Žáci se zdravotním postižením v 1. ročnících středního a vyššího odborného vzdělání – podle formy integrace
Informace vycházejí z údajů Výkazu o střední škole k 30. 9. 2019 a z Výkazu o vyšší odborné škole k 31. 10. 2019. Popisují strukturu žáků se zdravotním postižením, kteří se v tomto období vzdělávali na středních školách, resp. vyšších odborných školách, a to v podrobném členění podle formy integrace.
Speciální vzdělávání
Žáci se SVP se mohou vzdělávat:
v běžné třídě běžné školy;
ve „speciální třídě“ (třídě zřízené podle § 16 odst. 9 ŠZ) běžné školy;
ve „speciální škole“, tedy škole složené výhradně ze speciálních tříd.
Shledá-li školské poradenské zařízení, že vzhledem k povaze speciálních vzdělávacích potřeb žáka nebo k průběhu a výsledkům dosavadního poskytování podpůrných opatření by samotná podpůrná opatření v běžné škole, třídě, oddělení nebo studijní skupině (která není zřízena podle § 16 odst. 9 školského zákona, nepostačovala k naplňování vzdělávacích možností žáka a k uplatnění jeho práva na vzdělávání, doporučí školské poradenské zařízení zařazení žáka do školy, třídy, oddělení nebo studijní skupiny zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona, tedy do „speciální“ třídy nebo „speciální“ školy (§ 19, odst. 1 vyhlášky 27).
Speciální školy nebo ve školách speciální třídy/oddělení/studijní skupiny mohou být zřízeny výhradně pro žáky podle § 16 odst. 9 ŠZ, tedy pro žáky:
s mentálním postižením
se zrakovým postižením
se sluchovým postižením
s tělesným postižením
se závažnými vývojovými poruchami učení (např. dyslexie, dyskalkulie) nebo chování (např. ADD, ADHD)
se závažnými vadami řeči
se souběžným postižením více vadami
s autismem
Třídy, oddělení a studijní skupiny jsou zřizovány podle druhu znevýhodnění (uvedeného v § 16 odst. 9 ŠZ); v odůvodněných případech se v nich mohou vzdělávat i žáci s jiným znevýhodněním (uvedeným v § 16 odst. ŠZ), přičemž jejich počet nesmí přesáhnout jednu čtvrtinu nejvyššího počtu žáků vzdělávajících se ve třídě, oddělení nebo studijní skupině podle § 25). (§ 19, odst. 2 vyhlášky 27). V samostatné třídě tedy převažují žáci s určitým typem znevýhodnění. Pro střední školy, konzervatoře a VOŠ platí, že se zde mohou žáci s různými znevýhodněními uvedenými v § 16 odst. 9 ŠZ vzdělávat bez omezení. Ovšem ve škole, třídě, oddělení nebo studijní skupině zřízené podle § 16 odst. 9 ŠZ pro žáky s mentálním postižením se nevzdělávají žáci bez mentálního postižení.
Integrace žáků se ZP na středních školách celkem
Běžné školy
– na běžných (středních) školách se k 30. 9. 2019 vzdělávalo 19 704 žáků se
zdravotním postižením, což činí 79 %
žáků se zdravotním postižením.
z toho 17 056 žáků (68 %)
bylo zařazeno v běžných třídách běžných škol;
a 2648 žáků (11 %)
se vzdělávalo ve speciálních třídách běžných škol.
Speciální školy
– přibližně asi pětina žáků se zdravotním postižením na středních školách se
vzdělávala ve speciálních školách
složených pouze ze speciálních tříd (5348 žáků, tedy 21 %
z žáků se zdravotním postižením).
Obr. 1: Žáci se zdravotním postižením – v denním studiu středních škol – podle způsobu integrace (k 30. 9. 2019)
Integrace žáků se ZP na středních školách celkem – vývoj v posledních letech
Běžné školy celkem:
Počet žáků se zdravotním postižením, kteří se vzdělávají v
běžných středních školách se zvyšuje (za posledních pět let o 5785 žáků).
Podíl žáků se zdravotním postižením, kteří se vzdělávají v
běžných středních školách, se rovněž zvyšuje (za posledních pět let ze 69 % na
79 %).
Běžné třídy a speciální třídy běžných škol
V rámci běžných škol se zvýšil počet žáků se ZP, kteří se
vzdělávají v běžných třídách (za posledních pět let o 7551 žáků), naopak
klesá počet žáků ve speciálních třídách běžných škol (o 1766 žáků). Podobně
podíl žáků se zdravotním postižením, kteří se vzdělávají v běžných třídách
běžných škol narostl za posledních pět let ze 47 % na 68 %, tj. o 21
procentních bodů (p. b.), naopak podíl žáků vzdělávajících se ve speciálních
třídách běžných škol klesl zhruba z 22 % na 11 %, tedy asi o 11 p. b. za pět
let.
Speciální školy
Podíl a počet žáků se ZP, kteří se vzdělávají ve speciálních
školách, klesá, ale mírně (o 779 žáků, z 31 % na 21 %).
K těmto přesunům v podílech žáků, kteří se vzdělávají v běžných třídách a školách, dochází zčásti v důsledku nárůstu počtů žáků, u nichž je evidováno zdravotní postižení a kteří se vzdělávají v běžných třídách běžných škol. Zejména se jedná o razantní nárůst žáků se závažnými vývojovými vadami učení, případně chování.
Tab. 1: Vývoj počtu žáků se ZP na středních školách – podle formy integrace (denní studium, k 30. 9. 2019)
Tab. 2: Vývoj podílů žáků se ZP na středních školách – podle formy integrace (denní studium, k 30. 9. 2019)[1]
Žáci se ZP – podle formy integrace a druhu postižení
Převažující formy integrace se výrazně liší i podle jednotlivých druhů zdravotního postižení.
Běžné školy
V běžných třídách běžných škol
se vzdělávali nejčastěji:
žáci se závažnými vývojovými
poruchami učení, kteří tvořili zcela dominantní
skupinu – 68,9 % žáků se ZP integrovaných v běžných třídách (11 752 žáků);
žáci se závažnými vývojovými
poruchami chování (8,2 % z žáků se ZP v běžných třídách;
1401 žáků).
Méně často:
žáci s mentálním postižením tvoří
4,8 % žáků (820 žáků)
žáci s poruchou autistického spektra
4,3 % (730 žáků)
žáci se závažnými vadami řeči 2,9
% (494 žáků)
žáci s tělesným postižením 1,8
% (313 žáků)
žáci se sluchovým postižením
1,6 % (266 žáků)
žáci se zrakovým postižením
1,1 % (188 žáků)
Ve speciálních třídách běžných škol byli nejvýraznější
skupinou:
žáci s mentálním postižením
(63,1 % z žáků se ZP ve speciálních třídách běžných škol; 1671 žáků);
relativně významnější skupinu
představovali žáci s více vadami
(14,1 % z žáků se ZP ve speciálních třídách běžných škol; 374 žáků);
a s odstupem i žáci se závažnými vývojovými
poruchami chování (5,9 % v rámci speciálních tříd
běžných škol; 156).
Speciální školy (tvořené pouze speciálními třídami)
Ve speciálních školách jsou dominantní dvě skupiny:
žáci s mentálním postižením
(43,7 % z žáků speciálních škol; 2338 žáků);
žáci s více vadami
(34,5 % z žáků speciálních škol; 1843 žáků).
V podstatně menší míře jsou dále
zastoupeni žáci se závažnými vývojovými poruchami učení (4,8 %; 259 žáků), žáci
s poruchami autistického spektra (4,3 %; 230 žáků), žáci s tělesným
postižením (3,5 %; 185 žáků), žáci se závažnými vývojovými poruchami chování
(3,3 %; 179 žáků), žáci se sluchovým postižením (3,3 %; 174 žáků) a žáci se
zrakovým postižením (1,9 %; 103 žáků).
Tab. 3: Počty žáků se zdravotním postižením – podle druhu ZP a formy integrace (denní studium, k 30. 9. 2019)[2]
Tab. 4: Rozdělení žáků v běžných a speciálních školách/třídách – podle druhu ZP (denní studium, k 30. 9. 2019, sloupcová %)
Rozdělení žáků podle druhu ZP – do běžných a speciálních
škol/tříd
Žáci s více vadami –
70 % z nich se vzdělávalo ve
speciálních školách a 14,2 % žáků je dále ve speciálních třídách běžných škol.
Celkově je tedy ve speciálních třídách (běžných i speciálních škol)
zařazeno 84,2 % ze skupiny žáků s více vadami a jen 15,8 % žáků s tímto druhem
postižení je integrováno v běžných třídách běžných škol.
Žáci s mentálním postižením –
přibližně polovina se vzdělávalo ve speciálních školách (48,4 %) a více
než třetina ve speciálních třídách běžných škol (34,6 %). V běžných třídách
běžných škol se tak vzdělávalo jen kolem 17,0 % žáků s mentálním postižením.
Žáci se sluchovým postižením –
ve speciálních školách se vzdělávalo 38,8 % z nich, přitom ve speciálních
třídách běžných škol se tito žáci vyskytují již jen okrajově (1,8 % z těchto
žáků). Poměrně vysoký podíl žáků se sluchovým postižením byl tedy integrován do
běžných tříd běžných škol (59,4 %).
Žáci se zrakovým postižením –
přibližně třetina z nich se vzdělávalo (34,4 %) ve speciálních školách, přitom
ve speciálních třídách běžných škol je jejich podíl nízký (2,7 %). Více než
polovina žáků s tímto druhem postižení je tedy integrována v běžných třídách
běžných škol (62,9 %).
Žáci s tělesným postižením –
ve speciálních školách se vzdělávalo 34,6 % a 6,7 % pak ve speciálních třídách
běžných škol. Více než polovina těchto žáků je tedy integrována v běžných
třídách běžných škol (58,6 %).
Žáci s poruchami autistického spektra –
ve speciálních školách je 21,3 % těchto žáků a dalších 11,0 % je
zařazeno ve speciálních třídách běžných škol. V běžných třídách běžných škol
jsou tedy integrovány více než dvě třetiny těchto žáků (67,7 %).
Žáci se závažnými vadami řeči
se vzdělávají převážně v běžných třídách běžných škol (84,2 %), ve
speciálních školách je zařazeno jen 6,3 % těchto žáků a dalších 9,5 % žáků s
tímto postižením se vzdělávalo ve speciálních třídách běžných škol.
Žáci se závažnými vývojovými poruchami učení
se v naprosté většině vzdělávají v běžných třídách běžných škol (96,1 % z
nich), jen 2,1 % žáků s tímto druhem postižení je ve speciálních školách a 1,8
% ve speciálních třídách běžných škol. Žáci se závažnými poruchami učení na
nižších stupních gymnázií se vzdělávají v běžných třídách běžných škol.
V případě závažných vývojových
poruch chování je podíl žáků integrovaných v běžných
třídách 80,7 %. Přitom 10,3 % žáků s tímto druhem postižení se vzdělávalo ve
speciálních školách a 9,0 % ve speciálních třídách běžných škol. Žáci se
závažnými vývojovými poruchami chování, kteří jsou na nižších stupních
gymnázií, se vzdělávají v běžných třídách běžných škol.
Tab. 5: Rozdělení žáků podle druhu ZP – do běžných a speciálních škol/tříd (denní studium, řádková %)
Integrace žáků se ZP – podle kategorií vzdělání
Celkově se v 1. ročnících ve speciálních třídách běžných i speciálních škol vzdělávalo zhruba 3 609 žáků. Z celkového počtu všech žáků 1. tříd středních škol (běžných i speciálních škol, včetně intaktní populace) se jednalo o 3,4 % všech žáků. Ve speciálních třídách běžných škol se vzdělávalo 1118 žáků se ZP, což představovalo zhruba 1,1 % všech žáků 1. ročníků a do speciálních tříd speciálních škol nastoupilo v tomto období 2491 žáků se ZP, tedy 2,3 % všech žáků 1. ročníků středních škol.
V nižších kategoriích vzdělání, v
nichž se vzdělávají zejména žáci s mentálním postižením nebo žáci
s více vadami, převažuje vzdělávání ve speciálních třídách.
Žáci středního vzdělání kategorie C
se prakticky všichni vzdělávali ve speciálních třídách, z toho 90,4 % žáků
středního vzdělání kategorie C se vzdělávalo ve speciálních školách a 9,6
% tvořili žáci speciálních tříd běžných škol.
Z učebních oborů kategorie E
se vzdělávala v běžných třídách běžných škol přibližně polovina žáků (52,3 %),
dále 24,2 % bylo zařazeno ve speciálních třídách běžných škol a přibližně
23,5 % pak ve speciálních školách.
V rámci málo početné kategorie středního
vzdělání J činil podíl žáků, kteří byli zařazeni
ve speciálních třídách speciální škol 23,3 %.
V ostatních kategoriích středního
vzdělání se naprostá většina žáků se SVP vzdělávala v běžných školách a
třídách.
Obr. 2: Žáci 1. ročníků v běžných i školách v denním studiu – podle kategorií vzdělání (k 30. 9. 2019)
Tab. 6: Počty všech žáků 1. ročníků v běžných i školách v denním studiu – podle kategorií vzdělání (k 30. 9. 2019)[3]
Tab. 7: Podíly všech žáků 1. ročníků v běžných i školách v denním studiu – podle kategorií vzdělání (k 30. 9. 2019, řádková %)
Opačný pohled ukazuje Tab. 8.
Speciální třídy běžných škol jsou dominantně tvořeny učebními obory kategorie E
(86,4 %). V rámci speciálních škol se vzdělávají především žáci
v kategorii středního vzdělání C (50,6 %) a kategorie E (37,7 %).
Tab.8: Podíly všech žáků 1. ročníků v běžných i školách v denním studiu – podle kategorií vzdělání (k 30. 9. 2019) (sloupcová %)
Žáci se ZP na VOŠ
Vyšší odborné školy, které odpovídají terciární úrovni, a platí to i pro konzervatoře, mohou též být samostatně zřízeny pro žáky/studenty se zdravotním postižením, v praxi takové školy však neexistují a studenti se zdravotním postižením se vzdělávají výhradně v běžných školách.
[1] Odchylky v rozdílu procentních bodů jsou dány zaokrouhlením.
[2] Odchylky v rozdílu procentních bodů jsou dány zaokrouhlením.
[3] Nejsou uvedeni žáci diagnostických ústavů, nástavbového a zkráceného studia, v rámci víceletých gymnázií jsou zařazeni žáci odpovídající 1. ročníku čtyřletých gymnázií.