Přechod absolventů středních škol do terciárního vzdělávání – připravenost pro studium VŠ
Text vychází z průzkumu absolventů středních škol s odstupem 3 let od ukončení střední školy a poskytuje údaje o tom, jak absolventi středních škol hodnotí připravenost pro VŠ/VOŠ studium. Dále uvádí i údaje o tom, jaké byly důvody případné změny oboru při přechodu do terciárního vzdělávání. Text se zaměřuje na přechod absolventů středních odborných škol s maturitou (kategorie M) do terciárního vzdělávání.
Poznámka: Údaje byly zjištěny z dotazování absolventů učebních i maturitních oborů, kteří ukončili studium ve školním roce 2014/15. Šetření probíhalo v roce 2018, tedy s odstupem 3 let od ukončení střední školy. Vzhledem k relativně nízkému počtu absolventů učebních oborů, kteří po absolvování nástavbového studia pokračují úspěšně v terciárním vzdělávání na VŠ nebo VOŠ, jsou výsledky za tuto specifickou skupinu jen orientační a nejsou v tomto článku uvedeny. Celá publikace, ze které jsou údaje převzaty, je dostupná na:
http://www.infoabsolvent.cz/Temata/PublikaceAbsolventi?Stranka=9-0-166
Jaká je připravenost absolventů středních škol ke studiu na VŠ/VOŠ?
Žáci jsou ve středním odborném vzdělávání s maturitou
(kategorie M) připravováni jak pro přímý vstup na trh práce, tak pro
pokračování na VŠ nebo VOŠ. V současnosti má většina absolventů maturitních
oborů (kategorie M) zájem studovat VŠ nebo VOŠ, přímo na trh práce tak vstupuje
kolem 38 % z nich.
Vyučení jsou připravováni především pro vstup na trh práce a
jejich odborná příprava má praktický charakter. Do nástavbového studia vstupuje
kolem 5,4 tisíce žáků v denní formě (r. 2016) a 4,4 tisíce žáků
studuje v dálkové formě. Studium ovšem kolem 75 % nedokončí úspěšně.
Ze skupiny těch, kteří nástavbové studium úspěšně ukončí, pokračuje
v terciárním vzdělávání asi 35 %, ovšem vysoké procento (60 %) v terciárním
vzdělávání neuspěje. Přes toto vysoké procento neúspěšných je vzhledem k potřebě
přístupu ke vzdělávání a částečné sociální podmíněnosti volby učebního oboru důležité
zachování průchodnosti vzdělávacího systému. S ohledem na specifika
vyučených v terciárním vzdělávání a jejich nižší počet se této skupině
v tomto textu dále nevěnujeme.
Připravenost absolventů maturitních oborů (kategorie M) ke studiu na VŠ/VOŠ
Z absolventů maturitních oborů byly
pro studium na VŠ/VOŠ celkově dobře připraveny asi tři čtvrtiny z nich (75 %,
z toho 23 % velmi dobře a 52 % spíše dobře). Naopak 17 % bylo
připraveno spíše špatně. Jako velmi špatnou ohodnotilo svoji připravenost k
vysokoškolskému studiu 7 % dotázaných.
Nejlépe hodnotili absolventi připravenost
v oblasti
odborných teoretických znalostí
(85 %, z toho 32 % velmi dobře a 53 % spíše dobře).
Z pohledu požadavků na VŠ/VOŠ absolventi
dobře hodnotili získané všeobecné znalosti a rozhled (75 %,
z toho 18 % velmi dobře a 57 % spíše dobře).
Výrazné potíže nečinily absolventům
středních odborných škol při vstupu na VŠ/VOŠ ani znalosti ICT
(svoji připravenost hodnotily kladně dvě třetiny z nich – 68 %, z toho 21 %
jako velmi dobrou).
Poměrně dobrá byla připravenost v oblasti ekonomických
předmětů a práva u těch absolventů, kteří tyto předměty v průběhu studia na
VŠ využili (65 % kladné hodnocení, z toho 27 % velmi dobře).
Mírně slabší je připravenost v
oblasti cizího jazyka
(59 %, z toho 22 % velmi dobře).
Nejméně připraveni byli absolventi
středních škol v oblasti matematiky, případně fyziky
(z pohledu těch, kteří tyto znalosti potřebovali). V těchto předmětech
hodnotilo svoji připravenost ze střední školy kladně jen 44 % dotázaných
(11 % velmi dobře a 33 % spíše dobře).
Obr. 1: Jak Vás škola připravila vzhledem k požadavkům studia na VŠ/VOŠ? (v % absolventů maturitních oborů kategorie M, kteří uvedli, že uvedené dovednosti při studiu VŠ potřebovali)
Připravenost ke studiu VŠ – vybrané skupiny oborů
hodnocení je subjektivní a vyjadřuje připravenost ve vztahu k
požadavkům určitého vysokoškolského studia, vyšší procentuální hodnocení
připravenosti ke studiu tedy neznamená nutně vyšší úroveň vědomostí a znalostí,
protože v případě pokračování v humanitním směru studia jsou např. nároky na
matematiku nižší, než u technických oborů a podobně.
Absolventi informatických oborů hodnotí celkovou
připravenost pro studium VŠ lehce podprůměrně (67,3 %). Ke nejslabším oblastem
patří znalost cizího jazyka (50,0 %) a všeobecné znalosti a rozhled (68,6 %
kladných hodnocení), příliš vysoké není ani hodnocení teoretických odborných
znalostí (75,0 %). Většina byla dobře připravena ke studiu na VŠ v oblasti ICT
znalostí (81,3 %). Připravenost v oblasti matematiky ke studiu na VŠ hodnotilo
kladně 60 % absolventů informatických oborů, což je v porovnání
s ostatními skupinami velmi dobré hodnocení.
Absolventi strojírenských oborů nehodnotí celkovou
připravenost pro studium na VŠ příliš pozitivně (57,1 % kladných hodnocení). Kladně
hodnotí především všeobecné znalosti (80,0 %) a teoretické znalosti (86,7 %). Na
úrovni průměru je hodnocení znalosti ICT (64,3 %). Připravenost pro studium VŠ
v oblasti matematiky hodnotí kladně necelá polovina (46,7 %).
Ve skupině elektrotechnických oborů je dobře připraveno ke
studiu na VŠ 65,8 % absolventů (z těch, kteří na VŠ pokračovali). Většina ve
vztahu k požadavkům VŠ studia hodnotila dobře získané odborné teoretické
znalosti (84,2 %) i všeobecné znalosti (81,1 %) a poměrně dobře i ICT (75,7 %).
Naopak nižší byla připravenost v matematice (40,5 % kladných hodnocení z těch,
kteří matematiku na VŠ potřebovali).
Ve skupině Doprava a spoje bylo hodnocení celkové
připravenosti ke studiu na VŠ velmi nízké, což ovšem může být ovlivněno nižším
počten respondentů.
Ve skupině Zemědělství a lesnictví je celková připravenost
ke studiu VŠ dobrá. Slabší jsou ICT dovednosti a znalost matematiky a velmi
slabá pak je znalost cizího jazyka. Vzhledem k menšímu vzorku jsou ovšem
výsledky spíše orientační.
Ve skupině Stavebnictví hodnotilo připravenost ke studiu
VŠ kladně kolem tří čtvrtin absolventů (74,4 %). Většina byla dobře připravena
především v oblasti odborných teoretických znalostí (86,0 %) a v oblasti ICT
znalostí (73,7 %). Větší nedostatky ve vztahu k požadavkům VŠ pociťovali
absolventi v oblasti všeobecných znalostí (62,8 %) a znalosti cizího jazyka
(45,2 %) a matematiky (48,8 %).
Většina absolventů ze skupiny Ekonomika a administrativa
byla pro další studium na VŠ většinou připravena dobře (83,3% z těch,
kteří pokračovali na VŠ). Připravenost z hlediska všeobecných znalostí a
rozhledu uvedlo 72,7%, z odbornými teoretickými znalostmi bylo spokojeno 72,7
%. Relativně nižší, ovšem ve srovnání s jinými obory nadprůměrná, byla
připravenost v oblasti cizího jazyka (66,7 %). Slabší byly znalosti ICT (62,0
%) a matematiky (38,9 %).
Ve skupině Gastronomie, hotelnictví a turismus byla
celková připravenost ke studiu na VŠ nižší, kladně se vyjádřilo jen 60,0 % z
nich. Jako relativně slabší hodnotili absolventi z pohledu dalšího VŠ studia
všeobecné znalosti a rozhled (66,7%). Naopak vcelku pozitivní hodnocení
odpovídající požadavkům VŠ uváděli v oblasti odborné teoretické znalosti (79,2
%). Nadprůměrné je z hlediska požadavků VŠ hodnocení úrovně cizího jazyka (69,0
%), se znalostí ICT vyjádřilo spokojenost 64,3 % dotázaných a s úrovní
matematiky vzhledem k požadavkům na VŠ 44,4 %.
Absolventi ve skupině Právo, právní a veřejnosprávní činnost
jsou s celkovou připraveností ke studiu na VŠ/VOŠ většinou spokojeni (86,2 %).
Většina hodnotí kladně všeobecné znalosti a rozhled (82,4 %) a teoretické
odborné znalosti (80,6 %) a nadpůrměrné je hodnocení znalosti cizího jazyka
(72,1 %). Kolem průměru je hodnocení znalosti ICT (66,7 %). Slabé je hodnocení
úrovně matematiky u těch absolventů, kteří matematiku v dalším studiu
potřebovali (22,2 %).
Absolventi ve skupině Pedagogika, učitelství a sociální péče
byli celkově spokojeni s připraveností pro studium VŠ (84,2 %), zejména
v oblasti odborných teoretických znalostí (92,1 %). Zhruba kolem průměru
je hodnocení znalosti cizího jazyka (61,0 %), Nedostatky pociťovali v oblasti
všeobecných znalostí (67,5 % spokojených), úrovně ICT (48,6 %) a matematiky
(29,2 %).
Tab.1: Hodnocení připravenosti absolventů ke studiu na VŠ – vybrané skupiny oborů stř. vz. s MZ (kategorie M) (v % odpovědí velmi dobře + spíše dobře absolventů, kteří pokračovali na VŠ a uvedné kompetence potřebovali) [1]
Volba oboru na VŠ a důvody změny oborového zaměření studia
Obor zvolený na střední škole je do určité míry určující i pro další vzdělávací dráhu. Např. volba humanitně zaměřeného oboru může ztížit přijetí na VŠ technického směru a naopak. Na druhé straně, přechod na VŠ nebo VOŠ představuje pro absolventy středních škol jednu z příležitostí ke změně profesní dráhy, případně rozšíření „profesního portfolia“ pro uplatnění na trhu práce.
V rámci vzorku absolventů
maturitních oborů (kategorie M) vstoupilo do studia na VŠ nebo VOŠ 66,5 %
z nich. Přitom přibližně 42,4 % pokračovalo na VŠ v původním nebo podobném
oborovém zaměření.
Naopak 21,3 % zahájilo studium
VŠ/VOŠ v oboru, který s původním oborem na střední škole nesouvisí.
Okrajově absolventi uváděli jinou
odpověď (2,9 %, např. studium více oborů zároveň).
Proč absolventi středních škol s maturitní zkouškou nepokračovali ve stejném nebo podobném oboru na VŠ/VOŠ?
Důvodem pro volbu jiného oborového zaměření na VŠ nebo VOŠ
v porovnání s oborem střední školy byl nejčastěji větší zájem o tento
obor (81 %) a snaha rozšířit si vzdělání o další obor (81 %).
Častou motivací bylo lepší uplatnění jiného oboru studovaného na
VŠ/VOŠ na trhu práce (64 %).
Necelá polovina z těch, kteří začali na VŠ studovat jiné
oborové zaměření, uvedla, že si vybrali jiný obor, protože o obor studovaný na
střední škole ztratili zájem (47 %).
28 % uvedlo, že obor studovaný na střední škole je od
počátku moc nezajímal.
Kolem 19 % zahájilo pracovní dráhu v jiném oboru a chce
si proto doplnit kvalifikaci.
Přibližně 16 % uvedlo, že si vybrali jiný obor studia na VŠ,
protože obor studovaný na střední škole byl příliš náročný, a 12 % z toho
důvodu, že na obor na VŠ nebyli přijati.
Pro 12 % byla důvodem směřování do jiného oboru na VŠ
skutečnost, že se na VŠ podobný obor nevyučuje.
Obr. 2: Proč jste nepokračoval/a na VŠ/VOŠ v původním oborovém zaměření? – střední vzdělání s maturitní zkouškou kategorie M (v % odpovědí rozhodně ano + spíše ano, možnost výběru více odpovědí současně).
[1] Hodnocení je subjektivní a vyjadřuje připravenost ve vztahu k požadavkům určitého VŠ oboru, vyšší procentuální hodnocení tedy nemusí nutně znamenat vyšší úroveň znalostí (viz. např. nároky technických oborů na matematiku), jedná se tedy o relativní připravenost absolventů daného oboru k VŠ/VOŠ studiu.