Hodnocení vzdělání získaného na VOŠ
Text vychází z průzkumu absolventů vyšších odborných škol s odstupem 8 let od ukončení střední školy a poskytuje údaje o tom, jak hodnotí získanou úroveň kompetencí, silné a slabé stránky přípravy na VOŠ a dovednosti, které absolventům na trhu práce chybějí.
Celá publikace, ze které jsou údaje převzaty, je dostupná na: https://infoabsolvent.cz/Temata/PublikaceAbsolventi?Stranka=9-0-163&NazevSeo=Prechod-absolventu-vyssich-odbornych-skol-do-praxe-
Poznámka: Údaje byly zjištěny z dotazování absolventů VOŠ, kteří ukončili studium ve školním roce 2010/11. Šetření probíhalo v roce 2019, tedy s odstupem 8 let od ukončení VOŠ.
Hodnocení získané úrovně jednotlivých kompetencí na VOŠ
Podstatnou oblastí vzdělávání na vyšších odborných školách je praktické zaměření a větší provázanost vzdělávání s praxí a kontakt se zaměstnavateli. Z tohoto hlediska je většina absolventů spokojena. Pozitivně hodnotí zejména:
odborné teoretické znalosti (96 % pozitivních hodnocení)
odborné praktické dovednosti (93 %)
všeobecné znalosti (89 %)
dovednost pracovat na PC (85 %)
Vysoká je i spokojenost absolventů VOŠ s tzv. měkkými dovednostmi:
komunikační dovednosti (96 %)
prezentační dovednosti (93 %)
schopnost pracovat v týmu (92 %)
samostatné rozhodování (91 %)
řešení problémů (89 %)
Relativně slabší je hodnocení:
znalost cizího jazyka (76 %, za velmi dobrou ji považuje jen 27 % dotázaných)
Obr. 1: Hodnocení úrovně získaných kompetencí (v % odpovědí)
Jaké znalosti a dovednosti absolventům VOŠ na trhu práce chybějí?
Absolventi VOŠ nejčastěji uváděli, že jim při vstupu na trh práce chyběly:
praxe v oboru (44 %)
manažerské dovednosti a schopnost vést lidi (40 %)
V oblasti odbornosti absolventi postrádali:
lepší praktické dovednosti v oboru (37 %)
lepší teoretické znalosti v oboru (27 %)
Z hlediska nároků trhu práce absolventi pociťují výraznější nedostatky v oblasti:
úrovně znalosti cizího jazyka (37 %)
Co absolventi VOŠ postrádali z hlediska uplatnění na trhu práce?
V souvislosti s nejasným postavením VOŠ a lepším ohodnocením absolventů VŠ byla relativně frekventovanou odpovědí i potřeba dosažení VŠ úrovně vzdělání (27 %).
Obor, o který mají zaměstnavatelé zájem (22 %).
Silné a slabé stránky studia na VOŠ podle názorů absolventů
K silným stránkám studia na VOŠ z pohledu absolventů těchto škol patří:
Praxe, včetně zahraniční
Odborné exkurze
Praktické zaměření výuky v souladu s reálně používanými postupy
Dobrá úroveň přednášejících se zkušenostmi z praxe
Individuální přístup, rodinné prostředí, každodenní kontakt s vyučujícími
Vysoká úroveň odborných předmětů
Možnost dálkové formy studia
Kvalitní výuka cizích jazyků
Kvalitní vzdělání odpovídající VŠ
Slabé stránky studia VOŠ jsou především:
„Středoškolský“ systém výuky, prostředí blížící se střední škole a každodenní výuka
Nižší samostatnost při výuce
Stejné nároky jako na VŠ, ovšem s nižším titulem, hůře vnímaným a ekonomicky ohodnoceným
V případě zájmu o magisterské studium prodlužování doby studia
Obr. 2: Silné a slabé stránky studia VOŠ – názory absolventů VOŠ
Pro ilustraci opět uvádíme vybrané konkrétní vyjádření respondentů Slabé stránky: Horší vnímání absolventů VOŠ oproti VŠ z pohledu zaměstnavatelů Zaměstnavatelé chtějí spíše absolventy VŠ, VOŠ berou jako méněcennou. Nízká prestiž titulu DiS. Myslím si, titul, který jsem získala, nemá na trhu práce až takovou hodnotu a to mě mrzí… Slabou stránkou je, že ač jsou v terciární úrovni vzdělávání, tak je na ně pohlíženo jak na něco málo podstatného. Nemáš titul před jménem, tak nejsi nic – jsi stále středoškolák s takovou nadstavbou. Mrzí mě, že jsou veřejností podceňované a neuznávané. Někdy mám pocit, že jsme bráni na úrovni středoškoláků. Zas na druhou stranu si mě zdrav. instituce vážily a měly absolventy z VOŠ v oblibě pro praktické dovednosti v poskytování vysoce specializované péče. Stejné nároky jako na VŠ, ovšem s nižším titulem Kladeny veliké nároky i přes to, že je to jen VOŠ, na VŠ se učí stejné věci s vyšším titulem. Úroveň byla vysoká. Dle srovnání při rozhovoru s lidmi s VŠ byla náročnost stejná. Proto si myslím, že by lidé s VOŠ měli být ve všem posuzováni stejně, jako lidé s VŠ. Bohužel to tak v praxi není. Menší samostatnost Naše učitelky nám stály neustále za prdelí a nenechaly samostatně rozhodovat spolu se sestrami v nemocnici. Učitelky byly s prominutím hloupé učitelky, které v praxi nikdy ani nebyly, a jely si své poučky a načtené knihy, místo aby nás dobře připravily na povolání. Prostě totálně k ničemu. Doba studia, zejména pokud absolvent pokračuje ve VŠ Minus v době mého studia bylo, že při dálkovém studiu byly přednášky každý týden a délka studia byla 4 roky, což bylo velmi dlouhé. Středoškolský systém výuky Prostředí blížící se spíše SŠ než VŠ. Minusy – přístup jako ke středoškolákům, jedna budova se střední. Silné stránky: Praxe Rodinné prostředí, individuálnější přístup Praktické zaměření Silné stránky je podobná osnova jako na VŠ, ale více prakticky zaměřené, což je pro některé obory to nejdůležitější. Odborné znalosti přednášejících Za silnou stránku považuji praxi v odborných zařízeních, jejich délka a výuka učiteli, kteří byli z praxe – ne teoretici. Kvalita vzdělávání odpovídá VŠ Co se týče samotného studia na VOŠ, tak v osnovách jsou na tom až na pár detailů stejně jak VŠ, co se týče zdravotnických oborů, takže úroveň vzdělávání na VOŠ je stejně kvalitní jak na VŠ. Silnou stránkou byla vysoká úroveň teoretického vzdělávání – studovaly jsme ze skript pro vysoké školy. Zahraniční praxe Dobré zázemí školy Každodenní kontakt s vyučujícími Za silnou stránku považuji každodenní kontakt studentů s vyučujícími. Možnost konzultace studijních materiálů téměř kdykoliv. |