Obecně platí, že významné procento absolventů středních škol při hledání prvního zaměstnání využívá jak formální pomoci institucí, tak i neformální pomoci rodinných příslušníků a přátel. Uplatnění absolventů se zdravotním postižením na trhu práce je z mnoha hledisek obtížnější než u zdravé populace, z tohoto hlediska potřebují při vstupu na trh práce a hledání zaměstnání výraznější pomoc.
Na jaké instituce nebo rodinné příslušníky mají v úmyslu se absolventi se zdravotním postižením při vstupu na trh práce obrátit se žádostí o pomoc?
Podobně jako u běžné populace chce většina absolventů se zdravotním postižením při hledání pracovního uplatnění využít především pomoci rodičů a příbuzných (82,4 %) a dále kamarádů (64,5 %).
Z hlediska institucionální a profesionální pomoci nadpoloviční většina se chce obrátit na IPS UP (65,4 %). Přibližně pětina dotázaných očekává pomoc od pracovníků školy, zejména výchovného poradce školy (22,5 %) nebo jiného učitele (20,1%). Část absolventů se zdravotním postižením se chce obrátit i na organizace zdravotně postižených (12,9 %), pedagogicko-psychologické poradny (10 %), speciálně pedagogická centra (10,4 %) nebo neziskové organizace (8,3 %). Údaje ilustruje obrázek.
Obrázek: Subjekty, na které se absolventi se zdravotním postižením chtějí obrátit se žádostí o pomoc při hledání pracovního uplatnění (v % odpovědí, možnost výběru více odpovědí současně)
Očekávaná pomoc subjektů a institucí při hledání pracovního uplatnění – podle druhu postižení
Z hlediska očekávané pomoci se absolventi podle jednotlivých sledovaných druhů zdravotního postižení příliš neliší. Většina se chystá při vstupu na trh práce využít především pomoc rodičů a příbuzných (79 % - 86 %) a kamarádů (59 % - 68 %).
Tabulka: Subjekty, na které se absolventi se zdravotním postižením chtějí obrátit se žádostí o pomoc při hledání pracovního uplatnění – podle druhu postižení (v % odpovědí, možnost výběru více odpovědí současně)
|
Jiného učitele školy |
IPS UP |
Organizaci zdravotně postižených |
Pedagogicko-psych. poradny |
Speciální pedagogická centra |
Neziskovou organizaci |
Výchovného poradce školy |
Rodiče a příbuzné |
Sluchové |
18,0 |
59,7 |
21,7 |
16,4 |
20,0 |
19,7 |
25,0 |
79,7 |
Zrakové |
20,3 |
70,2 |
21,3 |
14,3 |
14,5 |
14,9 |
24,7 |
79,3 |
Tělesné |
28,6 |
66,1 |
42,5 |
20,0 |
31,1 |
22,7 |
32,8 |
83,6 |
Mentální |
20,0 |
63,8 |
5,8 |
5,5 |
4,1 |
5,0 |
23,5 |
81,4 |
Více vad |
26,0 |
71,8 |
27,3 |
19,2 |
25,7 |
17,6 |
26,9 |
85,9 |
SPU |
19,7 |
70,2 |
3,4 |
8,3 |
5,7 |
3,0 |
19,3 |
85,7 |
Celkem‑bez rozlišení druhu postižení |
20,1 |
65,3 |
12,7 |
9,9 |
10,5 |
8,4 |
22,2 |
82,2 |
Očekávaná pomoc subjektů a institucí při hledání pracovního uplatnění – podle formy integrace
Významně častěji se na organizace zdravotně postižených, pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra nebo neziskové organizace mají v úmyslu se žádostí o pomoc při hledání zaměstnání obrátit žáci docházející do speciálních škol. Podrobné údaje ukazuje tabulka.
Tabulka: Subjekty, na které se absolventi se zdravotním postižením chtějí obrátit se žádostí o pomoc při hledání pracovního uplatnění – podle formy integrace (v % odpovědí, možnost výběru více odpovědí současně)
|
Výchovného poradce školy |
Jiného učitele školy |
IPS UP |
Organizaci zdravotně postižených |
PPP |
SPC |
Neziskovou organizaci |
Rodiče a příbuzné |
Kamarády |
Speciální škola |
25,3 |
24,6 |
62,9 |
21,4 |
14,0 |
15,2 |
13,5 |
82,2 |
64,7 |
Speciální třída v běžné škole |
19,8 |
15,0 |
68,1 |
6,5 |
7,4 |
5,7 |
4,7 |
84,4 |
64,5 |
Běžná škola |
21,1 |
18,8 |
66,4 |
7,4 |
7,1 |
8,5 |
4,7 |
80,7 |
64,4 |
Celkem‑bez rozlišení formy integrace |
22,5 |
20,1 |
65,4 |
12,9 |
10,0 |
10,4 |
8,3 |
82,4 |
64,5 |