě jako u vyučených, zájem o obor a zájem o prakticky zaměřené vzdělání. Pro přibližně tři čtvrtiny žáků je důležité, že mohou pokračovat po střední škole s maturitou na VŠ nebo VOŠ, zároveň ovšem asi 61 % uvádí, že si vybrali střední odbornou školu proto, aby měli ukončené odborné vzdělání a kvalifikaci a nepotřebovali pokračovat na VŠ.

Žáky při výběru maturitní úrově vzdělání konkrétně ovlivnily následující důvody:

*    Zájem získat maturitní vzdělání (90 %)

*    Zájem o obor nabízený na škole (80 %)

*    Zájem o prakticky zaměřené vzdělání (78 %)

*    Možnost pokračovat na VŠ (71 %)

*    Získání odborného vzdělání bez studia VŠ (61 %)

*    Dobré uplatnění oboru na trhu práce (58 %)

*    Obavy z náročnosti gymnázia (33 %)

*    Obavy z některých předmětů na gymnáziu (32 %)

*    Studijní výsledky (32 %)

*    Přání/vzor rodičů (30 %)

*    Horší finanční situace rodiny (7 %)

*    Stipendium/jiná podpora oboru (6 %)


*    Motivační faktory pro výběr odborného maturitního vzdělání (typ vzdělání) – vybrané skupiny oborů 

*    Strojírenství a strojírenská výroba - hlavními motivačními faktory pro výběr odborného maturitního vzdělání byly zájem o obor (88,6 %) a zájem získat maturitní úroveň vzdělání (88,6 %) a dále zájem o prakticky zaměřenou výuku (80,0 %). Obavy z náročnosti gymnázia byly důvodem výběru odborného vzdělávání jen pro 14,3 % žáků (oproti 32,7 % v průměru). Naopak poměrně vysoký byl podíl žáků, kteří chtěli získat kvalifikaci bez nutnosti studovat VŠ (65,7 % oproti 61,4 %).

*    Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika - nejčastějším motivačním faktorem pro volbu odborného vzdělání s maturitou je dobré uplatnění na trhu práce (86,7 %), zájem získat maturitní vzdělání (85,0 %) a prakticky zaměřené vzdělání (81,7 %). Téměř tři čtvrtiny z nich uváděli i možnost pokračovat na VŠ (73,3 %), což odpovídá průměru. Náročnosti gymnázia se při svém rozhodování obávalo 23,3 % z nich (oproti 32,7 %).

*    Stavebnictví - je nejčastějším důvodem výběru maturitního oboru zájem o získání maturitní úrovně vzdělání (85,9 %) a zájem o obor (83,3 %). Na třetím místě je pak zájem o prakticky zaměřené vzdělání (79,5 %). Rozhodování žáků vstupujících do stavebních oborů většinou nebylo ovlivněno obavami z náročnosti gymnázia (jen 16,7 % oproti 32,7 %). Méně častou motivaci, a to i oproti průměru představovalo dobré uplatnění na trhu práce (53,8 % oproti 58,4 %).

*    Doprava a spoje – žáci si odborné maturitní vzdělání vybrali zejména z důvodu možnosti získání maturitního vzdělání (87,5 %). Podobně jako v ostatních technických oborech je důležitou motivací očekávání snadného uplatnění na trhu práce (75,0 %) a zájmu o prakticky zaměřenou výuku (70,8 %). Relativně méně často než v jiných oborech je motivovala možnost pokračovat na VŠ (58,3 % oproti 71,1 %) a podstatně méně pak zájem o obor (54,2 % oproti 80,4 %).

*    Zemědělství a lesnictví – motivací byl zájem o prakticky zaměřené vzdělání (88,5 %) a o získání maturity (88,5 %). Podstatnou motivací byl i zájem o obor (76,9 %). Možnost pokračovat na VŠ pak ovlivnila jen lehce nadpoloviční většinu těchto žáků (53,8 %). Velmi málo ve srovnání pak žáky motivovalo dobré uplatnění na trhu práce, tento důvod uvedlo jen 23,1 % (oproti průměru 58,4 %).

*    Ekonomika a administrativa – dominantní byl zájem získat maturitní vzdělání (93,9 %), dále pak zájem o obor (74,0 %), zájem o prakticky zaměřenou výuku (72,5 %), možnost pokračovat na VŠ (72,5 %) a zároveň naopak i možnost získat kvalifikaci bez nutnosti studovat na VŠ (71,8 %). Velmi často se tito žáci rozhodli pro odborné vzdělávání z důvodu obav z náročnosti gymnázia (49,6 % oproti 58,4 % v průměru ) nebo některých konkrétních předmětů (například matematiky) (45,8 % oproti 32,4 %). Rozhodování žáků dále poměrně výrazně ovlivnily studijní výsledky (40,5 % oproti 32,2 %) a přání rodičů (41,2 % oproti 30,1 %).

Tab.3: Nejčastější důvody volby maturitní úrovně vzdělání – vybrané skupiny oborů (v % odpovědí rozhodně ano +  spíše ano)[4]

*    Gastronomie, hotelnictví a turismus – dominantní motivací byl zájem o získání maturity (91,9 %), na druhém místě v četnosti odpovědí je pak zájem o obor (86,5 %) a dále zájem o prakticky zaměřené vzdělání (68,9 %). Ve srovnání s technickými obory nebylo příliš dominantní očekávání dobrého uplatnění na trhu práce (45,9 %). Možnost pokračovat na VŠ byla v této skupině rovněž zmiňováno méně často, naopak asi třetina si vybrala odborné vzdělání z důvodu obav z náročnosti gymnázia nebo některých předmětů.

*    Právo, právní a veřejnosprávní činnost - nejčastější motivací byl zájem získat maturitní vzdělání (90,7 %) a zájem o obor (86,1 %). Na třetím místě pak prakticky zaměřené studium (84,3 %). Pro žáky byla důležitá možnost pokračovat ve studiu na VŠ (77,8 %), která byla uváděna lehce nadprůměrně často. Žáci v této skupině si často volili odborné zaměření z důvodu obavy z náročnosti gymnázia, resp. některých předmětů (37,0 %, 42,6 %).

*    Pedagogika, učitelství a sociální péče - nejvýraznějším důvodem volby tohoto typu vzdělání byl zájem získat maturitní vzdělání (94,6 %) a zároveň zájem o prakticky zaměřenou výuku (78,7 %). Významná pro ně byla i možnost studovat VŠ (68,9 %). Relativně častěji si tito žáci vybírali odborné vzdělání z důvodů obav z gymnázia nebo z náročnosti některých předmětů, například matematiky (43,2 %, resp. 29,2 %).

Tab. 4: Důvody volby maturitní úrovně vzdělání – vybrané skupiny oborů (v % odpovědí rozhodně ano +  spíše ano)[5]


Porovnání motivačních faktorů pro výběr učebního nebo maturitního odborného vzdělání

*    Rozhodování mezi učební a maturitní úrovní, respektive odborným a všeobecným vzděláním, není často jednoznačné a motivace k výběru učební nebo maturitní úrovně se různí.

*    Do rozhodování vstupuje celá řada faktorů, včetně špatného prospěchu a obav z nezvládnutí maturitní zkoušky nebo konkrétních předmětů, ale i otázky spojené se sociálním zázemím, s finanční situací v rodině, zájmem o kratší vzdělávání z důvodu rychlejšího vstupu na trh práce.

*    Nejdůležitějšími faktory volby učební úrovně vzdělání i odborného maturitního vzdělání jak u vyučených, tak v odborných maturitních oborech jsou zájem o prakticky zaměřené vzdělání (68 % v učebních oborech a 78 % u žáků maturitních oborů) a zájem o obory vyučované na škole. Předpoklad dobrého uplatnění na trhu práce ovlivnilo výběr odborného vzdělání více než poloviny dotázaných v obou kategoriích vzdělání (51 %, resp. 58 %).

*    V kategorii vyučených pak hrály větší roli finanční i časové náklady spojené se získáním kvalifikace. Horší finanční situace v rodině ovlivnila výběr vzdělání 20 % vyučených oproti 7 % maturantů. Kratší doba vzdělání pak představovala jeden z významných motivačních faktorů pro výběr učebního oboru (37 % vyučených). Významnou roli při výběru učební úrovně vzdělání hrála obava z nezvládnutí některých předmětů v maturitním studiu (47 %) a rovněž strach z nezvládnutí maturitní zkoušky (50 %).

*    Absolventi středního odborného vzdělání kategorie M si vybrali tento typ vzdělání především proto, že chtěli získat maturitní úroveň vzdělání (90 % z nich), a 71 % z toho důvodu, že jim později umožní pokračovat ve studiu VŠ. Na druhé straně, vysoké procento žáků (61 %) volilo odborné vzdělávání právě i z toho důvodu, že umožňuje získání odborné kvalifikace a vstup na trh práce bez dalšího studia na VŠ. Střední odborné maturitní vzdělání tak z pohledu žáků a absolventů nepředstavuje jednoznačnou přípravu k VŠ studiu, ale plní souběžně i roli přípravy pro přímý vstup na trh práce. Volba odborného vzdělání oproti gymnáziu je rovněž „volbou jednodušší varianty“, kdy obava z náročnosti gymnázia obecně ovlivnila 33 % z nich a 32 % mělo strach z některých konkrétních předmětů, kterým se v rámci odborného vzdělávání chtěli vyhnout.


Obr. 1: Co ovlivnilo výběr učebního, resp. odborného maturitního vzdělání? (v % odpovědí)




[1] Hvězdička u názvu skupiny oborů upozorňuje na nižší počet respondentů (pod 25).

[2] Šipky naznačují, zda je uvedený důvod nad nebo pod průměrem za celou skupinu vyučených. Při interpretaci je ovšem třeba vzít v úvahu výši tohoto rozdílu.


[3] Hvězdička u názvu skupiny oborů upozorňuje na nižší počet respondentů (pod 25).


Šipky naznačují, zda je uvedený úvod nad průměrem nebo pod průměrem za celou skupinu vyučených.

Šipky naznačují, zda je uvedený úvod nad průměrem nebo pod průměrem za celou skupinu vyučených.


Zpět