Přeskočit navigaci

Struktura žáků podle druhu postižení

Struktura žáků se zdravotním postižením v 1. ročnících středního a vyššího odborného vzdělávání – podle druhu postižení

Žáci se zdravotním postižením ve středním a vyšším odborném vzdělávání – podle druhu postižení

Informace na této stránce vycházejí z údajů Výkazu o střední škole k 30. 9. 2019 a z Výkazu o vyšší odborné škole k 30. 10. 2019. Popisují strukturu žáků se zdravotním postižením, kteří se vzdělávali na středních a vyšších odborných školách ve školním roce 2019/20, a to zejména podle druhu zdravotního postižení.


*    Žáci se zdravotním postižením – podle druhu postižení – celkový pohled

*    Z hlediska struktury žáků se zdravotním postižením ve středním vzdělávání k 30. 9. 2019 představují (bez započítání žáků nižších stupňů gymnázií) nejvýraznější skupiny:

*   žáci se závažnými vývojovými poruchami učení (48,8 %)

*   žáci s mentálním postižením (19,3 %)

*   žáci se souběžným postižením více vadami (10,5 %)

*   žáci se závažnými vývojovými poruchami chování (6,9 %)

*   žáci s poruchou autistického spektra (4,3 %)

*    K početně méně zastoupeným skupinám žáků se zdravotním postižením patří:

*   žáci se závažnými vadami řeči (2,3 %)

*   žáci s tělesným postižením (2,1 %)

*   žáci se sluchovým postižením (1,8 %)

*   žáci se zrakovým postižením (1,2 %)

*    V rámci nižších stupňů víceletých gymnázií jsou okrajově zastoupeni:

*   žáci se závažnými vývojovými poruchami učení (2,2 %)

*   žáci se závažnými vývojovými poruchami chování (0,6 %)


Tab. 1: Struktura žáků se zdravotním postižením ve středním vzdělávání – podle druhu postižení (stav k 30. 9. 2019)


Obr. 1: Struktura žáků se zdravotním postižením ve středním vzdělávání – podle druhu postižení (stav k 30. 9. 2019) se započítáním žáků nižších st. gymnázií


*    Jak jsou integrováni v běžných nebo speciálních třídách/školách žáci s jednotlivými druhy zdravotního postižení?

Podíly žáků s jednotlivými druhy zdravotního postižení, kteří jsou integrováni v běžných nebo speciálních třídách a školách se významně liší podle druhu zdravotního postižení.

Z hlediska druhu zdravotního postižení se ve speciálních třídách celkem (běžných i speciálních škol) vzdělávají zejména:

*    žáci s více vadami  – celkově je ve speciálních třídách (běžných i speciálních škol) zařazeno 84 % ze skupiny žáků s více vadami, přitom ve speciálních školách je 70 % těchto žáků (1843 žáků) a dalších 14 % žáků s více vadami (374 žáků) se vzdělává ve speciálních třídách běžných škol. Jen 16 % žáků s tímto druhem postižení je integrováno v běžných třídách běžných škol.

*    žáci s mentálním postižením – přibližně 83 % z nich se vzdělává ve speciálních třídách, přitom necelá polovina z  z nich ve speciálních školách (48 %) a asi třetina dále ve speciálních třídách běžných škol (35 %). V běžných třídách běžných škol se tak vzdělávalo jen kolem 17 % žáků s mentálním postižením.

*    V běžných třídách a školách jsou integrováni zejména:

*    žáci se sluchovým postižením – poměrně vysoký podíl žáků se sluchovým postižením je integrován do běžných tříd běžných škol (59 %). Ve speciálních školách se vzdělávala více než třetina (39 %), přitom ve speciálních třídách běžných škol se tito žáci vyskytují již jen okrajově (2 % z těchto žáků).

*    žáci se zrakovým postižením –  na speciálních školách se vzdělává 34 % z nich, přitom ve speciálních třídách běžných škol je, podobně jako u skupiny žáků se sluchovým postižením, jejich podíl relativně nízký (3 %). Více než polovina žáků s tímto druhem postižení je tedy integrována v běžných třídách běžných škol (63 %).

*    žáci s tělesným postižením – více než polovina je integrována v běžných třídách běžných škol (59 %). Na speciálních školách se vzdělává 35 % z žáků s tělesným postižením a ve speciálních třídách běžných škol 7 % těchto žáků.

*    žáci s poruchami autistického spektra – v běžných třídách běžných škol jsou integrovány více než dvě třetiny těchto žáků (68 %). Ve speciálních školách 21 % žáků a dalších 11 % je zařazeno ve speciálních třídách běžných škol.

*    žáci se závažnými vadami řeči se vzdělávají převážně v běžných třídách běžných škol (84 %), ve speciálních školách je zařazeno jen 6 % těchto žáků a dalších 10 % žáků s tímto postižením se vzdělává ve speciálních třídách běžných škol.

*    žáci se závažnými poruchami učení – v naprosté většině se vzdělávají v běžných třídách běžných škol (96 % z nich, bez nižších st. víceletých gymnázií) a jen 2 % žáků s tímto druhem postižení je zařazeno ve speciálních školách a přibližně 2 % ve speciálních třídách běžných škol. Žáci se závažnými poruchami učení na nižších stupních gymnázií se vzdělávají pouze v běžných třídách běžných škol.

*    žáci se závažnými vývojovými poruchami chování – většina se vzdělává v běžných třídách běžných škol (81 %). Přitom 10 % žáků s tímto druhem postižení se vzdělává ve speciálních školách a 9 % ve speciálních třídách běžných škol.


Tab. 2: Počty žáků se zdravotním postižením – podle druhu ZP a formy integrace


Tab. 3: Rozdělení žáků podle druhu ZP – do běžných a speciálních škol/tříd  (řádková %) (denní studium)


*    Žáci se zdravotním postižením – podle druhu postižení a kategorie vzdělání ve speciálních třídách

Speciální vzdělávání

Žáci se SVP se mohou vzdělávat:

v běžné třídě běžné školy,

ve „speciální třídě“ (třídě zřízené podle § 16 odst. 9 ŠZ) běžné školy,

ve „speciální škole“, tedy škole složené výhradně ze speciálních tříd.

Třídy, oddělení a studijní skupiny jsou zřizovány podle druhu znevýhodnění (uvedeného v § 16 odst. 9 ŠZ); v odůvodněných případech se v nich mohou vzdělávat i žáci s jiným znevýhodněním (uvedeným v § 16 odst. 9 zákona), přičemž jejich počet nesmí přesáhnout jednu čtvrtinu nejvyššího počtu žáků vzdělávajících se ve třídě, oddělení nebo studijní skupině podle § 25). (§ 19, odst. 2 vyhlášky 27). V samostatné třídě tedy převažují žáci s určitým typem znevýhodnění. Pro střední školy, konzervatoře a VOŠ platí, že se zde mohou žáci s různými znevýhodněními uvedenými v § 16 odst. 9 zákona vzdělávat bez omezení. Ovšem ve škole, třídě, oddělení nebo studijní skupině zřízené podle § 16 odst. 9 zákona pro žáky s mentálním postižením se nevzdělávají žáci bez mentálního postižení.

Speciální školy nebo ve školách speciální třídy/oddělení/studijní skupiny mohou být zřízeny výhradně pro žáky podle § 16 odst. 9 ŠZ, tedy pro žáky:

s mentálním postižením

se zrakovým postižením

se sluchovým postižením

s tělesným postižením

se závažnými vývojovými poruchami učení (např. dyslexie, dyskalkulie) nebo chování (např. ADD, ADHD)

se závažnými vadami řeči

se souběžným postižením více vadami

s autismem


Žáci ve speciálních třídách celkem (běžných i speciálních škol) – podle druhu speciálních tříd

*    Zaměříme-li se souhrnně na žáky, kteří se vzdělávají ve speciálních třídách běžných i speciálních škol podle druhu postižení, pro který je třída zřízena, pak nejvíce žáků se zdravotním postižením se v 1. ročnících středních škol vzdělávalo:

*    ve třídách pro žáky s mentálním postižením (2080 žáků).

*    Druhou nejpočetnější kategorii v rámci speciálních tříd celkem tvoří žáci, kteří se vzdělávají ve třídách pro žáky se souběžným postižením více vadami. Celkově se jednalo o 909 žáků v 1. ročnících středních škol.

*    Třetí, ale již méně početnou skupinu žáků tvoří žáci ve speciálních třídách pro tělesně postižené (140 žáků).

*    Relativně početnější skupinu tvoří také žáci, kteří se vzdělávají ve třídách pro poruchy autistického spektra (136 žáků).

*    Méně žáků je zařazeno ve speciálních třídách běžných i speciálních škol pro žáky se sluchovým postižením (101 žáků).

*    Nejméně početnou skupinou jsou z hlediska druhu speciálních tříd v 1. ročnících žáci se zrakovým postižením (89 žáků).


Tab. 4: Počty žáků 1. ročníků – podle druhů speciálních tříd (běžné i speciální školy), (denní studium, bez nástavbového studia)


*    Zastoupení žáků v jednotlivých speciálních třídách podle druhu postižení je z hlediska kategorií vzdělání velmi nerovnoměrné:

*    Třídy zřízené pro žáky s mentálním postižením vzdělávali v 1. ročnících žáky v podstatě jen v kategorii učebních oborů E (66 %; 1364 žáků) a v kategorii C (34 %; 711 žáků).

*    Třídy pro žáky se sluchovým postižením jsou zřízeny nejčastěji v učebních oborech kategorie H (41 %; 41 žáků) a v oborech středního vzdělání s maturitou kategorie M (26 %, 26 žáků).

*    Třídy pro žáky se zrakovým postižením jsou nejčastěji zřizovány v učebních oborech v kategorii H (40 %; 36 žáků) a v maturitních oborech kategorie M (37 %; 33 žáků).

*    Ve třídách pro žáky s tělesným postižením se žáci vzdělávají nejčastěji v učebních oborech kategorie E (30 %; 42 žáků), dále v učebních oborech kategorie H (21 %; 29 žáků) a v oborech středního vzdělání s maturitou kategorie M (19 %; 26 žáků).

*    Převážná většina žáků, kteří se vzdělávají ve speciálních třídách určených pro žáky se závažnými vývojovými poruchami učení a chování  se vzdělávají v kategorii učebních oborů E (95 %; 147 žáků). Obecně ovšem platí, že žáci s tímto druhem postižení se vzdělávají zpravidla v běžných třídách.

*    Žáci vzdělávající se ve speciálních třídách zřízených pro žáky se souběžným postižením více vadami se vzdělávají nejčastěji v kategorii středního vzdělání bez maturity i výučního listu kategorie C (70 %; 635 žáků) a dále v učebních oborech kategorie E (28 %; 254 žáků).

*    Ve speciálních třídách pro žáky s autismem se vzdělávají žáci nejčastěji v učebních oborech kategorie E (60 %; 81 žáků) a v oborech středního vzdělání kategorie C (27 %; 37 žáků).


Tab. 5: Podíly žáků 1. ročníků – podle druhů speciálních tříd (běžné i speciální školy) (denní studium, bez nástavbového studia)


Vyšší odborné školy


Z hlediska druhů zdravotního postižení u žáků studujících na VOŠ tvoří relativně více zastoupené skupiny studenti s tělesným postižením (6 studentů, 31,6 % z žáků se ZP) a studenti se závažnými vývojovými poruchami učení (rovněž 6 studentů, 31,6 %). Dále jsou v jednotkách počtů zastoupeni i studenti s dalšími druhy zdravotního postižení, zejména s těžkým sluchovým a zrakovým postižením (po 2 studentech).


Tab. 6: Počty a podíly studentů se zdravotním postižením na VOŠ celkem  – podle druhu zdravotního postižení (denní studium, k 31.10. 2019)


Další informace k této problematice

Zpět