Profil na jednu stránku – nástroj individuální podpory žáka ve škole
Profil na jednu stránku představuje souhrn důležitých informací o žákovi, studentovi, klientovi sociálního ústavu a podobně a způsobech jak je nejlépe podpořit. Může se využít i ve škole jako jeden z nástrojů, který pomáhá začlenění žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků se sociálním znevýhodněním. Profil na jednu stranu dává možnost žákům vyjádřit své silné stránky a ujasnit, jakou podporu ve škole potřebují. Vytváření a využívání profilu na jednu stránku vyžaduje značnou zkušenost a je proto vhodné, aby pedagogický pracovník, který chce tento nástroj používat, prošel školením a seznámil se s metodickou příručkou.
Z jaké koncepce vychází profil na jednu stránku?
Profil na jednu stránku vychází z koncepce plánování zaměřené na člověka, která byla definována v devadesátých letech minulého století, jako soubor principů, na nichž byly postaveny techniky individuálního plánování vytvořené ve vazbě na tzv. normalizaci a valorizaci sociálních rolí. Klíčovými principy plánování zaměřeného na člověka je hledání silných stránek, nadání a dovedností člověka v kontextu komunity, mapování osobní historie, hodnocení současného stavu a definování potřebných změn v budoucnu.
Co je profil na jednu stránku?
Profil na jednu stránku je relativně snadná metoda, která může pomoci zásadním způsobem změnit náhled na žáka. Představuje jeho silné stránky a jeho rozvoj staví právě na nich. V profilu na jednu stránku je žák pozitivně představen a zároveň jsou také uvedeny nejdůležitější věci, osoby, předměty, okolnosti i zvyky, které jsou pro žáka z jeho pohledu důležité, a neměly by být ve škole přehlíženy. Další částí profilu je soubor konkrétních návodů, jak dítě ve škole co nejlépe podpořit.
Profil na jednu stránku vzniká na základě spolupráce žáka, jeho rodičů, resp. opatrovníků, učitelů, asistentů atd. Touto spoluprací vzniká ucelený obraz žáka, který odráží jeho vlastní perspektivu, a zároveň dává prostor ostatním zúčastněným navrhovat opatření a nad žákem a jeho možnostmi se zamyslet.
Profil na jednu stránku shrnuje jednoduše vše potřebné, co by pedagogičtí pracovníci měli o konkrétním žákovi (případně klientovi, atd.) vědět.
Profil na jednu stránku zahrnuje 3 oblasti:
Využití profilu na jednu stránku pro začlenění žáků se sociálním znevýhodněním
Vyhotovení profilu žákům ve třídě může ukázat, že každý je v něčem dobrý, každý považuje ve svém životě za důležité něco jiného a preferuje jiný způsob podpory. Poznání a respekt k tomu, co je pro jednotlivé žáky důležité může ulehčit situaci s jejich zapojením do práce třídy.
Profil na jednu stránku umožňuje učitelům lépe poznat žáka, uvědomit si jeho silné stránky i oblasti, ve kterých potřebuje podpořit a přizpůsobit vyučování potřebám jednotlivého žáka.
Profil na jednu stránku je možno použít jako vodítko pro stanovení konkrétních – efektivních metod práce se žákem, podklad při plánování činností a stanovení cílů tak, aby odpovídaly tomu, co je pro konkrétního žáka podstatné.
Učitel může profil použít i jako pomůcku při sestavování individuálního vzdělávacího plánu.
Profil na jednu stránku dává příležitost rodičům nabídnout učitelům nebo dalším pedagogickým či poradenským pracovníkům zkušenosti a poznatky, jak nejlépe podpořit jejich dítě. Tento přístup může fungovat i jako podpora spolupráce s rodiči.
Profil na jednu stránku slouží jako prostředek výměny informací mezi učiteli v rámci školy i při přechodu žáka mezi ročníky. Nový učitel může navázat na již vyzkoušené efektivní strategie působení na žáka. Důležitá je i případná spolupráce s profesionálními pracovníky (logoped, fyzioterapeut, výchovný poradce, pracovnice SPC aj.). Tato spolupráce je jedním ze základních principů tvorby profilu. Učitel tak může získat řadu informací o žákovi z různých zdrojů.
Profil na jednu stránku se může během školního roku doplňovat, rozvíjet a aktualizovat.
Jak vytvořit profil na jednu stránku?
Podmínkou využívání profilu na jednu stránku je nutné, aby pracovník prošel zaškolením a seznámil se s metodikou.
Metodický průvodce profil na jednu stránku vydalo občanské sdružení Rytmus. Metodický průvodce jednoduše a stručně vysvětluje, co je profil na jednu stránku, pro koho je určen, co obsahuje, jak se sestavuje a jak se s ním během školního roku může pracovat. Dále poskytuje pracovní listy, které vedou pedagoga při sběru informací pro profil.
Příklad:
Co je pro mě důležité:
- Pochvala a odměna
- Pravidelný rozvrh
- Vysvětlení, proč se po mě něco chce
- Kamarádi
- Atd.
Kladné stránky:
- Jsem přátelský a kamarádský
- Nejsem zákeřný
- Uznávám autority
- Atd.
Možnosti podpory – pomůžeš mi, když:
- Máš ve mně důvěru
- Mluvíš pomalu a zřetelně
- Vysvětlíš mi názorně, co se ode mě požaduje
Použitá literatura a odkazy:
www.rytmus.org/vzdelanim_pro_zmenu