Instituce: IQ Roma servis, o. s., Vranovská 846/45, 614 00 Brno
Autor: Klára Hamplová (doplněno na základě informací z webových stránek IQ Roma servis)
Klíčová slova: mentoring, kompetence klienta, doučování, nezisková organizace, zakázka klienta, odborné vzdělání
Mladí Romové jsou výrazně méně úspěšní při ukončování základního vzdělání a při vstupu a průchodu středoškolským studiem, než jejich vrstevníci z majoritní společnosti. Proto je potřeba je motivovat, aby nevzdávali investice do své vlastní budoucnosti, a aktivizovat jejich přirozené schopnosti prostřednictvím kontinuální individuální podpory. Důležitým nástrojem podpory je adresná individuální podpora formou mentoringu.
Kontext
IQ Roma servis, o. s. je nezisková organizace, která se zaměřuje na oblast sociální práce, sociálního poradenství a sociálního začleňování. Cílovou skupinou naší přímé práce jsou primárně sociálním vyloučením ohrožení Romové a Romky v nepříznivé životní situaci, kterou oni sami chtějí aktivně řešit a měnit. V případě potřeby a volné kapacity nabízíme naše služby také dalším osobám potýkajícím se s uvedenými jevy bez ohledu na etnickou příslušnost. Služby přímé práce primárně realizujeme v rámci jihomoravského regionu. Koncepční práci, vzdělávání a vybrané kampaně realizujeme v rámci celé ČR. Ročně pomáháme zhruba 2000 potřebným lidem v Brně, Břeclavi, Vyškově a terénně v dalších obcích Jihomoravského kraje.
IQ Roma servis realizuje celou řadu projektů zaměřených na podporu vzdělávání romské mládeže, např.:
Gendalos – krok k úspěšnému studiu (realizace: 1. 8. 2014 – 30. 4. 2016)
Projekt reaguje na nízkou míru vzdělanosti mezi romskou komunitou, kdy 70 % Romů má jen ZŠ. Jeho cílem je zvýšit počet Romů, kteří úspěšně absolvují SŠ. Pilířem aktivit je adresná individuální podpora formou mentoringu, cílené motivační aktivity žáků ukončujících ZŠ a studentů SŠ, rozvojové a osobnostní workshopy a koordinované vtažení všech partnerů klíčových pro úspěšný průchod studiem. Zapojené SŠ budou podpořeny v procesech inkluzivního vzdělávání. Projekt také počítá s oslovováním a zapojováním dobrovolníků a jejich rozvojem jako významným zdrojem udržitelnosti a kapacity.
Gendalos – vzdělávací a stipendijní program (realizace: 1. 5. 2014 – 1. 5. 2015),
Prostřednictvím programu Gendalos jsou podporovaní studenti středních a vysokých škol ve věku od 15 do 26 let ze sociálně slabých rodin, především Romové, pro které jsou náklady spojené se studiem náročnou položkou v rodinném rozpočtu. Projektový grant přináší adresnou podporu motivovaným romským studentům v rámci stipendijního fondu Gendalos. Podpora je zaměřena na čtyři hlavní oblasti: (1) nákup hmotných pomůcek potřebných pro studium, (2) zajištění doplňujícího vzdělání, (3) nákup zvýhodněné městské hromadné dopravy a (4) podpora pro studenty soukromých škol.
Gendalos: otevřená cesta ke vzdělání (realizace: 1. 1. 2014 – 31. 12. 2014)
Projekt reaguje primárně na dva klíčové problémy: (1) nízkou úroveň vzdělání a vysokou míru nedokončování středních škol mladé romské generace a (2) omezené možnosti podpory rodiny a ekonomické překážky ve studium. Aktivity představují ucelený soubor systematické podpory primárně zaměřené na romské středoškolské studenty, s přesahem na jejich širší rodinné zázemí. Prioritu tvoří programy pro mládež orientované na úspěšné dokončování sekundárního vzdělávacího cyklu a budování podpůrného domácího prostředí. Projekt zprostředkovává studentům individuální podporu v podobě poradenství a doučování, program je doplněn o skupinové motivační a preventivní aktivity.
Co je to mentoring?
Proč mentoring? Mentoring vznikl pro zefektivnění práce s klienty v rámci programu Gendalos. Postupem času se ukázalo, že pracovník dokáže dobře pomoci klientovi v problémech se studiem, koordinovat spolupráci se školou i s rodinou, ale ať už z nedostatku času či znalostí nemůže efektivně doučovat klienty v jednotlivých předmětech. Zvlášť u středoškolských klientů, na které je program zaměřen, není v silách pracovníka mít odborné znalosti ze všech předmětů, které potřebují. V matematice či angličtině se to dá řešit pomocí doučovacích skupinek, protože zájemců je více, ale co v případě odborných předmětů? Například účetnictví, technologie potravin, právo nebo sociální péče. Poptávka je široká a nebylo v silách naší organizace zorganizovat tolik doučovacích skupinek, zvlášť pokud by na každou chodil třeba jeden člověk.
Samotné doučování navíc nestačí. Dokonce může být pro klienta kontraproduktivní. V některých případech může vést k pouhému konzumování, zjednodušení. Klient může získat dojem, že ve škole, kde je náročnější dávat pozor a nemá tak individuální přístup jako při individuálním doučování nebo doučování v malých skupinkách, nebude učení věnovat tolik pozornosti, protože mu to pak někdo znovu vysvětlí. Může ztrácet vlastní iniciativu. A to rozhodně není naším cílem. V rámci programu chceme podporovat vlastní kompetence klienta, aby postupem času zvládal přípravu do školy a později zvyšování své kvalifikace sám a nepotřeboval naši pomoc.
A nakonec, jak je známo, znalosti a dovednosti získané ve škole jsou pouze minimem, které člověk musí znát ve své profesi. Pro získání dobrého zaměstnání se požaduje mnohem více. A jednou z cest, jak získat další potřebné znalosti a dovednosti, je mít u sebe člověka, který dokáže nasměrovat, inspirovat a provázet procesem vzdělávání. Tedy mentora.
Mentoring naplňuje poslání organizace IQ Roma servis. "CHCEME SVĚT, VE KTERÉM BUDOU EXISTOVAT ŽIVÉ A PŘÁTELSKÉ VZTAHY MEZI ROMY A MAJORITNÍMI OBYVATELI - SVĚT, VE KTERÉM BUDOU ROMOVÉ PŘIROZENĚ ZASTÁVAT DŮSTOJNÉ SPOLEČENSKÉ ROLE S RESPEKTEM KE SVÉ KULTUŘE A NÁRODNOSTI."
Mentorský program – s kým pracujeme?
Cílovou skupinu, se kterou pracujeme, tvoří zejména sociálním vyloučením ohrožení obyvatelé Jihomoravského kraje, především Romové, kteří žijí v nepříznivé životní situaci, kterou oni sami chtějí aktivně řešit a měnit a jejich poptávka spadá do kompetence organizace. Proto i v rámci mentorského programu se snažíme pomoci především romské mládeži ve věku 15 – 26 let, která se vzdělává v rámci sekundárního a terciárního vzdělávacího cyklu, chce získat dobré vzdělání a na vzdělávacím procesu se aktivně podílet.
Vzdělávací úspěch však může být u této skupiny ohrožen některými z nepříznivých vlivů, se kterým se potýkají. Jsou to zejména nestabilní ekonomická situace rodiny, častý neúspěch rodičů a nedostatek podnětných vzorů, nedostatečná podpora ze strany rodiny (rodiče často mají pouze základní vzdělání), potýkají se s nedůvěrou až odmítáním ze strany pedagogů či. S tím je také propojena často „atraktivní“ zkušenost mladých z této cílové skupiny s neexistencí povinností v období adolescence, se kterou se často setkávají ve svém okolí. Pokud se tedy oba aspekty propojí, může to ohrozit úspěšnost vzdělávacího procesu těchto studentů.
Kdo je to mentor?
Mentorem se může stát kdokoliv z řad majoritního obyvatelstva, který je starší 20 let, má dokončené středoškolské vzdělání a je ochotný věnovat alespoň po dobu půl roku 2 hodiny týdně některému z našich klientů. Aby se mohl stát mentorem, musí absolvovat pohovor s koordinátorem dobrovolníků. Od nového školního roku také odstartuje skupinové vzdělávání mentorů, kde se mohou seznámit s problematikou sociálního vyloučení, specifikou práce s romským klientem, naučí se základy individuálního plánování a seznámí se s některými formami efektivní komunikace. Cílem tohoto školení bude také pomoci budoucímu mentorovi kvalitně pracovat se zakázkou klienta a umět reflektovat naplňování klientových cílů.
Cíle mentoringu
V předchozím textu byla popsána východiska, proč vznikl mentorský program. K čemu tedy má směřovat?
Ambicí mentorského programu je podpora vzdělávacích úspěchů mladé romské generace. Oblast vzdělávání je úzce propojena i s dalšími rovinami (osobnostní, volnočasovou, sociální…), každopádně vzdělávací cíle jsou hlavní a výchozí ukazatele.
Cíle mentoringu jsou rozděleny do pěti oblastí. V první řadě je to vzdělávání. Mentor má klientovi pomoci stabilizovat a zlepšit známky ve škole. Pomoci mu s organizací učení a naučit ho, jak zvládat učení a přípravu do školy sám. Mentorský program má ale i další ambice. Setkávání se starším a zkušenějším mentorem má klientovi pomoci v osobnostním rozvoji, může získat užitečnou zpětnou vazbu. Mentor také může klientovi ukázat nové možnosti trávení volného času.
Jak mentoring probíhá?
Mentora může získat klient, který už nějakou dobu (zpravidla alespoň měsíc) spolupracuje s IQ Roma servis v rámci programu Gendalos. Za tuto dobu prokáže, že je opravdu odhodlaný pracovat na svém vzdělávání a má i možnost se svým klíčovým pracovníkem dobře zmapovat své potřeby - je tedy možné vytvořit zakázku na mentora co nejkonkrétněji. Zkušenost ukázala, že právě jasná definice zakázky do mentorství (např. „chci zlepšit známku z angličtiny a konečně se alespoň trochu domluvit“) je dobrým základem při vznikajícím vztahu mezi klientem a mentorem, který dovolí vytvořit důvěru plynoucí ze zkušenosti, že mentor může klientovi opravdu pomoci.
Poté klíčový pracovník na základě klientových požadavků a specifik (např. obor, který klient studuje) společně s koordinátorem dobrovolníků vybere vhodného mentora. Pracovník s mentorem probere obsah klientovy počáteční zakázky a důležité informace, které je možné mentorovi sdělit. Pracovník také koordinuje schůzku mentora s klientem, kde společně nastaví jasná pravidla spolupráce. Pokud je to možné, ukázalo se jako vhodné seznámit mentora také s rodiči klienta a i s nimi nastavit spolupráci tak, aby věděli, jak nejlépe můžou své dítě v setkávání s mentorem podpořit.
Dále už jsou schůzky plně na klientovi a mentorovi. Pracovník průběžně s mentorem i klientem reflektuje jejich spolupráci a naplňování zakázky, která byla pro mentoring stanovena.
Zhodnocení dosavadního průběhu mentoringu
Do programu mentoring byli zapojeni v jeho pilotním roce 4 klienti. U třech klientů byla spolupráce s mentorem velmi úspěšná. Objektivně si zlepšili známky a podle jejich subjektivního hodnocení začali mít větší zájem o studium; ve škole je to více baví. U dvou klientů se původní zakázka na pomoc s učením rozšířila i na návazné aktivity. Zpočátku se klienti stavěli v mentoringu poněkud zdrženlivě. Možná neměli důvěru, snad se obávali, že je mentor bude nutit do učení, mluvit jim do života. V současné době, díky sdílené osobní zkušenosti klientů, kteří nabídku mentoringu využili, zájem o mentoring roste.
Informační zdroje: http://iqrs.cz/cs/projekty/