Obory, ve kterých se žáci se zdravotním postižením vzdělávají – podle druhu postižení a oboru
Struktura žáků se zdravotním postižením je z hlediska zastoupení žáků v jednotlivých kategoriích i oborech vzdělání odlišná. Tato stránka uvádí obory, ve kterých se tito žáci vzdělávají, a to v rozdělení podle druhu zdravotního postižení a oborů (skupin oborů).
Údaje mají sloužit jako inspirace při výběru vzdělávání na střední škole.
Informace o jednotlivých oborech a školách, které ho nabízejí, jsou na tomto webu v sekci KAM NA ŠKOLU – při hledání je výhodné použít filtry pro zdravotní postižení. Výběr bude sice menší, ale jsou to školy, které jsou ochotné a připravené přijímat žáky s daným zdravotním postižením.
Pokud zúžená nabídka nebude vyhovující, třeba z hlediska dojezdové vzdálenosti, doporučujeme ověřit si možnost přijetí i na školu, která nenabízí možnost studia pro žáky se ZP, jednáním s vedením školy.
Přejít k výběru oboru můžete ZDE
Struktura žáků se zdravotním postižením vstupujících do 1. ročníků středního a vyššího odborného vzdělávání – podle druhu postižení a oborů
Žáci s mentálním postižením
Tvoří nejpočetnější skupinu z kategorie žáků se zdravotním postižením (1846 žáků). Vzdělávají se kromě oboru Praktická škola především v učebních oborech kategorie E, které jsou méně náročné a připravují pro výkon jednodušších prací. V 1. ročnících středního vzdělávání jsou nejvíce zastoupeni v následujících skupinách oborů a oborech:
65 Gastronomie, hotelnictví a turismus (275 žáků v oboru 6551E01 Stravovací a ubytovací služby)
29 Potravinářství a potravinářská chemie (175 žáků v oboru 2951E01 Potravinářská výroba)
66 Obchod (142 žáků v oboru 6651E01 Prodavačské práce).
23 Strojírenství a strojírenská výroba (134 žáků v oboru 2351E01 Strojírenské práce)
41 Zemědělství a lesnictví (112 žáků, převážně v oboru 4152E01 Zahradnické práce)
75 Pedagogika, učitelství a sociální služby (92 žáků v oboru 7541E01 Pečovatelské služby)
36 Stavebnictví, geodézie a kartografie (91 žáků v oboru 3667E01 Zednické práce)
Významné počty těchto žáků jsou i v oborech 6954E01 Provozní služby, 4155E01 Opravářské práce, 3657E01 Malířské a natěračské práce, 3356E01 Truhlářská a čalounická výroba a 2951E02 Potravinářské práce
V učebních oborech kategorie H pak mají uplatnění např. v oborech 6651H01 Prodavač, 6953H01 Rekondiční a sportovní masér a 2954H01 Cukrář
Žáci se sluchovým postižením
Tvoří relativně málo početnou skupinu (55 žáků). Jejich zastoupení v jednotlivých oborech je přitom ve srovnání s předchozí skupinou rovnoměrnější. Do 1. ročníků nastupovali nejčastěji zejména do těchto skupin oborů:
65 Gastronomie, hotelnictví a turismus (7 žáků v maturitním oboru 6542M01 Hotelnictví a 5 žáků v učebním oboru 6551H01 Kuchař-číšník)
18 Informatické obory (8 žáků v maturitním oboru 1820M01 Informační technologie)
53 Zdravotnictví (6 žáků v maturitním oboru 5344M03 Asistent zubního technika)
79 Obecná příprava (4 žáci v oboru 7941K41 Gymnázium)
41 Zemědělství a lesnictví (3 žáci v oboru 4152E01 Zahradnické práce)
Žáci se zrakovým postižením
Představují početně ještě menší skupinu (34 žáků). Do 1. ročníku vstupovali značně rozptýleně do různých kategorií (učebních E i H, maturitních M i L0). Nejvíce žáků začalo studovat v oborech:
6341M02 Obchodní akademie (5 žáků),
6953H01 Rekondiční a sportovní masér (5 žáků)
6941L02 Masér sportovní a rekondiční (4 žáci)
7541E01 Pečovatelské služby (4 žáci)
7541M01 Sociální činnost (3 žáci)
Žáci s vadami řeči
Tvoří nejméně početnou skupinu (21 žáků) a zároveň jsou rozptýleni v různých oborech. Z tohoto hlediska je obtížné vymezit obory studia typické pro tento druh postižení. Do 1. ročníků vstoupili nejčastěji do oborů:
4152E01 Zahradnické práce (4 žáci)
6551E01 Stravovací a ubytovací služby (4 žáci)
3667E01 Zednické práce (2 žáci)
2351E01 Strojírenské práce (1 žák)
2954H01 Cukrář (1 žák)
Žáci s tělesným postižením
Tato skupina je ve srovnání s předchozími mírně početnější (78 žáků) a žáci jsou zastoupeni v mnoha učebních i maturitních oborech. Nejčastěji vstupovali nově do 1. ročníků do těchto oborů:
6351J01 Obchodní škola (14 žáků v oboru, který poskytuje střední vzdělání, tedy neposkytuje ani vyučení, ani maturitu)
6341M02 Obchodní akademie (10 žáků)
7862C02 Praktická škola dvouletá a 7862C01 Praktická škola jednoletá (9 a 5 žáků)
2651E01 Elektrotechnické a strojně montážní práce (5 žáků)
4152E01 Zahradnické práce (4 žáci)
6954E01 Provozní služby (4 žáci)
7541M01 Sociální činnost (4 žáci)
Žáci s vývojovými poruchami
Tito žáci tvoří více početně zastoupenou skupinu (493 žáků) a vzdělávají se téměř ve všech skupinách oborů. Nově přijímáni do 1. ročníků byli zejména do následujících skupin oborů:
65 Gastronomie, hotelnictví a turismus (90 žáků, převážně do oboru 6551E01 Stravovací a ubytovací služby)
36 Stavebnictví, geografie a kartografie (71 žáků, do mnoha stavebních oborů kategorie E)
41 Zemědělství a lesnictví (53 žáků, převážně do oboru 4152E01 Zahradnické práce, ale i mnoha dalších)
23 Strojírenství a strojírenská výroba (52 žáků, převážně do oboru 2351E01 Strojírenské práce, ale i několika dalších)
Žáci se souběžným postižením více vadami
Tito žáci tvoří poměrně početnou skupinu (do 1. ročníků středních škol vstoupilo 816 těchto žáků). Vzdělávají se téměř ve všech skupinách oborů; v rámci 1. ročníku byli nejčastěji zastoupeni ve skupině:
78 Obecně odborná příprava (478 žáků, obor Praktická škola)
Dále pak méně často např. ve skupinách:
69 Osobní a provozní služby (106 žáků, obor 6954E01 Provozní služby)
41 Zemědělství a lesnictví (54 žáků, převážně obory 4152E01 Zahradnické práce a 4152E02 Zahradnická výroba
Žáci s autismem
Jsou poměrně málo početnou skupinou. Žáci byli poměrně rozptýleni jak v učebních, tak v maturitních oborech všech skupin oborů. Značná část vstupuje do oboru Praktická škola (24 žáků), další pak např. do oborů:
4152E01 Zahradnické práce (9 žáků)
6341M02 Obchodní akademie (5 žáků)
1820M01 Informační technologie (4 žáci)
6551E01 Stravovací a ubytovací služby (4 žáci)
6843M01 Veřejnosprávní činnost (4 žáci)
Tabulka: Počty žáků se ZP vstupujících do 1. ročníků středního vzdělávání
– podle druhu postižení a skupin oborů
(stav k 30. 9. 2017)[1]
[1] Uváděni jsou pouze žáci, kteří se vzdělávají ve speciálních třídách, a žáci, jejichž integrace vyžaduje finanční prostředky.