V roce 2023 bylo do 1. ročníku v denní formě dané kategorie a skupiny oborů vzdělání přijato 3 261 žáků. Pro srovnání počet žáků přijatých do 1. ročníku zvolené kategorie činil 54 743. To znamená, že podíl přijímaných dané kategorie a skupiny oborů vzdělání dosáhl 6,0 %. Lze konstatovat, že tento podíl je v porovnání s ostatními skupinami oborů nadprůměrný a mezi dvěma posledními roky stagnoval.
Vývoj počtu přijatých žáků je výrazně ovlivněn celkových počtem uchazečů o vzdělání, který se hlavně v posledních letech výrazně snižuje. Z tohoto důvodu je pro zjištění zájmu o vzdělání v dané skupině vzdělání rozhodující spíše to, jak se vyvíjí podíl žáků přijatých do 1. ročníku. Vývoj počtu a podílu přijatých žáků pro zvolenou kombinaci vzdělání v posledních šesti letech najdete v grafech.
Míra nezaměstnanosti absolventů škol v dané kategorii a skupině oborů vzdělání byla v roce 2024 6,8 %, což je výrazně více, než činí průměr za danou kategorii vzdělání (4,9 %). Oproti předchozímu roku míra nezaměstnanosti absolventů zvolené kombinace vzdělání mírně vzrostla.
Kategorie vzdělání / Skupina oborů / Obory |
Počet absolventů 2023 |
Počet nezaměstnaných absolventů | Míra nezaměstnanosti absolventů | ||
---|---|---|---|---|---|
duben 2024 | duben 2024 | duben 2023 | změna | ||
Úplné střední odborné vzdělání s maturitou (bez vyučení) - M | 35 096 | 1 711 | 4,9 % | 4,4 % | 0,5 % |
82 Umění a užité umění | 2 429 | 166 | 6,8 % | 5,6 % | 1,2 % |
Multimediální tvorba | 449 | 27 | 6,0 % | 5,2 % | 0,8 % |
Užitá malba (82-41-M/01) | 133 | 7 | 5,3 % | 4,4 % | 0,8 % |
Užitá fotografie a média (82-41-M/02) | 126 | 7 | 5,6 % | 10,1 % | -4,5 % |
Scénická a výstavní tvorba (82-41-M/03) | 120 | 14 | 11,7 % | 6,0 % | 5,6 % |
Průmyslový design (82-41-M/04) | 109 | 4 | 3,7 % | 0,0 % | 3,7 % |
Grafický design (82-41-M/05) | 865 | 62 | 7,2 % | 6,5 % | 0,6 % |
Výtvarné zpracování kovů a drahých kamenů (82-41-M/06) | 42 | 4 | 9,5 % | 0,0 % | 9,5 % |
Modelářství a návrhářství oděvů (82-41-M/07) | 189 | 13 | 6,9 % | 9,9 % | -3,0 % |
Tvorba hraček a herních předmětů (82-41-M/08) | 14 | 0 | 0,0 % | 0,0 % | 0,0 % |
Modelářství a návrhářství obuvi a módních doplňků (82-41-M/09) | 5 | 0 | 0,0 % | 0,0 % | 0,0 % |
Řezbářství (82-41-M/10) | 9 | 0 | 0,0 % | 0,0 % | 0,0 % |
Design interiéru (82-41-M/11) | 173 | 14 | 8,1 % | 4,2 % | 3,9 % |
Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu (82-41-M/12) | 29 | 2 | 6,9 % | 0,0 % | 6,9 % |
Výtvarné zpracování skla a světelných objektů (82-41-M/13) | 37 | 4 | 10,8 % | 0,0 % | 10,8 % |
Textilní výtvarnictví (82-41-M/14) | 58 | 4 | 6,9 % | 3,7 % | 3,2 % |
Tvorba a vzorování bižuterie (82-41-M/15) | 14 | 2 | 14,3 % | 5,3 % | 9,0 % |
Kamenosochařství (82-41-M/16) | 28 | 1 | 3,6 % | 0,0 % | 3,6 % |
Uměleckořemeslná stavba varhan (82-41-M/18) | 2 | 0 | 0,0 % | - | - |
Konzervátorství a restaurátorství (82-42-M/01) | 24 | 1 | 4,2 % | 10,0 % | -5,8 % |
Ladění klavírů a příbuzných nástrojů (82-44-M/02) | 3 | 0 | 0,0 % | 0,0 % | 0,0 % |
Z celkového počtu absolventů dané kategorie a skupiny oborů vzdělání se jich 78,5 % hlásilo ke studiu na vysoké školy a 51,2 % absolventů bylo také přijato.
Absolventi se zvoleným vzděláním, kteří jsou přijati ke studiu na VŠ, studují nejčastěji obory z těchto skupin: