Nejvýraznější nedostatky absolventů škol z hlediska znalostí, dovedností a schopností
Z výsledků šetření zaměstnavatelů vyplývá, že absolventům škol činí největší problémy schopnost nést odpovědnost, a to především absolventům s vyučením a s maturitou. Absolventům, a to jak vyučeným, tak absolventům s maturitou i s vysokoškolským vzděláním, dále chybí praktické zkušenosti a praxe v oboru.
Z klíčových kompetencí absolventům dále chybí schopnost vést a řídit, což je pochopitelné, protože tyto zkušenosti neměli příležitost získat, umění jednat s lidmi, tj. schopnost, která se také dá získat až praxí. Obdobně je to také se schopností najít adekvátní řešení nepředvídatelných problémů či se schopností podávat dobrý výkon pod tlakem. Čím více absolvent přijde do styku s lidmi, bude řešit různé nenadálé situace a řešit problémy či se dostávat pod tlak, co se týče výkonu, tím lépe se naučí tyto kompetence zvládat.
Za horší lze považovat to, že podle čtvrtiny zaměstnavatelů je u absolventů problém s jejich motivací k práci a chutí pracovat. Problém to je zejména u absolventů s vyučením, v případě absolventů s vysokoškolským vzděláním se s tímto jevem zaměstnavatelé setkávají výrazně méně často.
Naopak v malé míře vidí zaměstnavatelé (přibližně desetina) nedostatky ve schopnosti prezentace produktů, nápadů či zpráv publiku, schopnosti komunikace a písemného projevu v cizím jazyce či čtení a porozumění pracovním instrukcím. Na nedostatečnou ochotu zpochybňovat své vlastní nápady a nápady ostatních také většina zaměstnavatelů nenaráží.
Nedostatky absolventů škol při vstupu na trh práce dle jejich dosaženého vzdělání
Zaměstnavatelé častěji narážejí na nedostatky u absolventů s vyučením než u absolventů s vysokoškolským vzděláním.
Obrázek: Potřebné znalosti, dovednosti a schopnosti zaměstnanců, na které nejsou absolventi připraveni a činí jim největší problémy
Vyučení:
Ochota nést zodpovědnost (64 %)
Praktické zkušenosti, praxe v oboru (44 %)
Motivace k práci, chuť pracovat (40 %)
Schopnost najít adekvátní řešení nepředvídatelných problémů (35 %)
Schopnost vést a řídit ostatní (29 %)
Maturanti:
Ochota nést zodpovědnost (56 %)
Praktické zkušenosti, praxe v oboru (43 %)
Schopnost vést a řídit ostatní (40 %)
Umění jednat s lidmi, tj. interpersonální dovednosti a empatie (33 %)
Schopnost najít adekvátní řešení nepředvídatelných problémů (32 %)
Vysokoškoláci:
Praktické zkušenosti, praxe v oboru (48 %)
Ochota nést zodpovědnost (45 %)
Schopnost vést a řídit ostatní (38 %)
Umění jednat s lidmi, tj. interpersonální dovednosti a empatie (29 %)
Schopnost najít adekvátní řešení nepředvídatelných problémů (25 %)
Schopnost podávat dobrý výkon pod tlakem (25 %)