Obor může být zaměřen na výrobu celulózy a papíru nebo na zpracování papíru. Škola může uvedená zaměření dále specifikovat do konkrétních oblastí papírenského průmyslu podle požadavků trhu práce. Žáci se nejprve naučí rozumět základním vztahům v jednotlivých přírodních vědách, orientovat se v základech elektrotechniky, strojnictví, automatizace a technického kreslení a aplikovat získané poznatky při laboratorních a provozních činnostech. Žáci se naučí pracovat s přístroji, stroji a zařízením v chemických laboratořích a papírenských provozech a zabezpečovat optimální režim jejich činnosti se zřetelem na laboratorní a technologické požadavky, efektivnost výroby, minimalizaci negativního vlivu na pracovní a životní prostředí a požadavky BOZP. Žáci jsou vedeni k pečlivé a přesné práci a k odpovědnosti za její kvalitu při provádění chemických analýz, při kontrole průběhu operací a procesů v různých papírenských výrobách a při vykonávání obchodně podnikatelských činností v různých papírenských firmách.
Pro vzdělávání v tomto oboru jsou významné vyučovací předměty (vzdělávací oblasti) základní školy:
Chemie, Fyzika, Matematika
Učivo uvedených předmětů je důležité pro tento obor a bude na střední škole rozvíjeno a prohlubováno.
Absolventi se uplatní v různých odvětvích papírenského průmyslu v oblasti technologické přípravy a řízení výroby celulózy a papíru a jejich dalšího zpracování, v chemických laboratořích, ve výzkumu a vývoji, v oblasti vodního a odpadového hospodářství a monitorování životního prostředí. Absolventi se uplatní při výkonu povolání papírenský technik v typových pozicích dispečer, kontrolor jakosti, mistr, normovač, technický manažer provozu a technolog při zajišťování technické a technologické stránky výrobního procesu, v kontrolních činnostech, v systému řízení jakosti, v péči o životní prostředí a v obchodně ekonomických činnostech. Absolventi mohou pokračovat ve studiu na vyšších odborných a vysokých školách, zejména v papírenských, chemických a technických oborech, ale i v oborech přírodovědných, ekologických a pedagogických.