Předčasné odchody ze vzdělávání v ČR a zemích EU
Cílem této stránky je poskytnout základní informace o problematice předčasných odchodů ze středního vzdělávání, a to jak v českém, tak v evropském kontextu. Dozvíte se zde např. počty žáků, kteří předčasně ukončují střední vzdělávání, proč jde o závažný problém či jaké strategie můžou přispět ke snížení počtu těchto předčasných odchodů.
Jsou předčasné odchody ze vzdělávání na středních školách problém?
Opuštění vzdělávání bez dostatečné kvalifikace je nepříznivým jevem zejména z hlediska vyššího rizika nezaměstnanosti mladistvých, kteří se namísto vstupu na trh práce a zahájení pracovní aktivity stávají příjemci sociálních dávek. To ve svých důsledcích může vést až k sociálnímu vyloučení a růstu společenského napětí. Na společenské úrovni je vzdělání spojeno s produktivitou, inovací, hospodářským růstem i sociální soudržností. V kontextu nižšího ekonomického růstu a konkurenceschopnosti představuje předčasné opuštění vzdělání nevyužití pracovního potenciálu mladých lidí i větší tlak na růst sociálních výdajů. Předčasný odchod ze vzdělávání je často spojený se sociálním znevýhodněním rodin a nízkou vzdělanostní úrovní rodičů, a je tak vysoce rizikovým faktorem rozvoje sociálně-patologických jevů i vzniku sociální exkluze.
Předčasné ukončení školní docházky představuje promarnění příležitostí mladých lidí a plýtvání sociálním a ekonomickým potenciálem.
Kolik mladých lidí ročně opustí předčasně středoškolskou vzdělávací dráhu?
V roce 2009 ukončilo v EU více než 6 milionů mladých lidí ve věku
od 18 do 24 let (tj. 14,4 %) školní docházku a odbornou přípravu
jen s nižším sekundárním vzděláním nebo nižší kvalifikací.
Jedním z hlavních cílů EU v rámci strategie pro oživení hospodářského
růstu je ale do roku 2020 snížit tento podíl na asi 10%. Vývoj do roku 2017
ukazuje, že se tento záměr v průměru EU daří naplnit.
Tabulka 1: Předčasné odchody ze vzdělávání (%)[1] [2]
|
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
EU (28 countries) |
: |
17 |
16,4 |
16 |
15,7 |
15,3 |
14,9 |
14,7 |
14,2 |
13,9 |
13,4 |
12,7 |
11,9 |
11,2 |
11 |
10,7 |
10,6 |
EU (27 countries) |
17,2 |
17 |
16,5 |
16,1 |
15,8 |
15,4 |
15 |
14,8 |
14,3 |
14 |
13,5 |
12,8 |
12 |
11,3 |
11 |
10,8 |
10,6 |
Eurozóna (19 ct.) |
19 |
18,8 |
18,3 |
17,9 |
17,5 |
17,2 |
16,7 |
16,3 |
15,7 |
15,4 |
14,6 |
13,8 |
12,8 |
11,9 |
11,6 |
11,1 |
11 |
Eurozóna (18 ct.) |
19,1 |
18,9 |
18,4 |
17,9 |
17,6 |
17,3 |
16,8 |
16,4 |
15,8 |
15,5 |
14,7 |
13,8 |
12,9 |
11,9 |
11,7 |
11,2 |
11 |
Belgium |
13,8 |
14,1 |
14,3 |
13,1 |
12,9 |
12,6 |
12,1 |
12 |
11,1 |
11,9 |
12,3 |
12 |
11 |
9,8 |
10,1 |
8,8 |
8,9 |
Bulgaria |
20,5 |
20,7 |
21,9 |
21,4 |
20,4 |
17,3 |
14,9 |
14,8 |
14,7 |
12,6 |
11,8 |
12,5 |
12,5 |
12,9 |
13,4 |
13,8 |
12,7 |
Czech Republic |
: |
5,7 |
6,5 |
6,3 |
6,2 |
5,1 |
5,2 |
5,6 |
5,4 |
4,9 |
4,9 |
5,5 |
5,4 |
5,5 |
6,2 |
6,6 |
6,7 |
Denmark |
9,2 |
9 |
10,4 |
8,8 |
8,7 |
9,1 |
12,9 |
12,5 |
11,3 |
11 |
9,6 |
9,1 |
8 |
7,8 |
7,8 |
7,2 |
8,8 |
Germany |
12,3 |
12,5 |
12,8 |
12,1 |
13,5 |
13,7 |
12,5 |
11,8 |
11,1 |
11,8 |
11,6 |
10,5 |
9,8 |
9,5 |
10,1 |
10,3 |
10,1 |
Estonia |
14,7 |
13,6 |
13,7 |
13,9 |
14 |
13,4 |
14,4 |
14 |
13,5 |
11 |
10,6 |
10,3 |
9,7 |
12 |
12,2 |
10,9 |
10,8 |
Ireland |
: |
14,6 |
13,1 |
13,1 |
12,5 |
12,2 |
12 |
11,7 |
11,8 |
11,9 |
11 |
9,9 |
8,6 |
6,9 |
7 |
6,2 |
5,1 |
Greece |
16,9 |
16,2 |
15,6 |
14,5 |
13,3 |
15,1 |
14,3 |
14,4 |
14,2 |
13,5 |
12,9 |
11,3 |
10,1 |
9 |
7,9 |
6,2 |
6 |
Spain |
29,7 |
30,9 |
31,7 |
32,2 |
31 |
30,3 |
30,8 |
31,7 |
30,9 |
28,2 |
26,3 |
24,7 |
23,6 |
21,9 |
20 |
19 |
18,3 |
France |
13,5 |
13,4 |
12,7 |
12,3 |
12,5 |
12,7 |
12,8 |
11,8 |
12,4 |
12,7 |
12,3 |
11,8 |
9,7 |
9 |
9,2 |
8,8 |
8,9 |
Croatia |
: |
8 |
7,9 |
5,4 |
5,1 |
4,7 |
4,5 |
4,4 |
5,2 |
5,2 |
5 |
5,1 |
4,5 |
2,8 |
2,8 |
2,8 |
3,1 |
Italy |
25,9 |
24,2 |
23 |
23,1 |
22,1 |
20,4 |
19,5 |
19,6 |
19,1 |
18,6 |
17,8 |
17,3 |
16,8 |
15 |
14,7 |
13,8 |
14 |
Cyprus |
17,9 |
15,9 |
17,3 |
20,6 |
18,2 |
14,9 |
12,5 |
13,7 |
11,7 |
12,7 |
11,3 |
11,4 |
9,1 |
6,8 |
5,2 |
7,6 |
8,6 |
Latvia |
: |
16,5 |
18,8 |
15,9 |
15,4 |
15,6 |
15,6 |
15,5 |
14,3 |
12,9 |
11,6 |
10,6 |
9,8 |
8,5 |
9,9 |
10 |
8,6 |
Lithuania |
14,9 |
13,4 |
11,4 |
10,3 |
8,4 |
8,8 |
7,8 |
7,5 |
8,7 |
7,9 |
7,4 |
6,5 |
6,3 |
5,9 |
5,5 |
4,8 |
5,4 |
Luxembourg |
18,1 |
17 |
12,3 |
12,7 |
13,3 |
14 |
12,5 |
13,4 |
7,7 |
7,1 |
6,2 |
8,1 |
6,1 |
6,1 |
9,3 |
5,5 |
7,3 |
Hungary |
13,1 |
12,2 |
12 |
12,6 |
12,5 |
12,5 |
11,4 |
11,7 |
11,5 |
10,8 |
11,4 |
11,8 |
11,9 |
11,4 |
11,6 |
12,4 |
12,5 |
Malta |
54,4 |
53,2 |
49,9 |
42,1 |
33 |
32,2 |
30,2 |
27,2 |
25,7 |
23,8 |
22,7 |
21,1 |
20,5 |
20,3 |
19,8 |
19,7 |
18,6 |
Netherlands |
15,1 |
15,3 |
14,3 |
14,1 |
13,5 |
12,6 |
11,7 |
11,4 |
10,9 |
10 |
9,2 |
8,9 |
9,3 |
8,7 |
8,2 |
8 |
7,1 |
Austria |
10,2 |
9,5 |
9 |
9,8 |
9,3 |
10 |
10,8 |
10,2 |
8,8 |
8,3 |
8,5 |
7,8 |
7,5 |
7 |
7,3 |
6,9 |
7,4 |
Poland |
7,4 |
7,2 |
6 |
5,6 |
5,3 |
5,4 |
5 |
5 |
5,3 |
5,4 |
5,6 |
5,7 |
5,6 |
5,4 |
5,3 |
5,2 |
5 |
Portugal |
44,3 |
45 |
41,2 |
39,3 |
38,3 |
38,5 |
36,5 |
34,9 |
30,9 |
28,3 |
23 |
20,5 |
18,9 |
17,4 |
13,7 |
14 |
12,6 |
Romania |
21,7 |
23 |
22,5 |
22,4 |
19,6 |
17,9 |
17,3 |
15,9 |
16,6 |
19,3 |
18,1 |
17,8 |
17,3 |
18,1 |
19,1 |
18,5 |
18,1 |
Slovenia |
6,4 |
5,1 |
4,6 |
4,3 |
4,9 |
5,6 |
4,1 |
5,1 |
5,3 |
5 |
4,2 |
4,4 |
3,9 |
4,4 |
5 |
4,9 |
4,3 |
Slovakia |
: |
6,7 |
5,3 |
6,8 |
6,3 |
6,6 |
6,5 |
6 |
4,9 |
4,7 |
5,1 |
5,3 |
6,4 |
6,7 |
6,9 |
7,4 |
9,3 |
Finland |
9,5 |
9,7 |
10,1 |
10 |
10,3 |
9,7 |
9,1 |
9,8 |
9,9 |
10,3 |
9,8 |
8,9 |
9,3 |
9,5 |
9,2 |
7,9 |
8,2 |
Sweden |
10,2 |
10 |
9,2 |
9,2 |
10,8 |
8,6 |
8 |
7,9 |
7 |
6,5 |
6,6 |
7,5 |
7,1 |
6,7 |
7 |
7,4 |
7,7 |
United Kingdom |
17,8 |
17,6 |
12,1 |
12,1 |
11,5 |
11,2 |
16,6 |
16,9 |
15,7 |
14,8 |
14,9 |
13,4 |
12,4 |
11,8 |
10,8 |
11,2 |
10,6 |
Iceland |
30,9 |
28,8 |
20,3 |
24,9 |
24,9 |
25,6 |
23,2 |
24,4 |
21,3 |
22,6 |
19,7 |
20,1 |
20,5 |
19,1 |
18,8 |
19,8 |
17,8 |
Norway |
8,9 |
13,5 |
6,3 |
4,7 |
4,6 |
17,8 |
18,4 |
17 |
17,6 |
17,4 |
16,6 |
14,8 |
13,7 |
11,7 |
10,2 |
10,9 |
10,4 |
Switzerland |
6,6 |
6,7 |
9,7 |
9,5 |
9,7 |
9,6 |
7,6 |
7,7 |
9,1 |
6,7 |
6,3 |
5,5 |
5,6 |
5,6 |
5,2 |
4,9 |
4,5 |
Montenegro |
: |
: |
: |
: |
: |
: |
: |
: |
: |
: |
7,2 |
6,7 |
5,6 |
5,1 |
5,7 |
5,5 |
5,4 |
Macedonia |
: |
: |
: |
: |
: |
22,8 |
19,9 |
19,6 |
16,2 |
15,5 |
13,5 |
11,7 |
11,4 |
12,5 |
11,4 |
9,9 |
8,5 |
Turkey |
: |
: |
: |
: |
: |
48,8 |
46,9 |
45,5 |
44,3 |
43,1 |
41,9 |
39,6 |
37,5 |
38,3 |
36,4 |
34,3 |
32,5 |
Česká republika si v tomto ohledu vedla relativně dobře do roku
2011, kdy se podíl předčasných odchodů ze vzdělávání snížil až pod 5 %. Další
vývoj je však znepokojivý, od roku 2012 podíl předčasných odchodů trvale roste
a přibližuje se 7 %.
Problém s předčasnými odchody tedy u nás narůstá. Nejsou to již
pouze mladí lidé pocházející ze znevýhodněného prostředí a nevyhovujícího
rodinného zázemí, kteří mají vysokou míru rizika předčasného ukončení
vzdělávací dráhy. Objevuje se tu nová skupina mladých lidí, kterým se
nepodařilo v rámci středního odborného vzdělávání složit maturitu a následně
přichází na trh práce bez kvalifikace.
V současné době je věnována pozornost oběma příčinám
předčasných odchodů ze vzdělávání. Problém neúspěšnosti u maturitní zkoušky je
předmětem zájmu MŠMT a dalších institucí a jeho řešení vyžaduje jiné přístupy
než problémy mladých lidí ze znevýhodněného prostředí, kterým je věnována další
část textu.
Úspěšné završení vzdělávací dráhy se přitom může stát pojistkou proti dlouhodobé nezaměstnanosti, případně může mladého člověka ochránit před hrozbou sociální exkluze.
Co ovlivňuje a jak probíhá proces ukončení vzdělávací dráhy?
Do procesu, který vede k předčasnému ukončení vzdělávací dráhy,
zasahuje mnoho proměnných. Ty nejvýznamnější, rozdělené do 5 kategorií, jsou
uvedeny v následující tabulce:
Tabulka 2: Systémový přístup k předčasným odchodům ze vzdělávání [3]
Systémový přístup k předčasným odchodům ze vzdělávání |
|
Kategorie |
Proměnné |
Individuální úroveň |
Problémy se zvládáním školních požadavků, poruchy chování nebo učení, problémy se sebehodnocením a další. |
Rodina |
Násilí v rodině, alkohol, drogová závislost, důvěra v rodině, spolehnutí se na rodiče, úroveň vzdělání rodičů, finanční zdroje, nezaměstnanost rodičů. |
Škola |
Školní ethos, klima, disciplína, management, účast žáků na školním plánování, zapojení rodičů. |
Společnost (komunita) |
Podpora – např. dostupnost mimoškolní podpory, zázemí, lokální situace, infrastruktura, skutečnost, zda se jedná o město či vesnici, zda se jedná o tzv. vyloučenou lokalitu. |
Další vzdělávání |
Možnost dalšího vzdělávání a situace na trhu práce – míra nezaměstnanosti, proces přechodu na trh práce, příležitosti dalšího vzdělávání, možnosti zaměstnání. |
Samotný individuální proces vedoucí k předčasnému odchodu se pak
dá, dle studie projektu PROPOS [4], popsat tímto
schématem:
Obrázek 1: Fáze procesu předčasného odchodu ze vzdělávání [5]
Jak tento problém řešit?
Komplexní politická opatření zaměřená proti předčasnému
ukončování školní docházky by se na základě doporučení strategie EU „Evropa
2020“ měla soustředit na prevenci, intervenci
a kompenzaci.
Preventivní opatření
Při prevenci je třeba především zabránit vzniku podmínek, jež
mohou vést k předčasnému ukončování školní docházky. Za jeden
z nejúčinnějších prostředků je možno považovat kvalitní vzdělávání a péči
již v raném dětství. Dostupnost kvalitního předškolního vzdělávání je proto
potřeba zvýšit. Další preventivní opatření se mají zaměřit zejména na otázky,
jako je systematická jazyková podpora pro děti z rodin migrantů, posílení
integrace nebo cílená podpora znevýhodněných žáků.
Intervenční opatření
Intervence řeší objevující se obtíže v rané fázi a snaží se
zabránit tomu, aby vedly k předčasnému ukončení školní docházky. Opatření
týkající se škol jako celku mají za cíl zlepšit školní klima a vytvořit motivující
výukové prostředí. Účinnou formou pomoci ohroženým žákům mohou být systémy
včasného varování a lepší spolupráce s rodiči. Vysoce účinným prostředkem
poskytnutí relevantní podpory bývá i vytváření sítí kontaktů s aktéry mimo
školu a přístup k sítím místní podpory. Opatření zaměřená na studenty zahrnují pedagogické
vedení a doučování žáků, individuální výukové přístupy a finanční podporu, jako
např. příspěvky na vzdělávání.
Kompenzační opatření
Kompenzační opatření skýtají příležitosti ke vzdělávání a odborné
přípravě těm, kteří již školní docházku předčasně ukončili. Mohou mít podobu
finančních nebo jiných typů podpory. Jde o to motivovat mladé lidi, aby se
znovu zapojili do systému řádného vzdělávání, nebo jim nabídnout tzv. „druhou
šanci“.
[1] http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&plugin=1&language=en&pcode=t2020_40
[2] Indikátor předčasných odchodů ze vzdělávání zahrnuje osoby ve věku 18 až 24 let, které splňují 2 podmínky: nejvyšší získané vzdělání je ISCED 0, 1, 2 nebo 3c a respondenti uvedli, že se 4 týdny předcházející výzkumu neúčastnili žádného vzdělávání (čitatel). Jmenovatel zahrnuje celou populaci stejné věkové skupiny, s výjimkou respondentů, kteří na otázku nedopověděli. Oba údaje jsou převzaty ze šetření EU Labour Force Survey.
[3] The National Economic and Social Forum. Early School Leavers. Forum Report No. 24, Dublin Stationery Office. 2002. 135 s.
[5] Převzato z publikace Vacek, J., Pacnerová, H., & Menclová, M. (2008). Příčiny předčasných odchodů ze středního školního vzdělávání u žáků ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, průzkum pro projekt PROPOS. Praha: Centrum adiktologie a IPPP.